• 1
  • 2
2020-02-22, 00:05
Medlem
Var ute och rullade på en äldre damcykel med riktiga 28" hjul (635mm) och utan växlar.

Jävlar vad det rullade i väg.

Vilket fick mig att fundera på hur mycket mer energi det går åt om man har mindre 28" hjul (dvs 622mm) och olika typer av växel.

Jag vet att olika kvalité på cyklar, hjul och dess lager inverkar och även cykelns tyngd men vi bortser från den faktorn här och håller oss till dom två faktorerna ovan.

Allt som relaterar till ämnet är fritt för min del att diskutera.

Trevlig helg! Mvh Conny
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-02-22 kl. 00:15.
Citera
2020-02-22, 00:11
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Var ute och rullade på en äldre damcykel med riktiga 28" hjul (635mm) och utan växlar.

Vilket fick mig att fundera på hur mycket mer energi det går åt om man har mindre 28" hjul (dvs 622mm) och olika typer av växel.

Jag vet att olika kvalité på cyklar, hjul och dess lager inverkar men vi bortser från den faktorn här och håller oss till dom två faktorerna ovan.

Trevlig helg! Mvh Conny

En äldre damcykel väger bly och just tyngden har du glädje av nerför, då rullar det rejält. Upplevde du att det rullade lika bra uppför också?
Citera
2020-02-22, 00:12
Medlem
Hallsakaefts avatar
Vadå stjäl?

Vill du veta vad resultatet blir av mindre hjul? Knappt märkbart i detta fallet, men accelerationen blir bättre, topphastighet lägre.

Behövs mindre kraft för att komma i rörelse.
I kraft som läggs på pedalen. Vad fan det mäts i har jag inte koll på. Kilo joule kanske. Footpound tourqe
Citera
2020-02-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
En äldre damcykel väger bly och just tyngden har du glädje av nerför, då rullar det rejält. Upplevde du att det rullade lika bra uppför också?

Roligt att du förärar tråden med ett besök, du om någon borde ju veta vad det handlar om.

Vi får helt enkelt stryka det där med vikten också (tänkte inte på den)
Citera
2020-02-22, 00:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Jag vet att olika kvalité på cyklar, hjul och dess lager inverkar men vi bortser från den faktorn här och håller oss till dom två faktorerna ovan.

Trevlig helg! Mvh Conny

Trevlig helg för att börja med!

Det som stjäl "kraft" gällande cyklar är framför allt inte växlar eller liknande, handlar om rullmotståndet i däcken!

Du bör ha så "smala" samt "hårdpumpade" däck som möjligt, för att få en lättrullad och lättrampad cykeltur. De flesta cyklar omkring i "slöpumpade däck" som ger både högt trampmotstånd samt högt rullmotstånd. De flesta däck har "skrivna på sidan" hur många PSI de ska pumpas upp med. Jag rekommenderar att du och alla andra följer rekommendationen!

Edit: Kraftförlusten i växlarna är i princip försumbar, om man jämför med förlusten i "slöpumpade" däck.
Senast redigerad av kraftfoder 2020-02-22 kl. 00:22.
Citera
2020-02-22, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Vadå stjäl?

Vill du veta vad resultatet blir av mindre hjul? Knappt märkbart i detta fallet, men accelerationen blir bättre, topphastighet lägre.

I kraft som läggs på pedalen. Vad fan det mäts i har jag inte koll på. Kilo joule kanske. Footpound tourqe

Okej vi säger så här då:

Vindstilla
Helt plan väg
Du bogseras upp till 15km/h sen får du rulla så långt du kommer utan att nudda pedalerna.

Hur mycket kortas sträckan av att cykeln har olika typer av växel och mindre hjulstorlek?
Citera
2020-02-22, 00:22
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Vadå stjäl?

När jag cyklade på ett labb så mättes pedaltrycket i watt, om det var deras påhitt eller vedertaget vet jag inte.
Citera
2020-02-22, 00:22
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Okej vi säger så här då:

Vindstilla
Helt plan väg
Du bogseras upp till 15km/h sen får du rulla så långt du kommer utan att nudda pedalerna.

Hur mycket kortas sträckan av att cykeln har olika typer av växel och mindre hjulstorlek?

Det finns enormt många variabler. För att säga hur långt. Tror inte det blir nån större skillnad att tala om i dessa två fall, men de större hjulen borde få cykeln att rulla längst.
Citera
2020-02-22, 00:27
Medlem
Citat:
Vad fan det mäts i har jag inte koll på. Kilo joule kanske. Footpound tourqe

Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
När jag cyklade på ett labb så mättes pedaltrycket i watt, om det var deras påhitt eller vedertaget vet jag inte.

Tänker jag galet om jag säger newtonmeter?
Citera
2020-02-22, 00:33
Citat:
Okej vi säger så här då:

Vindstilla
Helt plan väg

I det fallet så har ju endast däcken och lager och vikt betydelse. samt luftmotstånd och rullmotstånd
Jag menar om du inte får trampa själv så är ju växeln skitsamma
Citera
2020-02-22, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
I det fallet så har ju endast däcken och lager och vikt betydelse. samt luftmotstånd och rullmotstånd

Måste väl ändå bli olika förlust beroende på utväxling? Om det inte är "bakåttramp".

Minimal i sammanhanget, men ändock
Citera
2020-02-22, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla

Är det verkligen det? Det är det jag är lite tveksam till. Jag hade en sjuväxlad cykel med inkapslat nav och jag tyckte den cykeln rullade tungt som satan. Men det kanske var något annat fel?

Jag tycker inte racercyklar med friliggande växel rullar så lätt heller som dom borde göra med tanke på stenhårda smala däck..?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in