Citat:
Ursprungligen postat av
Millediablo
Smala hårdpumpade däck är långsammare än bredare dito som klarar av att hantera underlaget vid ett lägre tryck och större luftkammare. Undantaget är om du cyklar på perfekt slätt underlag.
https://www.renehersecycles.com/supple-trumps-wide/
Men det går inte att generalisera bredden på däck utan att titta på hur däcket är byggt.
Jämför man Schwalbe Maraton i 40mm bredd mot ett bra däck i samma storlek så märker man skillnaden.
Även hos proffsen i lvg-cykling så har däcksbredden ökat och i ultradistans (+1000km) så är det ett faktum att även komfort spelar in i resultatet.
Finns säkert en matematisk formel för minst rollmotstånd, är jag övertygad om!
Men lågt lufttryck (vilket de flesta vardags cyklister har) gör skada på trampmotstånd samt rullmotstånd.
Har också sett en "modetrend"bland vissa cyklister att köra på feta "
Kalle-Anka-däck".. Detta förstår jag inte tekniskt, däremot kan jag tro att det är en modefluga.. (?)
Enkelt förklarat är ett jättetjockt (brett) däck med lågt lufttryck sämre än ett smalare som är "hårdpumpat".
För att återkoppla till TS trådstart, så är det inte (generellt) växeln i cykeln som "stjäl" kraft, det är feldimensionerade däck. Samt då med för lågt lufttryck.
Kan fatta och "köpa" de feta "traktordäcken" på vissa cyklar om man cyklar i skogen. Men i stan på asfalterad väg?? -Har sett massvis av "tjockdäckade" cyklar här i Göteborg, började väl trenden för något år sedan. -I stan är det bara dumt att ha lågpumpade och feta däck, kanske som man samtidigt får för sig att det är "växellådan" som är ineffektiv..
-NEJ, för bövelen, det är fel däck som gör att det går trögt!
Edit: Jag kör Continental "punkteringsfria", by the way.. Mer rullmotstånd, men jag slipper punka i alla fall.