Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-02-28, 03:21
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Tänkte tipsa om just forum om det är "riktiga" klockor vill säga. Där har man absolut störst chans att hitta bra köpare.
Och vilka är dessa forum då?

Tror du inte att användarna tror det är suspekt om man är nyregistrerad användare och plötsligt lägger ut en klocka till salu för 50k?

På Tradera har jag ett konto som är cirka 15 år gammalt med endast positiva omdömen med en jädra massa köp och sälj..

Vet ju själv hur jag hade tänkt om någon helt nyregistrerad lirare kom och det första han gjorde var att la ut en dyr annons.
Citera
2020-02-28, 03:26
  #14
Medlem
Kaplans Chrono24 Christies Forum etc for finare ur.
Eller som inbyte vid nykop av ur.

Vadsomhelst forutom Blocket och det klientel som finns dar....
Citera
2020-02-28, 03:31
  #15
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissaire
Och vilka är dessa forum då?

Tror du inte att användarna tror det är suspekt om man är nyregistrerad användare och plötsligt lägger ut en klocka till salu för 50k?

På Tradera har jag ett konto som är cirka 15 år gammalt med endast positiva omdömen med en jädra massa köp och sälj..

Vet ju själv hur jag hade tänkt om någon helt nyregistrerad lirare kom och det första han gjorde var att la ut en dyr annons.

Klocksnack.se är ett exempel.

Visst kanske nån användare undrar men hittar du ett forum du tycker verkar lämpligt är det väl bara att förklara varför du är nyreggad.
Citera
2020-02-28, 08:03
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commissaire
Hmm. Med all respekt. Är det NÅGON som gjort en riktig affär här och kan yttra sig om det? Fällor? Tips och tricks?

Inte bara anekdoter eller tyck och tro....även om det är kul att läsa om sådana.

I höstas sålde jag av en klocka för 50k. La ut en annons på Blocket med tydliga och ärliga bilder samt en text om klockans skick och dess ursprung. Såldes utan box eller papper, men jag hade precis servat den hos en AD. La då även ut en bild på kvitto samt garantipapper från den utförda servicen.

Fick mycket skitmeddelanden med önskemål om snabba affärer och byten etc. men det ignorerar man bara. När man kommer i kontakt med en potentiell köpare gäller det bara att be om ett spårbart nummer och fullständigt namn. Sedan tar man en telefonavstämning och ställer lite lätta/breda frågor om vart intresset kring klockor kommer ifrån, om personen äger andra klockor i dagsläget etc. Man märker då rätt snabbt om personen i fråga är seriös eller inte. Känns det bra, och personen låter vettig kommer man överens om ett möte på en plats med människor.

I mitt fall handlade om en medelåldersman som hade sett en liknande klocka i Dubai, kunde inte sluta tänka på den och beslöt sig därför att införskaffa en väl hemma i Sverige. Han hade redan en Sub och en GMT, men behövde en lite mer dressad klocka till kontoret.

Vi kom överens om att han skulle vänta in mig på ett café mittemot mitt kontor för att titta på klockan för att sedan gå tillsammans till den AD jag hade utfört servicen hos. Efter ett grönt ljus från AD swishade han över summan, skakade hand och vi skiljdes åt.
__________________
Senast redigerad av PPN59801R001 2020-02-28 kl. 08:07.
Citera
2020-02-28, 08:43
  #17
Medlem
Insults avatar
Klockor mellan 20-100k (lite väl stort spann för att ge råd) in absolut fungera på Tradera.
Har sålt klockor till ett värde av 30 000kr styck på Tradera med stor framgång. Det fina här är att köparen inte får möjlighet till att träffa dig innan betalningen är dig tillhanda, alltså är rånrisken väldigt låg. I nästan samtliga affärer har jag inte ens varken sett eller hört från köparen. Enda tillfället var en Omega som en herre ville granska innan han ”avslutade” affären:
Pengarna åkte in på kontot, herren ville träffas i offentlig miljö för att granska sitt betalda köp så den motsvarade bilderna och åkte sedan därifrån med en fin klocka.

Kan vara värt att notera att lite dyrare ur, såsom 70-100k, förmodligen är likt att sälja en bil: köparen kan bli lite mer knepig och ställa andra krav, och då kanske Tradera inte är att föredra.
Citera
2020-02-28, 10:18
  #18
Medlem
Har sålt en klocka via min urmakare. En klocka via sidan Klocksnack. Nackdelen med Klocksnack är att du måste varit medlem i minst två veckor och skrivit minst 50 inlägg.
Citera
2020-02-28, 10:31
  #19
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissaire
Bara för att skaka lite liv i klockdelen av flashback....

Låt säga att ni har en drös klockor. Mer än vad ni behöver. Kanske vill ni få loss pengar, vad vet jag. Hur gör ni för att bli av med dom? Jag tänker Tradera spontant? Blocket kanske?

Erfarenheter? Fällor? Vad är bra och vad är dåliga marknadsplatser för lite dyrare klockor?

Lägger i skrivbordslådan. Jag köper inte statusklockor
Citera
2020-02-29, 13:07
  #20
Medlem
Azciis avatar
Säljer via köp & sälj på forum. Träffas helst f2f för att köparen ska kunna klämma på klockan och se skicket med egna ögon innan affär men jag har skickat med värdepost också. Givetvis betalas klockan innan om det ska skickas. Har mött upp folk i hotellbarer, bensinmack, café m.fl. Alltid swishbetalning.

Blocket och Tradera är uteslutet. Säljer hellre något billigare än att behöva dras med allt bös som återfinns där.
Citera
2020-03-02, 17:58
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
I höstas sålde jag av en klocka för 50k. La ut en annons på Blocket med tydliga och ärliga bilder samt en text om klockans skick och dess ursprung. Såldes utan box eller papper, men jag hade precis servat den hos en AD. La då även ut en bild på kvitto samt garantipapper från den utförda servicen.

Fick mycket skitmeddelanden med önskemål om snabba affärer och byten etc. men det ignorerar man bara. När man kommer i kontakt med en potentiell köpare gäller det bara att be om ett spårbart nummer och fullständigt namn. Sedan tar man en telefonavstämning och ställer lite lätta/breda frågor om vart intresset kring klockor kommer ifrån, om personen äger andra klockor i dagsläget etc. Man märker då rätt snabbt om personen i fråga är seriös eller inte. Känns det bra, och personen låter vettig kommer man överens om ett möte på en plats med människor.

I mitt fall handlade om en medelåldersman som hade sett en liknande klocka i Dubai, kunde inte sluta tänka på den och beslöt sig därför att införskaffa en väl hemma i Sverige. Han hade redan en Sub och en GMT, men behövde en lite mer dressad klocka till kontoret.

Vi kom överens om att han skulle vänta in mig på ett café mittemot mitt kontor för att titta på klockan för att sedan gå tillsammans till den AD jag hade utfört servicen hos. Efter ett grönt ljus från AD swishade han över summan, skakade hand och vi skiljdes åt.
Intressant historia. Ska lägga det på minnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Lägger i skrivbordslådan. Jag köper inte statusklockor
Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Azcii
Säljer via köp & sälj på forum. Träffas helst f2f för att köparen ska kunna klämma på klockan och se skicket med egna ögon innan affär men jag har skickat med värdepost också. Givetvis betalas klockan innan om det ska skickas. Har mött upp folk i hotellbarer, bensinmack, café m.fl. Alltid swishbetalning.

Blocket och Tradera är uteslutet. Säljer hellre något billigare än att behöva dras med allt bös som återfinns där.
Det är inte det att jag inte är beredd att resa en bit eller träffa folk, vill bara slippa allt ”riff-raff” (för att citera Mr Fawlty).
Citera
2020-03-06, 21:18
  #22
Medlem
Blocket om du pallar med alla drömmare och förståsigpåare och klåpare. Annars funkar ju klockforum, men även klockbutiker som säljer begagnat, en del auktioner, typ Kaplans funkar det med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback