Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-29, 15:34
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag testar att rengöra gamla mynt.

Det ska man inte egentligen, de ska ha kvar sin patina, de är från 300-talet o gjorda i brons. Men jag har flera hundra o offrar några för jag försöker få till de så att de ser ut som det en gång gjorde.

Jag testade först elektrolys med bakpulver, det är väl bikarbonat? Det gick rätt bra. O jag tänkte gå ett steg längre, o göra elektrolys med kopparsulfat. Så jag har 3 frågor...

Jag undrar hur mycket kopparsulfat man ska ha i ca 2 dl vatten?

Vilken spänning ska man ha? Kan ställa in den på 6, 12, 18 o 24 V. Den visade på 2 A (24 V), med bakpulvret, man kan ändra strömstyrkan på spänningskuben. Den har en ampere-mätare.

Till sist, hur länge ska mynten ligga inkopplade i badet?
Citera
2020-02-29, 15:40
  #2
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag älskar din hängivenhet & nyfikenhet. Har inte mycket att bidra med.
När det gäller silver så funkar det att lägga silverföremålen i lite saltat vatten, med alu-folie i botten.

Om det funkar med brons vet jag faktiskt inte.
Citera
2020-02-29, 15:59
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Det kommer inte gå bra.
Om de är av brons kommer den minst ädla metallen lösas upp först och mynten få fel färg.
Alla kanter löses först och förstör alla detaljer.

Du behöver inte speciellt mycket kopparsulftat, bara några gram.
Spänningen ska vara låg, redan 6V kan vara väl högt.

Jag tycker inte du ska göra detta...
Citera
2020-02-29, 16:25
  #4
Medlem
Gudochhanssons avatar
Ta med dem till ett museum och fråga där.
Citera
2020-02-29, 17:04
  #5
Avstängd
Nu kanske jag är fantasilös av mig, men häxans putsmedel? Är det helt galet? Vill du ha tillbaka en fin patina, så häng upp det i en burk med lite ammoniak i botten, så kommer brons/mässing brunoxideras.
Citera
2020-03-01, 13:05
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Tack för svar!

Men nu lägger jag ner detta. Det förstör mynten. De är inte dyra, typ 5 kr st, då det finns massvis av dom. Så här såg de ut innan behandling;
https://i.imgur.com/5CYjiIu.jpg

O efter, testade med olika spänning, koncentration o tid. Men som sagt, de blev i princip förstörda...
https://i.imgur.com/SpO3G4f.jpg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback