Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-03, 19:06
Medlem
MrFreds avatar
Ja som sagt. Målade om väggen och de första dagarna såg den fin ut. Sedan la jag märke till att om man kollar på väggen från sidan så ser den helt fläckig ut. Liksom vissa partier är ljusare än andra. Men när man tittar rakt framför så ser man inte det. Varför?
Citera
2020-03-03, 19:08
Medlem
Bongomans avatar
Dålig mättnad i underlaget. Du får nog redogöra för alla steg och vilken färg och underlag du använde.
Citera
2020-03-03, 19:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Sedan la jag märke till att om man kollar på väggen från sidan så ser den helt fläckig ut.
Släpljus kallas det, väldigt bra på att avslöja dåligt underarbete.
Citera
2020-03-03, 19:14
Medlem
MrFreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Dålig mättnad i underlaget. Du får nog redogöra för alla steg och vilken färg och underlag du använde.

Det är glasfiberväv. Det var en massa fettfläckar på den. Jag köpte en sån där spray och sprayade först över fettfläckarna. Sprayade på extra mycket på fläckarna för att vara säker att fläckarna inte går igenom nya färgen.

Väggen var redan målad av proffs för två sen. Jag har aldrig målat i hela mitt liv tidigare. Köpte det billigaste vita färgn på bauhaus och en billig Roller för typ 60kr. Rollen känns lite som en nallebjörn när den är torr.

Målade på och resultatet blev som jag beskrev tidigare.
Citera
2020-03-03, 19:15
Medlem
MrFreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Släpljus kallas det, väldigt bra på att avslöja dåligt underarbete.

Kan du snälla tala om för mig vad underarbete är? Jag bara målade. Ska man göra något med en vägg innan man målar?
Citera
2020-03-03, 19:15
Medlem
Jag tror att det har att göra med hur man rollar väggen (om du använde roller nu vill säga). Rollern ger olika mönster och textur beroende på hur mycket färg som den har sugit upp, och man måste liksom rolla ut färgen jämt över hela ytan för att få samma textur på hela väggen. Och sedan det med underarbetet som det redan har skrivits om i tidigare inlägg.
Citera
2020-03-03, 19:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Kan du snälla tala om för mig vad underarbete är? Jag bara målade. Ska man göra något med en vägg innan man målar?
Ett typexempel är när du har tapet och spacklar över ett par hål och sen slipar spacklet jämnt och sen målar.
Färgen kommer sätta sig olika beroende på om det är tapet(mer grov struktur) eller om det är slipad spackel(jämnare struktur) vilket inte syns så mycket när man tittar rakt på men väldigt tydligt i släpljus.

vissa material kan man behöva grundmåla för att toppfärgen ska lägga sig jämnt och täcka bra utan färgskillnader, hos rökare kan man behöva använda spärrfärg...
Citera
2020-03-03, 20:10
Medlem
Tvonds avatar
Billigaste vita väggfärgen på Bauhaus är som att måla med mjölk helt oduglig att måla med annat än som grundfärg. Man får stryka en jäkla massa gånger för att få samma resultat som med en lite mer kvalitetsfärg.
Citera
2020-03-03, 20:52
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Det är glasfiberväv. Det var en massa fettfläckar på den. Jag köpte en sån där spray och sprayade först över fettfläckarna. Sprayade på extra mycket på fläckarna för att vara säker att fläckarna inte går igenom nya färgen.

Väggen var redan målad av proffs för två sen. Jag har aldrig målat i hela mitt liv tidigare. Köpte det billigaste vita färgn på bauhaus och en billig Roller för typ 60kr. Rollen känns lite som en nallebjörn när den är torr.

Målade på och resultatet blev som jag beskrev tidigare.

Du förväntade dig ett bra resultat med skitfärg och skitverktyg? Dessutom som amatör! Ett proffs kan rädda dålig färg men det tar tid. En amatör kan misslyckas med bra färg. Att rolla en vägg är en konstform. Faktiskt, det är inte bara att slabba på färgen. Det måste vara ett helt jämnt underlag, då pratar jag om hur det suger, och din sprayfärg och resten av väggen suger olika. Då måste man ha koll på hur mycket man lägger på på de olika ställena.
Citera
2020-03-06, 14:22
Medlem
Hur många gånger grundmålade du?
Testa att måla några gånger till, till slut borde det inte synas igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in