Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-04, 13:19
  #9433
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Sonny Björk har väl sagt någonstans att hans teori är att GM bländades av mynningsflamman. GM skjuter, Palme faller snabbt, och GM ser bara en till rygg, alltså typ att personen står fortfarande upp. Som en "mardröm" där kulan inte biter på monstret. (Min målande tolkning, inte Sonnys) Så att GM skjuter igen är i detta scenario, ungefär, men fan dö nu då!

Som alternativ 2 så är Sonny inne på revolverns "double action" och att GM kramar avtryckaren nervöst, dvs andra skottet ej avsiktligt.
(Sonny lutar ju som bekant åt CP som GM, och Sonny tänker sig då gärna en oprofessionell mördares reaktioner. Men kanske kan stämma även på en mer van skytt än CP eftersom situationen är lite stressig)

Undrar om CA nånsin skjutit i mörker vad man vet?

Vi har ju CAs kommentarer i Aftonbladet som stämmer in rätt bra på båda Sonnys alternativ. "Han kanske inte siktade på henne. Han kanske blev nervös."

Apropå CA:s kommentar i Aftonbladet finns det en lite intressant koppling till frågan innan.

Citat:
Kamrater i skytteklubben har sagt att du är en excellent skytt.

– Det beror väl på med vem man jämför. Jämfört med Skanåker är man inte större än en tum. Men jag höll mig på hyfsad klubbstandard. Men herregud, att träffa en helfigur på ett par meters håll kan ju även en blindbock göra.

Tillbaka till Sveavägen. Den som gjorde det var en amatör tycker du?

– Jag vet inte hur han bar sig åt för att missa Lisbet Palme. Han kanske inte siktade på henne. Han kanske blev nervös.

Även i det föregående svaret kan han ha refererat till Lisbeth. Åtminstone verkar ju journalisten direkt göra den kopplingen, såvida han inte fått någon okänd förhandsinformation om att CA tyckte att GM var en amatör. Men det verkar osannolikt eftersom CA tidigare i intervjun antyder att GM troligen var en polis.

Om man vill göra en lite SE-liknande (över)tolkning av hans ord skulle man kunna se det som att han förmedlar att ”jag som hyfsat duktig sportskytt skulle aldrig missa en helfigur på ett par meters håll”.
__________________
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-05-04 kl. 13:31.
Citera
2024-05-04, 14:22
  #9434
Medlem
fragolas avatar
Är det känt vad som händer med CAs Hämmerli-pistol?

I sista förhöret med brodern ang kvarlåtenskapen så påstås att brodern sett ”en mindre pistol” hemma hos CA som dock ej gått att finna efter CAs död. Om jag tolkar förhöret rätt. IVA 166-44-D

Vad kan det vara för pistol som ev saknas och vilka slutsatser går att dra av det?
Sålt till en halvskum typ på stan?
Gömt på samma ställe som hans Magnum?
Hos pantbanken och tappat bort kvittot? Men serienumret är väl känt?
Annat?
Citera
Igår, 07:07
  #9435
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Är det känt vad som händer med CAs Hämmerli-pistol?

I sista förhöret med brodern ang kvarlåtenskapen så påstås att brodern sett ”en mindre pistol” hemma hos CA som dock ej gått att finna efter CAs död. Om jag tolkar förhöret rätt. IVA 166-44-D

Vad kan det vara för pistol som ev saknas och vilka slutsatser går att dra av det?
Sålt till en halvskum typ på stan?
Gömt på samma ställe som hans Magnum?
Hos pantbanken och tappat bort kvittot? Men serienumret är väl känt?
Annat?

61575.

Vet inte vart pistolen tog vägen.

Han hade fortsatt licens för den vid frånfället. Och tillika 25000:- i lån hos en pantbank vid Odenplan. Han var då barskrapad efter att ha levt upp intäkten från försäljningen av stugan.

Hans Hämmerli 215 skulle jag nog inte kalla "mindre pistol". Väger över ett kg och har liknande dimensioner som hans Magnumrevolver.

Svårt att tänka sig att den bulkiga sportpistolen skulle vara intresse för någon halvskum typ.

Det finns för övrigt två av varandra oberoende uppgifter om att CA haft andra vapen än de som fanns registrerade.
Citera
Igår, 09:23
  #9436
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ingen aning om anledningen till att brorn berättat detta för henne. Han verkar ha varit ovillig att prata om CA och MOP och när han förhörs ber han att få bli kontaktad på sätt så hans sambo inte uppmärksammar det. Han vill inte ”oroa” henne med denna sak.

Kanske är det så att hon då redan fått reda på det här om tv-skottet och Palme-i-rutan och börjat fråga brorn om CA och MOP.

De två håller dessutom på att separera under den här tiden, så vet inte hur nära kontakt de hade.

Det framstår som möjligt att han aldrig berättat för sambon att CA var aktuell i MOP, men någon gång ändå berättat om det här med OP och CA:s ekonomiska förluster.
Det verkar oklart om brodern överhuvudtaget har sagt något om palmeorsakad CA-pengaförlust till sin sambo. Ytterst skall väl formuleringen i förhöret tolkas som att det här ursprungligen måste komma från CA själv, som i så fall skall tänkas ha sagt till sin bror typ "Jag har förlorat mycket pengar på grund av ett beslut av Olof Palme". Sedan är det antagligen svårt att säga när och var CA:s tänkta/eventuella uttalanden skall ha gjorts, men det kan säkert vara sådant som uppstår efter att polisen har börjat visa intresse för honom:
"Har förlorat mycket pengar på grund av ett beslut av Olof Palme"
"Sköt Palme i TV-rutan"
"Erkännandet"
Sedan har vi "Det låser sig" som är lite åt samma håll. Men just här går det alltså inte ut på att CA skall ha sagt någonting speciellt, utan mer att han skall ha visat med kroppsspråk eller tystnad att han kanske har något problem med att prata om Palme.
Citera
Igår, 10:26
  #9437
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det verkar oklart om brodern överhuvudtaget har sagt något om palmeorsakad CA-pengaförlust till sin sambo. Ytterst skall väl formuleringen i förhöret tolkas som att det här ursprungligen måste komma från CA själv, som i så fall skall tänkas ha sagt till sin bror typ "Jag har förlorat mycket pengar på grund av ett beslut av Olof Palme". Sedan är det antagligen svårt att säga när och var CA:s tänkta/eventuella uttalanden skall ha gjorts, men det kan säkert vara sådant som uppstår efter att polisen har börjat visa intresse för honom:
"Har förlorat mycket pengar på grund av ett beslut av Olof Palme"
"Sköt Palme i TV-rutan"
"Erkännandet"
Sedan har vi "Det låser sig" som är lite åt samma håll. Men just här går det alltså inte ut på att CA skall ha sagt någonting speciellt, utan mer att han skall ha visat med kroppsspråk eller tystnad att han kanske har något problem med att prata om Palme.

Förtydliga gärna dina poänger, jag hänger inte med (även om jag förstår att det handlar om att folk konstruerar tillvaron efter vem de tror är GM i fallet MOP).

Broderns sambo berättar för PU att brodern (som inte tror att CA skjutit Palme) sagt att CA förlorat pengar på grund av ett beslut av Olof Palme.

Har brodern hittat på detta, eller vad menas? Var har det "tänkta" uttalandet "uppstått"? Har sambon hittat på att brodern sagt det?

Och vilken är parallellen till att en släkting berättar att det inte gick att diskutera Palme med CA (förutom att det är påhitt)?
Citera
Idag, 17:17
  #9438
Medlem
fragolas avatar
Det är bra med kritik i tråden. Därför är det synd att Draifos försvinner när det kommer rättmätiga följdfrågor som här ovan.

Hen sprider gärna formuleringar som "det verkar som", "så kallade materialförvaltare", "i så fall skall tänkas ha sagt", "antagligen svårt att säga", "tänkta/eventuella uttalanden", och något som är "lite åt samma håll"...

Inte fel att provtänka men inte heller schysst att abdikera från forumet istället för att vässa argumenten.
Att sprida dimma i tråden är kanske hela idén.
Draifos torgförda teori om Gärningsmannaprofilens tidsresa, där profileringen skulle ha inspirerats av Christer A innan han ens hade förhörts, går också "lite åt samma håll".
Citera
Idag, 19:18
  #9439
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Det är bra med kritik i tråden. Därför är det synd att Draifos försvinner när det kommer rättmätiga följdfrågor som här ovan.

Hen sprider gärna formuleringar som "det verkar som", "så kallade materialförvaltare", "i så fall skall tänkas ha sagt", "antagligen svårt att säga", "tänkta/eventuella uttalanden", och något som är "lite åt samma håll"...

Inte fel att provtänka men inte heller schysst att abdikera från forumet istället för att vässa argumenten.
Att sprida dimma i tråden är kanske hela idén.
Draifos torgförda teori om Gärningsmannaprofilens tidsresa, där profileringen skulle ha inspirerats av Christer A innan han ens hade förhörts, går också "lite åt samma håll".

Det är bra att Draifos är kritisk, men jag noterade också glidet gällande GMP:

1. GMP har skrivit för att passa in på CA => Rapporten saknar validitet.
2. GMP är inte mer värt än ett horoskop => Rapporten saknar trovärdighet.
3. GMP kan tolkas alltför subjektivt => Rapporten saknar helt relevans!

"Provtänka" var annars ett mycket bra ord. Det tar jag med mig.
Citera
Idag, 19:34
  #9440
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Tycker som sagt att det blir lite tröttsamt när två icke-jurister ska diskutera sådant här så jag avstår verkligen helst. Det blir lätt ”snillen spekulerar”.

Jag har diskuterat fallet med en mig närstående person som arbetar som domare och hen säger att motiv/avsaknad av motiv tveklöst kan ha stor betydelse för utfallet i ett mordåtal.

Det här med skattehöjningen blir ju rätt spekulativt men om det kan beläggas att den åtalade gett uttryck för starka aversioner mot Palme skulle det helt klart stärka caset. Uppgifterna om skott mot Palme i TV, vittnesuppgifter om hatiska uttalanden mm är därför mer intressanta enligt min mening.

Sen är ju som du är inne på en rättegång i fallet CA minst sagt hypotetisk (bortsett från att han är avliden) då det är en bra bit kvar till "ett bättre men inte helt otvetydigt bevisläge". Den grundläggande uppgiften för en åklagare i ett mordåtal är denna: Att kunna binda den åtalade till gärningen. I fallet MOP innebär det att kunna bevisa bortom rimligt tvivel att den åtalade befann sig i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan vid aktuell tidpunkt och där avlossade två skott mot paret Palme. Det som framkommit om CA kan närmast betecknas som spaningsuppslag, förvisso mycket intressanta sådana men långt ifrån några bevis.
Citera
Idag, 20:18
  #9441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru911
Jag har diskuterat fallet med en mig närstående person som arbetar som domare och hen säger att motiv/avsaknad av motiv tveklöst kan ha stor betydelse för utfallet i ett mordåtal.

Det här med skattehöjningen blir ju rätt spekulativt men om det kan beläggas att den åtalade gett uttryck för starka aversioner mot Palme skulle det helt klart stärka caset. Uppgifterna om skott mot Palme i TV, vittnesuppgifter om hatiska uttalanden mm är därför mer intressanta enligt min mening.

Sen är ju som du är inne på en rättegång i fallet CA minst sagt hypotetisk (bortsett från att han är avliden) då det är en bra bit kvar till "ett bättre men inte helt otvetydigt bevisläge". Den grundläggande uppgiften för en åklagare i ett mordåtal är denna: Att kunna binda den åtalade till gärningen. I fallet MOP innebär det att kunna bevisa bortom rimligt tvivel att den åtalade befann sig i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan vid aktuell tidpunkt och där avlossade två skott mot paret Palme. Det som framkommit om CA kan närmast betecknas som spaningsuppslag, förvisso mycket intressanta sådana men långt ifrån några bevis.

Några juridiskt hållbara bevis i MOP föreligger icke,varken av teknisk eller annan art och detta förhållande är med all sannolikhet av permanent art kan konstateras efter plus 38 år.
Sedan är det självklart så att en rimlig motivbild stärker en hypotes..fattar inte alls diskussionen om att motiv skulle sakna betydelse.Det är ju komplett knasresonerat.

Jeremiah Karlsson har en två timmar lång intervju med Marc Pennartz ute på sin Youtubekanal.
Någon som är medlem och som kort kan referera vad som diskuteras i denna?
Citera
Idag, 21:50
  #9442
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru911
Jag har diskuterat fallet med en mig närstående person som arbetar som domare och hen säger att motiv/avsaknad av motiv tveklöst kan ha stor betydelse för utfallet i ett mordåtal.

Det här med skattehöjningen blir ju rätt spekulativt men om det kan beläggas att den åtalade gett uttryck för starka aversioner mot Palme skulle det helt klart stärka caset. Uppgifterna om skott mot Palme i TV, vittnesuppgifter om hatiska uttalanden mm är därför mer intressanta enligt min mening.

Sen är ju som du är inne på en rättegång i fallet CA minst sagt hypotetisk (bortsett från att han är avliden) då det är en bra bit kvar till "ett bättre men inte helt otvetydigt bevisläge". Den grundläggande uppgiften för en åklagare i ett mordåtal är denna: Att kunna binda den åtalade till gärningen. I fallet MOP innebär det att kunna bevisa bortom rimligt tvivel att den åtalade befann sig i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan vid aktuell tidpunkt och där avlossade två skott mot paret Palme. Det som framkommit om CA kan närmast betecknas som spaningsuppslag, förvisso mycket intressanta sådana men långt ifrån några bevis.

Intressant, tack för info.

Vi behöver ju inte ens lämna MOP-världen för att konstatera det egentligen. Lite OT men det är långt ifrån säkert att Victor Gunnarssons mördare skulle ha fällts utan det ganska uppenbara svartsjukemotivet. Även om man inte kunde titta in i Lamont C. Underwoods hjärna och definitivt bevisa att det var den utlösande faktorn tycks det trovärdiga motivet ha varit en starkt bidragande orsak till att han fälldes, enligt handlingar jag läst om fallet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback