Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-03-05, 02:51
Medlem
Hej! Har sedan barnsben haft ett brinnande bil/maskin/motor intresse. Äger en pendlar bil och en "busbil" jag har för att skruva på, och bete mig omoget med när lusten faller på.

Men har det senaste året känt att jag tappat intresset på något sätt. Tycker fortfarande bilar mm är roligt, och jag vill gärna ut och pilla med min bil, men på något sätt ändå inte. För två år sedan var jag på så gott som alla bil evenemang jag kunde, men ifjol var jag nog på max sju stycken. Vad kan detta bero på, och vad kan jag göra för att få tillbaka "gnistan"?
Citera
2020-03-05, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookinfly
Hej! Har sedan barnsben haft ett brinnande bil/maskin/motor intresse. Äger en pendlar bil och en "busbil" jag har för att skruva på, och bete mig omoget med när lusten faller på.

Men har det senaste året känt att jag tappat intresset på något sätt. Tycker fortfarande bilar mm är roligt, och jag vill gärna ut och pilla med min bil, men på något sätt ändå inte. För två år sedan var jag på så gott som alla bil evenemang jag kunde, men ifjol var jag nog på max sju stycken. Vad kan detta bero på, och vad kan jag göra för att få tillbaka "gnistan"?

Precis som du kan tröttna på yrken, mat, personer kan du tröttna på intressen.

Det är en bra idé att pröva på nya saker i livet och byta ut intressen med jämna mellanrum. Dels blir man då mer allmänbildad men dels blir känslan av brinnande intresse mer påtaglig. Efter några år kan man ta upp ett vilande intresse igen och då är det möjligt att lusten kommit tillbaka.
Citera
2020-03-05, 03:15
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Det är nog rätt vanligt att man tappar gnistan för en hobby ibland.

Gör något annat som du finner intressantare istället, förr eller senare återkommer intresset skall du se.
Citera
2020-03-05, 03:44
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Man tröttnar på sin hobby i bland då är det bra att göra något annat ett tag.
Har pillat med bilar och maskiner i 37 år och tröttnat många gånger och det finns inget tråkigare än att hålla på med sin egen bil.

Tröttnade på skruva i moderna bilar så nu är det amrikanska gamla bilar och vill man inte renovera en växellåda just då så kan man exempelvis lackera något man gör det man känner för.
Ett tips är att åka till någon kompis garage och hjälpa till om du ändå känner att du har lust att greja men inte i din egna bil. Här gör vi en rolig grej i verkstaden varje år och det är att ha någons isärtagna lackerade bil som allt finns till. Så är vi runt 10 idioter som låser in oss i verkstaden och bygger ihop hela bilen, vi håller på dygnet runt där då och det är riktigt skoj men man blir trött och skiten kan jag lova.
Det finns sovplatser så man tar en lur och något att äta och öl och när bilen är helt färdig brukar vara någon vecka innan påsk har vi en dunder fest åxå det är ett bra sätt att hålla den hobbyn i gång för den livnär jag mej på nu. Det kanske du skulle prova med dina kompisar? Skulle inte skicka in det citatet men du kan inte ta emot PM än
Citera
2020-03-05, 05:22
Medlem
Cannibalizations avatar
Jag har upplevt samma sak.

Det brukar hända ibland och leder till att jag tar en paus ifrån aktiviteten och gör något annat istället. Intresset har alltid återkommit så småningom.
Citera
2020-03-05, 07:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Även jag har haft bilar som huvudintresse under decennier.
Men tekniken har sprungit ifrån mig, dessutom går min kropp inte längre med på krypa omkring under gamla bilar.
Tragiskt men sant.

Man får hitta annat att förströ sig med.
Citera
2020-03-05, 07:58
Det är internets fel. Funderar själv på att införa ett par dagar i veckan där jag förbjuder mig själv att gå ut på nätet. Då tvingas man att göra annat än att slentrianmässigt fastna framför skärmen.
Citera
2020-03-05, 10:17
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det är internets fel. Funderar själv på att införa ett par dagar i veckan där jag förbjuder mig själv att gå ut på nätet. Då tvingas man att göra annat än att slentrianmässigt fastna framför skärmen.

Ja, nätet distraherar och tar en väldig massa psykisk energi, tyvärr.
Citera
2020-03-05, 10:20
Medlem
svenkolrots avatar
Det är ju nästan lika vanligt som att tappa intresset för sin fru.
Citera
2020-03-05, 19:45
Medlem
Känner igen syndromet, att intresset avtar. Gillar själv mekaniska klockor, mest mekaniska ur, då handledsur, och har gjort så mest hela livet. Nu förtiden sitter dom mest i klockwindern och samlar damm. Man måste kanske acceptera att saker och ting ändras helt enkelt, eller lägga intresset åt sidan ett tag, för att sedan se om suget kommer tillbaka.
Citera
2020-03-06, 03:41
Det kan också bero på depression. Är du lika lycklig som förut?
Citera
2020-03-06, 04:29
Medlem
ComedyBalls avatar
Bilar har varit mitt största intresse under flera år också. För ett tag sedan lade jag alla kort på bordet och köpte min drömbil, bland det bästa jag gjort. Men trots att det är min drömbil pallar jag ibland inte åka och greja med den, det är så in i helvete tråkigt att laga gamla bilar! Fyfan, lägga ut tusentals kronor på att fixa något bara för att senare upptäcka tre nya fel innan du ens hunnit backa ut från garaget.

Men när våren kommit och man tar bilen på premiärturen, då kommer ju den där känslan igen som man får varje år. Man minns varför gav sig in i det från första början.

I ditt fall TS så tror jag inte det är hobbyn du tröttnat på utan snarare bilen i fråga. Har haft bilar jag tröttnat på efter en säsong, och när jag senare skaffat en annan bil så kommer gnistan tillbaka fort som fan och man börjar genast smida planer på nya bilen och kasta pengar på den dum som man är. Tänkt på att sälja och skaffa något annat?
Senast redigerad av ComedyBall 2020-03-06 kl. 04:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in