Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-16, 13:32
Medlem
Jag börjar med att jag har en rätt vanlig vägg/klämlampa som jag vill använda med LED-lampa till växtbelysning. Sockeln är E14 och ljusflödet bör vara riktigt högt, gärna mer än 2000 lumen. Några "vanliga" LED-glödlampor med sådant högt lumen i just E14 har jag inte lyckats hitta.

Efter lite mer sökande hittade jag cornlampor. Typ denna och denna.
9W respektive 4W och 3000-6000 lumen?

Jag är nollställd! Hur går det ihop? De kommer ha minst 3000lm och passa i E14? Vilken är i sådana fall bäst?
Hjälp. Stämmer det?
Citera
2020-03-16, 13:44
Medlem
Bongomans avatar
Jag har en 10,5 W LED som ger 1150 lm. Som jämförelse är en lysrörsersättare från Philips på 15,5 W på 2500 lm. Så matematiken hos kineserna går inte ihop någonstans.
Citera
2020-03-16, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag har en 10,5 W LED som ger 1150 lm. Som jämförelse är en lysrörsersättare från Philips på 15,5 W på 2500 lm. Så matematiken hos kineserna går inte ihop någonstans.

Så de är alltså bara blaj?
Citera
2020-03-16, 15:17
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manamohana
Så de är alltså bara blaj?

Siffrorna är fel. De lyser säkert upp men en 9 W LED brukar ligga runt 900 lm. Kanske mer, kanske mindre. Växtbelysning är dessutom mer än bara lumen. Ska du ha den till en liten blomma eller försöker du driva upp plantor?
Citera
2020-03-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Siffrorna är fel. De lyser säkert upp men en 9 W LED brukar ligga runt 900 lm. Kanske mer, kanske mindre. Växtbelysning är dessutom mer än bara lumen. Ska du ha den till en liten blomma eller försöker du driva upp plantor?

Jag tänkte ha dem till några enstaka växter, som stöd då de inte får tillräckligt med solljus.
Citera
2020-03-16, 17:56
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manamohana
Jag tänkte ha dem till några enstaka växter, som stöd då de inte får tillräckligt med solljus.

Köp en växtlampa på IKEA. Kostar inte mycket och den är riktad på rätt håll. Lågenergilampor är ett annat alternativ. En modern CFL är lika bra som LED.
Citera
2020-03-16, 20:15
Medlem
killawifes avatar
Kineserna ljuger bara om dessa lumenvärden. Kollar man på ebay kan man köpa Cree-ficklampor med 1 miljon lumen, vilket inte ens är i närheten av vad de egentligen ger.

Växter behöver inte flera tusen lumen. Använd vanliga lampor avsedda för växtgödning så ska du se att det blir bra. https://gronarader.se/tradgard/vaxtljus/
Citera
2020-03-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Kineserna ljuger bara om dessa lumenvärden. Kollar man på ebay kan man köpa Cree-ficklampor med 1 miljon lumen, vilket inte ens är i närheten av vad de egentligen ger.

Växter behöver inte flera tusen lumen. Använd vanliga lampor avsedda för växtgödning så ska du se att det blir bra. https://gronarader.se/tradgard/vaxtljus/

Tack för länken. Väldigt intressant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in