Citat:
Ursprungligen postat av
iGunther
Jag fattar inte heller certifikat med hävstång. Jag har haft i omgångar men blir alltid förvånad. Igår morse köpte jag OMX med 10x hävstång (BULL OMX X10 AVA 43). Börsen gick därefter upp nästan 8% ganska omgående, men certifikatet gick bara upp 15% på samma tid, men borde alltså varit upp närmare 80%. På eftermiddagen samma dag sålde jag med liten förlust trots att OMX var flera procent högre än när jag köpte. Går att kolla detta på Avanza om man vill verifiera, det var 2025-04-10.
Börsen öppnade 8 % upp jämfört med stängningskursen dagen före ja, men det var naturligtvis helt omöjligt att köpa ett cert eller annan produkt samma dag och få motsvarande den avkastningen plus häv. Certet handlas efter OMXS30-terminen så köpte du certet halvtimman innan börsen öppnade så var terminen redan upp x % jämfört med stängning dagen innan. Köpte du certet precis vid 09:00 eller minuterna efter så notera att det var en förlängd call på många aktier så det var inte avslut i dem innan några minuter efter 9. Därför ser t.ex. Avanzas graf för OMXS30-index konstig ut de första minutrarna för handeln igår och du kan inte jämföra med den för vad certet borde handlats i. OMXS30 öppnade på typ dagshögsta (när avslut gjorts) och stängde på typ dagslägsta så att du gick back om du köpte på morgonen och sålde på eftermiddagen låter fullt naturligt.