2020-03-17, 08:58
Medlem
Dille24s avatar
Har köpt detta https://www.avanza.se/borshandlade-p...r-omx-x1-ava-1

Enligt info ska det vara 1x hävstång. Men alla rörelser är ändå mycket större än underliggande (OMXS)

Hur kommer det sig?

Stämmer inte hävstång 1x?
Citera
2020-03-17, 09:19
Medlem
Certifikat är lite mer komplexa än så, med urholkning. Det är en daglig hävstång. Det finns bra räkneexempel i prospektet som du hittar på din länk.
Citera
2020-03-17, 09:52
Bannlyst
Tänkte starta en certifikattråd, men frågar här, vad är barriärnivån? Hittar inte i prospektet.
Vad är barriärnivån här? https://www.avanza.se/borshandlade-p...-djia-x5-ava-3

Försvinner alla pengar när den träffar den nivån?
Citera
2020-03-17, 11:23
Medlem
Dille24s avatar
Det finns ju en nivå där den knockas eller nollas. Vet inte om det är det som kallas barriärnivå.

Någon annan som vet?
Citera
2025-04-11, 20:58
Medlem
Jag fattar inte heller certifikat med hävstång. Jag har haft i omgångar men blir alltid förvånad. Igår morse köpte jag OMX med 10x hävstång (BULL OMX X10 AVA 43). Börsen gick därefter upp nästan 8% ganska omgående, men certifikatet gick bara upp 15% på samma tid, men borde alltså varit upp närmare 80%. På eftermiddagen samma dag sålde jag med liten förlust trots att OMX var flera procent högre än när jag köpte. Går att kolla detta på Avanza om man vill verifiera, det var 2025-04-10.

En sak som också stör mig är att man inte får köpa certifikat om man inte har vissa kunskaper, men när man försöker läsa på så framgår det ändå inte hur det funkar, utan det enda man får veta och måste känna till är typ att man kan förlora alla sina pengar. Känns som en scam med andra ord.

Med detta sagt så tjänade jag en liten hacka på ett bitcoin-certifikat för några år sedan, så det går ju att gå plus.
Citera
2025-04-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iGunther
Jag fattar inte heller certifikat med hävstång. Jag har haft i omgångar men blir alltid förvånad. Igår morse köpte jag OMX med 10x hävstång (BULL OMX X10 AVA 43). Börsen gick därefter upp nästan 8% ganska omgående, men certifikatet gick bara upp 15% på samma tid, men borde alltså varit upp närmare 80%. På eftermiddagen samma dag sålde jag med liten förlust trots att OMX var flera procent högre än när jag köpte. Går att kolla detta på Avanza om man vill verifiera, det var 2025-04-10.
Börsen öppnade 8 % upp jämfört med stängningskursen dagen före ja, men det var naturligtvis helt omöjligt att köpa ett cert eller annan produkt samma dag och få motsvarande den avkastningen plus häv. Certet handlas efter OMXS30-terminen så köpte du certet halvtimman innan börsen öppnade så var terminen redan upp x % jämfört med stängning dagen innan. Köpte du certet precis vid 09:00 eller minuterna efter så notera att det var en förlängd call på många aktier så det var inte avslut i dem innan några minuter efter 9. Därför ser t.ex. Avanzas graf för OMXS30-index konstig ut de första minutrarna för handeln igår och du kan inte jämföra med den för vad certet borde handlats i. OMXS30 öppnade på typ dagshögsta (när avslut gjorts) och stängde på typ dagslägsta så att du gick back om du köpte på morgonen och sålde på eftermiddagen låter fullt naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in