Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-17, 20:50
Medlem
Finns ett "hus" ute nu som är en gammal förskola, 150m2 enplans villa med 1000m2 tomt

Utångspriset är 1.4m

Eftersom byggnaden inte gjorde för att "bo/leva" i så måste huset få en ny typkod enligt mäklaren. Sen måste jag som köpare ansöka om byggnadslov.

Varför behöver jag betala 10-20 tusen för byggnadslov?

Låt oss säga

Huset: 1 400 000 kr
Lagfart: 21.000 kr
Pantbrev: 28.000 kr
Bygglov 10-20.000 kr

Vad mer kan komma utan att man tänker på det? "utöver renovering"

Tacksam för mer information
Citera
2020-03-17, 22:16
Medlem
2560ps avatar
Stämpelskatt tillkommer väl också... Har du någon länk till byggnaden ifråga (om det inte riskerar att outa dig/någon annan)
Citera
2020-03-18, 02:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Stämpelskatt tillkommer väl också... Har du någon länk till byggnaden ifråga (om det inte riskerar att outa dig/någon annan)

Stämpelskatten finns med i TS beräkning, lagfart 21 000:-
Citera
2020-03-18, 06:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty

Vad mer kan komma utan att man tänker på det? "utöver renovering"

Tacksam för mer information

Du bör även kontrollera om detaljplanen tillåter bostäder på den aktuella platsen, om så inte är fallet så kan du inte ändra typkod.

Men sannolikt så bör detta inte vara ett problem.
Citera
2020-03-18, 07:58
Medlem
Verkar konstigt att kommunen inte bygger ett nytt dagis på samma plats.
Varför säljer kommunen?

Hur gammalt är huset? 70-tal med iskalla golv o dåligt isolerat samt att underhållet har släpat efter de senaste 30 åren?
Sådana hus brukar vara färdiga att putta omkull.
Det är ganska dyrt o riva ett hus.

Risken, som redan påtalats, är att du inte får göra om det till bostadshus.

Hur ser marken ut? Dagis kan ligga väldigt dåligt till, i sänkor o andra dåliga områden där man egentligen inte skall bygga. Du har även troligen genomfartstrafik om huset ligger i en vanlig ort.
Citera
2020-03-18, 08:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Verkar konstigt att kommunen inte bygger ett nytt dagis på samma plats.
Varför säljer kommunen?

Hur gammalt är huset? 70-tal med iskalla golv o dåligt isolerat samt att underhållet har släpat efter de senaste 30 åren?
Sådana hus brukar vara färdiga att putta omkull.
Det är ganska dyrt o riva ett hus.

Risken, som redan påtalats, är att du inte får göra om det till bostadshus.

Hur ser marken ut? Dagis kan ligga väldigt dåligt till, i sänkor o andra dåliga områden där man egentligen inte skall bygga. Du har även troligen genomfartstrafik om huset ligger i en vanlig ort.

Många dagis ligger mitt i bostadsområden, så det är nog lugnt gällande den biten.
Det fetade är däremot väldigt intressant. Beroende på byggår så kan kåken ha olika problem. TS borde snoka i pressen om det finns några artiklar typ "Föräldrar rasar: Förskolan Hallonet orsakar huvudvärk och allergier hos barnen, farligt flytspackel upptäckt under plastmattorna" eller liknande. Någon anledning måste finnas att kommunen säljer..
Citera
2020-03-18, 08:14
Medlem
flaskborstes avatar
Jag bor i en gammal skola från sekelskiftet. Kan tyvärr inte hjälpa dig med avgifterna då min skala redan var delvis bostad (övervåningen) pch det var bara att börja renovera.

El och avlopp var det som jag behövde ordna först. Sedan kom varm och kallvattenledningarna.
Inget värmesystem att tala om fanns.. så jag fick fra nya rör och sätta nya radiatorer. vilket även du bör räkna med om det inte gjorts de senaste 20-30 årem och har järnrör.

Annars så är det väl mest layouten med olika nya väggar och ev ta nort andra..ärdet 70-80 tal så kolla in isolering och duktspärrar.. de hade en massa konstigheter för sig under de decenierna.

Ta en bra tid på dig att gå igenom huset från vind till källare om sådan finns.. är det kommunalt vatten/avlopp ? om inte hur ser pumpar och ev tryckkärl ut ?

Kör in en skruvmejsel under alla fönsterbläck.. där brukar det vara murket..Kolla ev våtrumsmattor efter bubblor så kallade släpp speciellt runt brunnar och genomföringar..Leta också mögel..helst med en hund om du verkligen är intresserad.. Räkna med 600-700 tusen att få det bra och fint..bara elen kan gå på 100 000 beroende på hur det ser ut (gör inte elen själv). brinner det har du har du eldat upp pengarna och får betala på lånen i all evighet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in