Tjena! Har kollat runt på youtube och internet men får ingenting att funka eller passa :/
Vill ha en text som visar poäng uppe i vänstra hörnet och vill veta hur jag enkelt kan lägga till text på skärmen, säkert jätteenkelt men är inte så duktig på Java.. Kan pasta min kod till min GameMain fil.
Mvh!
Vill ha en text som visar poäng uppe i vänstra hörnet och vill veta hur jag enkelt kan lägga till text på skärmen, säkert jätteenkelt men är inte så duktig på Java.. Kan pasta min kod till min GameMain fil.
Kod:
import java.awt.Image; import java.awt.Point; import java.awt.Rectangle; import java.awt.event.KeyEvent; import java.awt.event.KeyListener; import java.util.HashMap; import javax.swing.ImageIcon; import se.egy.graphics.GameScreen; public class Game implements KeyListener { boolean gameRunning = true; protected int points = 0; //Skjutar kod int bx, by; boolean readyToFire, shot = false; Rectangle bullet; private HashMap<String, Boolean> keyDown = new HashMap<String, Boolean>(); private Map map; private Entity player; double camX, camY; private GameScreen gameScreen = new GameScreen("Ratchet And Clank", 1024, 768, false); // OBS! Skall Vara false. // Nu kommer klassen public Game(){ map = new Map("map2.txt", 42); gameScreen.setBackground(map); gameScreen.setKeyListener(this); keyDown.put("left", false); keyDown.put("right", false); keyDown.put("up", false); keyDown.put("down", false); loadImages(); gameLoop(); } public void loadImages(){ Image[] images = new Image[2]; images[0] = new ImageIcon(getClass().getResource("/rsz_rsz_clank42x42right.png")).getImage(); images[1] = new ImageIcon(getClass().getResource("/rsz_rsz_clank42x42.png")).getImage(); player = new PlayerEntity(images, map, 42, 670, 150); } public void update(long delta){ // Kamera som följer karaktären if(player.getX() > map.getTileSize()*11) { camX = player.getX(); gameScreen.cameraMoveTo(camX - map.getTileSize()*11, camY); } player.setDx(0); ; if (keyDown.get("left")) { player.setDx(-1); } if (keyDown.get("right")) { player.setDx(1); } if (keyDown.get("up") && player.getAllowedjump()) { player.jump(260.0); player.setAllowedjump(false); } player.move(delta); Point hitTile = player.hitTile(2); if(hitTile.x != -1) { points++; map.setTile(hitTile.x, hitTile.y, 0); } } public void render(){ gameScreen.render(player); } public void gameLoop(){ long last = System.nanoTime(); while(gameRunning){ long delta = (System.nanoTime() - last); last = System.nanoTime(); update(delta); render(); // Fördröjning try { Thread.sleep(4); } catch (Exception e) {}; } } /** Spelets tangentbordslyssnare */ public void keyTyped(KeyEvent e) { } public void keyPressed(KeyEvent e) { // check the keyboard and record which keys are pressed if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_LEFT) { keyDown.put("left", true); } if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_RIGHT) { keyDown.put("right", true); } if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_DOWN) { keyDown.put("down", true); } if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_UP) { keyDown.put("up", true); } if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_SPACE) { if(bullet == null) readyToFire = true; if(readyToFire) { } } } public void keyReleased(KeyEvent e) { // check the keyboard and record which keys are released if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_LEFT) { keyDown.put("left", false); } if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_RIGHT) { keyDown.put("right", false); } if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_DOWN) { keyDown.put("down", false); } if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_UP) { keyDown.put("up", false); } } public static void main(String[] args) { new Game(); } }
Mvh!
__________________
Senast redigerad av Sweet1337 2020-03-20 kl. 15:17.
Senast redigerad av Sweet1337 2020-03-20 kl. 15:17.