• 1
  • 2
2020-03-20, 16:59
Medlem
Har en 30cc saxonette med pågängsmotor. Den maxar kring 28kmh i nedförsbacke.

Har även en 49 cc minimoto, också den luftkyld med snörstart.

Är de tvära att sätta cylinder från minimoto på saxonetten? Om skruvarna passar vill säga.
Citera
2020-03-20, 17:03
Medlem
sommarlovs avatar
Varför sluta där?
Det finns gott om motordelar på skroten. det är bara att ta den största du hittar!
Alla cylindrar har samma slags skruvfäste, en EU-standard.

Eller inte...
Citera
2020-03-20, 17:48
Medlem
53....so whats avatar
Passar den så testa...........
Du måste tänka på att själva motordelen, utan cylinder + topp, är anpassad för orginaldelarnas prestanda/effektuttag. Alltså, om du tar ut mer effekt med andra delar så kanske inte resten håller särskilt länge.
Citera
2020-03-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Har en 30cc saxonette med pågängsmotor. Den maxar kring 28kmh i nedförsbacke.

Har även en 49 cc minimoto, också den luftkyld med snörstart.

Är de tvära att sätta cylinder från minimoto på saxonetten? Om skruvarna passar vill säga.
Nej det går inte. Saxonett motorn var ju axel driven så vill du ha högre fart måste du öka varvet på axeln eller diametern på hjulet.Kolla om det är någon strypbricka mellan förgasare insug cylinder eller cylinder avgassystem. Kolla om det är strypande insats i avgassystemet. Har du listat ut vad dom tre lägena på handtaget var?
Citera
2020-03-22, 21:15
Medlem
Jävla less att köra 25kmh. Vill den ska gå iaf 30. Vad göra?
Citera
2020-03-22, 21:32
Medlem
killawifes avatar
Det är en påhängsmotor, så köp en större påhängsmotor med mer effekt. Eller sälj och köp en elcykel istället som kan fås att gå snabbare.
Citera
2020-03-23, 16:25
Medlem
http://www.bilddump.se/bilder/202003...8.73.63.40.jpg

Sådär ser det ut när man tar bort avgasröret.
Det är kolven man ser längst in, det silvriga.

Om jag gör hålet större, kommer den gå fortare då? Minns när jag hade en guilera så borrade vi upp avgasröret till större storlek för det sätt nån bricka där så hålet inte var så stort.
Citera
2020-03-23, 16:54
Medlem
Citat:

Om jag gör hålet större, kommer den gå fortare då? Minns när jag hade en guilera så borrade vi upp avgasröret till större storlek för det sätt nån bricka där så hålet inte var så stort.
Ja det kallas för att porta cylindern men det måste göras på både insug och utb låssidan.Dessutom borrar man inte utan det görs med dremmel eller liknande. Om du villk ha det gjort ordentligt så skicka cylindern till en moppe trimmare eller chansa själv. Såg ju ut som utblåset va litet så säkert strypt. Cylindern måste hur som av och det får inte bli skit i motorn och det måste fortsatt va helt slätt i cylinderloppet.Googla på cylinder portning o läs på lite.
Citera
2020-03-23, 17:29
Medlem
Citat:

Kan du inte ta bort förgasaren och ta en bild på både förgasaren och insuget så man får se hur det ser ut?
Citera
2020-03-23, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Kan du inte ta bort förgasaren och ta en bild på både förgasaren och insuget så man får se hur det ser ut?
Jo det kan jag ordna imorgon.

Alltså vill den ska typ 30 iaf
Citera
2020-03-23, 18:35
Medlem
Citat:
Jo det kan jag ordna imorgon.

Alltså vill den ska typ 30 iaf
Försök fota axeln för drivningen med om det går,nyfiken på hur det ser ut.
Citera
2020-03-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Försök fota axeln för drivningen med om det går,nyfiken på hur det ser ut.
Det lör se ut såhär typ. Tror detta är samma motor som jag har https://www.hilfsmotor.eu/wiki/Motortypen/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in