Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-21, 23:15
Medlem
Guzs avatar
Jag skaffade en batteridriven borrmaskin (DeWalt) i dag. Verkar funka okej, men ur laddaren brjar det hras ett hgfrekvent pipande nr batteriet (enligt lampan) r frdigladdat. Det fortstter ven om man plockar batteriet ur laddaren, och faktiskt ocks 1-2 minter efter att man tar stpseln ur vggen.

Ljudet lter lite som ett gammeldags telefonmodem, dvs surret r inte statiskt (ingen ordlek avsedd) utan hoppar friskt mellan olika toner.

Kra Bullen, r detta normalt?
Citera
2020-03-21, 23:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
googla "coil whine", passar det in?
Citera
2020-03-22, 00:04
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Kolla manualen.
Troligen r det en signal fr att uppmrksamma hantverkaren p att batteriet r fulladdat.
Att det lter efter att batteriet tagits ur kan ha samma orsak som att laddlampan brukar fortstta lysa en stund efter urtagningen, troligen pga en spole i kretsen.
Jag har en bakmaskin med strande pipande nr det r frdigbakat.
Ljudet kommer ut genom ett litet hl, som jag tckte med ett par droppar lim.
Det blev nstan helt tyst.
Kanske kan du gra nt liknande.
Citera
2020-03-22, 00:25
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Kolla manualen.
Troligen r det en signal fr att uppmrksamma hantverkaren p att batteriet r fulladdat.
Att det lter efter att batteriet tagits ur kan ha samma orsak som att laddlampan brukar fortstta lysa en stund efter urtagningen, troligen pga en spole i kretsen.
Jag har en bakmaskin med strande pipande nr det r frdigbakat.
Ljudet kommer ut genom ett litet hl, som jag tckte med ett par droppar lim.
Det blev nstan helt tyst.
Kanske kan du gra nt liknande.
Att en bakmaskin pipen nr den r klar r inget konstigt.
Men en laddare ska inte gra det, troligen bara coil whine!
Citera
2020-03-22, 00:44
Medlem
DigglerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jag skaffade en batteridriven borrmaskin (DeWalt) i dag. Verkar funka okej, men ur laddaren brjar det hras ett hgfrekvent pipande nr batteriet (enligt lampan) r frdigladdat. Det fortstter ven om man plockar batteriet ur laddaren, och faktiskt ocks 1-2 minter efter att man tar stpseln ur vggen.

Ljudet lter lite som ett gammeldags telefonmodem, dvs surret r inte statiskt (ingen ordlek avsedd) utan hoppar friskt mellan olika toner.

Kra Bullen, r detta normalt?

Kan vara en konding eller dylikt som r dlig, jag citerar ifrn sidan:

Some other cause for the high pitched sounds could be weak or faulty capacitor which might need replacing.

LNK
Citera
2020-03-22, 12:22
Medlem
Guzs avatar
Tackar. Jo, jag har sett en del om coil whine, men blev fundersam d ljudet dyker upp frsg nr batteriet r laddat - och startar exakt d.

Ett ljud fr att uppmrksamma en p att det t laddag r det inte. Det hr r helt klart whine.

Tror jag kollar med affren fr skerhets skull.
Citera
2020-03-22, 18:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Tackar. Jo, jag har sett en del om coil whine, men blev fundersam d ljudet dyker upp frsg nr batteriet r laddat - och startar exakt d.
Nr batteriet r laddat ndras belastningen i kretsarna och en sn grej kan pverka coil whine.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in