• 1
  • 2
2020-04-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Av din beskrivning lter det som att det frsta du br gra r att faktiskt ppna baknavet fr att underska vad som r fel. Utan att veta vad som r fel r det svrt att ge ordentliga rd. Och det behver inte vara s att du mste byta ngon del, det kan rcka med att du rengr delarna och smrjer upp dem igen.

liraren som beskrev det tekniska beskrev det s bra att jag brjade tnka i den banor som du tnker i, att det kanske r s att jag behver ppna navet och ta en titt p hur det ser ut, kanske behve rjag bara rtt till ngot och pytsa in massor med fett av rtt typ. Story tack fr att du svarade, det uppskattas!
Citera
2020-04-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
En fotbroms bestr av en yttre svagt konformad cylinder som sitter fast i navet och i den sitter det en motsvarande ngot mindre konformad cylinder som sitter fast i ramen via armen som beskrevs ovan. Nr man bromsar roterar den inre konan p en gngning i infstningen och trycks in mot den yttre konan och cykeln bromsar. Dessa konor kan slitas och d mste man justera in "startlget" p den inre konan tills den greppar lagom mycket. Notera att konorna ska smrjas med lagom mycket av rtt typ av fett. Annars kan de nypa rejlt nr man bromsar (fr torrt eller fel typ) eller bara slira(fr mycket eller fel typ). Glm inte att montera tillbaka bromsarmen frn navet till ramen nr du r klar, annars kommer den inre konan bara att snurra med och d gr det som det beskrivs ovan.

EDIT: De enda verktyg du behver r u- eller ringnycklar i rtt storlek och oftast en skruvmejsel till den lilla skruven som fster armen i ramen samt rtt typ av fett fr din broms. I de flesta fall ngot bra mollyfett, men inte alltid. Behver du byta den lsa, inre konan tar du med den till din LBS s fr de hitta rtt dr.

ett stort tack fr att du tog dig tid att svara och beskriva hur det ser ut. jag letade efter sprngskisser men hittade inget fr den typen av cykel som jag har. stort tack n en gng!
Citera
2020-04-02, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av truckerkeps89
mollyfett r det samma sak som "lititumfett"?
Oftast ja, men det r inte exakt samma sak. Litiumfett kan ha molybden, Molly, som tillsats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in