• 1
  • 2
2020-03-31, 17:34
Medlem
Jag har en cykel dr jag behver byta fotbroms. Jag har aldrig gjort det innan och undrar om detta r komplext, om delen r standariserad eller om det r olika fr olika tillverkare?

vad kostar fotbromsar?

Om det r komplext att byta fotbroms, om det r enklare att byta bakhjul och var det finns billiga bakhjul att handla?
Citera
2020-03-31, 17:44
Medlem
Rauno1s avatar
Det skulle underltta om du tex fotade navet (tydligt) och ven berttar va det str p navet.

Fr vrigt, vad r problemet med bromsen? tar den inte alls eller lser sig hjulet helt?
Citera
2020-03-31, 19:21
Moderator
Tystnads avatar
Varfr skall du gra det sjlv?

Har man inte rtta verktyg och kunskap s r det enklare be en riktig cykelreparatr kolla p det.
Oftast r det dock inte lnt om cykeln r gammal utan bttre byta hela hjulet.

Kp inget biltema skrp!! som kasta pengarna i sjn.

en sann historia :En bekant frskte laga sitt bakhjuls broms slutade med att han i en brant nerfrsbacke s lste sig pedalerna d han bromsade och "fljde med runt" gick allts inte bromsa eller f stopp p cykeln, ren jvla tur ingen bil kom nere i korsningen som han for rakt ver i full fart
Citera
2020-03-31, 22:06
Medlem
killawifes avatar
Fotbromsen r inbyggt i navet p bakhjulet, det gr ett stag frn det som sitter fast i ramen. Kolla s detta inte har lossnat, det hnder ibland. Annars byter man oftast hjulet ven om man kan plocka isr allt och reparera. Du kan kpa ett hjul med samma vxelsystem som du har s slipper du gra om ngot men annars r det inga superkomplicerade saker. Rkna med att ett hjul kostar en tusenlapp tminstone fr ett ovxlat eller 3-vxlat. Du kan kpa ett p Biltema, det skiljer sig inget nmnvrt p dem jmfrt med dyrare mrken frutom ekrarna som av nn anledning r kassa som fan.
Citera
2020-04-01, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Varfr skall du gra det sjlv?

Har man inte rtta verktyg och kunskap s r det enklare be en riktig cykelreparatr kolla p det.
Oftast r det dock inte lnt om cykeln r gammal utan bttre byta hela hjulet.

Kp inget biltema skrp!! som kasta pengarna i sjn.

en sann historia :En bekant frskte laga sitt bakhjuls broms slutade med att han i en brant nerfrsbacke s lste sig pedalerna d han bromsade och "fljde med runt" gick allts inte bromsa eller f stopp p cykeln, ren jvla tur ingen bil kom nere i korsningen som han for rakt ver i full fart

dr jag bor r det en massa sjlvlrda utlnningar som "lagar" cyklar och jag tror inte p att betala fr att ngon ska lra sig hur saker hnger ihop.

Hela tanken med att posta hr r att kolla vad folk rekommenderar. Om jag knde fr att handla billigt skrp och terigen behva gra om skiten hade jag inte postat hr alls.

jag har handbroms om det skulle bli fel.
Citera
2020-04-01, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Fotbromsen r inbyggt i navet p bakhjulet, det gr ett stag frn det som sitter fast i ramen. Kolla s detta inte har lossnat, det hnder ibland. Annars byter man oftast hjulet ven om man kan plocka isr allt och reparera. Du kan kpa ett hjul med samma vxelsystem som du har s slipper du gra om ngot men annars r det inga superkomplicerade saker. Rkna med att ett hjul kostar en tusenlapp tminstone fr ett ovxlat eller 3-vxlat. Du kan kpa ett p Biltema, det skiljer sig inget nmnvrt p dem jmfrt med dyrare mrken frutom ekrarna som av nn anledning r kassa som fan.

jag har lossat och dragit till allt som man kan gra men det r samma resultat. Man ska plocka isr navet fr att komma t fotbromsen men jag r osker p vad en broms kostar, fr det kan vara s att det inte r vrt slitet och att sjlva bromsen kostar nstan lika mycket som ett nytt hjul.

jag tycker att det de sljer p biltema r dyrt jmfrt med vad man fr. jag har fr mig att det kostar 599kr fr ett ovxlat "422" bakhjul. Man mrker ocks att dck ska man inte handla dr alls eftersom de r rena skiten. jag vill inte kpa ett biltema hjul fr det kommer att bli samma sak igen, att fotbromsen slits supersnabbt med skit som man handlar dr och en fotbroms kan jag tycka ska hlla lngre n vad biltema skit gr. det r en viktig komponent. sedan har jag sttt p svenska mrken som r skert 20-30-40 r gamla dr fotbromsen aldrig bytts och det r ett orginalhjul.

knner du till om det finns ngon cykelbutik som har bttre kvalit som du kan rekommendera?
Senast redigerad av truckerkeps89 2020-04-01 kl. 01:37.
Citera
2020-04-01, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Det skulle underltta om du tex fotade navet (tydligt) och ven berttar va det str p navet.

Fr vrigt, vad r problemet med bromsen? tar den inte alls eller lser sig hjulet helt?

fotbromsen r utsliten. jag kan veva bakt i flera varv innan jag fr ngon slags respons p fotbromsen. S nr jag ska bromsa gr jag det med handbromsen vilket inte r helt optimalt och det r inte skert om ngot skulle hnda med handbromsen.

jag kan fota men det str ingenting p navet.
Citera
2020-04-01, 08:00
Medlem
Av din beskrivning lter det som att det frsta du br gra r att faktiskt ppna baknavet fr att underska vad som r fel. Utan att veta vad som r fel r det svrt att ge ordentliga rd. Och det behver inte vara s att du mste byta ngon del, det kan rcka med att du rengr delarna och smrjer upp dem igen.
Citera
2020-04-01, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av truckerkeps89
fotbromsen r utsliten. jag kan veva bakt i flera varv innan jag fr ngon slags respons p fotbromsen. S nr jag ska bromsa gr jag det med handbromsen vilket inte r helt optimalt och det r inte skert om ngot skulle hnda med handbromsen.

jag kan fota men det str ingenting p navet.
En fotbroms bestr av en yttre svagt konformad cylinder som sitter fast i navet och i den sitter det en motsvarande ngot mindre konformad cylinder som sitter fast i ramen via armen som beskrevs ovan. Nr man bromsar roterar den inre konan p en gngning i infstningen och trycks in mot den yttre konan och cykeln bromsar. Dessa konor kan slitas och d mste man justera in "startlget" p den inre konan tills den greppar lagom mycket. Notera att konorna ska smrjas med lagom mycket av rtt typ av fett. Annars kan de nypa rejlt nr man bromsar (fr torrt eller fel typ) eller bara slira(fr mycket eller fel typ). Glm inte att montera tillbaka bromsarmen frn navet till ramen nr du r klar, annars kommer den inre konan bara att snurra med och d gr det som det beskrivs ovan.

EDIT: De enda verktyg du behver r u- eller ringnycklar i rtt storlek och oftast en skruvmejsel till den lilla skruven som fster armen i ramen samt rtt typ av fett fr din broms. I de flesta fall ngot bra mollyfett, men inte alltid. Behver du byta den lsa, inre konan tar du med den till din LBS s fr de hitta rtt dr.
Senast redigerad av osmiumkaka 2020-04-01 kl. 16:53. Anledning: Tillgg
Citera
2020-04-01, 19:01
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truckerkeps89
dr jag bor r det en massa sjlvlrda utlnningar som "lagar" cyklar och jag tror inte p att betala fr att ngon ska lra sig hur saker hnger ihop.
......

Samma hr bara blattar som INTE kan laga & drfr tvingades jag ta cykeln till nrmaste Storstad dr det fanns en Riktig cykelreperatr med Svensk personal.
Var bakhjulet som var snder i den inbyggda 5 vxelsystemet.
Hittar inte kvittot men ett 3 Vxlat hjul med flg som jag bad dom byta till kostade 1900kr om jag inte minns fel, dcket och slang frde dom bara ver d det var nytt. tillkom ngon vxeldel med i detta pris.
Var ett bra hjul med vlknt japansk vxelsystem.
5 vxlat var betydligt dyrare men det rcker med 3 vxlar
Cykeln blev som ny, supernjd.

Jag fick innan jag lmnade in cykeln och lagade den tips av bekanta p webbsidor online cykeldelar , men upplevde det som vldigt svrt veta exakt vad som passade, mtt, storlek, vxlar osv.
om du vill ha lnkarna s kommer dom hr :
https://www.rosebikes.se/
https://www.wiggle.se/cykling/
Citera
2020-04-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Samma hr bara blattar som INTE kan laga & drfr tvingades jag ta cykeln till nrmaste Storstad dr det fanns en Riktig cykelreperatr med Svensk personal.
Var bakhjulet som var snder i den inbyggda 5 vxelsystemet.
Hittar inte kvittot men ett 3 Vxlat hjul med flg som jag bad dom byta till kostade 1900kr om jag inte minns fel, dcket och slang frde dom bara ver d det var nytt. tillkom ngon vxeldel med i detta pris.
Var ett bra hjul med vlknt japansk vxelsystem.
5 vxlat var betydligt dyrare men det rcker med 3 vxlar
Cykeln blev som ny, supernjd.

Jag fick innan jag lmnade in cykeln och lagade den tips av bekanta p webbsidor online cykeldelar , men upplevde det som vldigt svrt veta exakt vad som passade, mtt, storlek, vxlar osv.
om du vill ha lnkarna s kommer dom hr :
https://www.rosebikes.se/
https://www.wiggle.se/cykling/

jag ska fundera lite p upplgg men om man jmfr priserna r det p lngre sikt billigare att handla ngot som r kvalit n att handla skit frn biltema dr man mste byta varje r eller var sjtte mnad fr det r skrp. jag ska reparera sjlv, d vet jag hur det blir gjort och jag har inte lust att betala ngon. hr r det bara sjlvlrda. nr man frgar dem hur mycket ngot kommer att kosta sger de att de mste ppna och ta reda p det. allts lika med att bli blst. jag kper inte skrp till verpriser.

ett stort tack fr att du tog dig tid och kollade upp det + skrev tillbaka. ett stort tack!
Citera
2020-04-01, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
En fotbroms bestr av en yttre svagt konformad cylinder som sitter fast i navet och i den sitter det en motsvarande ngot mindre konformad cylinder som sitter fast i ramen via armen som beskrevs ovan. Nr man bromsar roterar den inre konan p en gngning i infstningen och trycks in mot den yttre konan och cykeln bromsar. Dessa konor kan slitas och d mste man justera in "startlget" p den inre konan tills den greppar lagom mycket. Notera att konorna ska smrjas med lagom mycket av rtt typ av fett. Annars kan de nypa rejlt nr man bromsar (fr torrt eller fel typ) eller bara slira(fr mycket eller fel typ). Glm inte att montera tillbaka bromsarmen frn navet till ramen nr du r klar, annars kommer den inre konan bara att snurra med och d gr det som det beskrivs ovan.

EDIT: De enda verktyg du behver r u- eller ringnycklar i rtt storlek och oftast en skruvmejsel till den lilla skruven som fster armen i ramen samt rtt typ av fett fr din broms. I de flesta fall ngot bra mollyfett, men inte alltid. Behver du byta den lsa, inre konan tar du med den till din LBS s fr de hitta rtt dr.

mollyfett r det samma sak som "lititumfett"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in