• 1
  • 2
2020-04-30, 13:57
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
På en "proffsverkstad", tar de minst 500 kr. för att byta en fälg, exklusive material. Ändå blir det ofta inte helt bra enligt min åsikt. Ekrarna brukar låta som en harpa med olika toner och om man mäter med ett specialverktyg, brukar ekerspänningen variera +/- 25 % eller betydligt mer, när +/- 10 % anses vara godtagbart, dvs. inte ens riktigt bra.

Det var därför jag lärde mig om hjulriktning och köpte en jävligt enkel ektertensiometer från Minnesota, USA, Parktool-TM1. Tusen kronor. Det finns ekertensiometrar från Schweiz med två indikatorklockor, jag tror de kostar mellan 5000 och 10.000 kr.

Problemet är nämligen detta: Slarvigt justerade hjul blir snart skevare och skevare, särskilt om cyklisten är övertung, eller cyklar hårt över stock och sten, eller vid en tillfällig hård belastningar. Då kan hjulen kollapsa och bli så skeva att däcket gnider mot ramen, vilket dock kan justeras ofta , om inte sträckgränsen i fälgen har överskridits allt för mycket, utan mest ekrarnarnas eller ekernipplarnas dito.

När fälgar måste bytas, det brukar vara när när de har blivit utsatta för våld, som omkullkörningar eller vandalism.

Att rikta svårt skadade skeva aluminiumfälgar anser jag vara väldig svårt för vanliga människor, eftersom det anses kräva olika sorters värmebehandlingar och jiggar, pressverktyg och mätverktyg.

Som stukade propellrar.
Jag är inte över-tung och till dessa cyklar,så är de till för lite cruising..
Men fundera på hur "roligt" det blir när man sätter ihop två fälgar,gör extra hål i navet och ekrar upp ett hjul med dubbla fälgar och 72 ekrar...😄
Ja,jag vet,jag ÄR inte som man ska..men jag har roligt!👍🙂
Citera
2020-04-30, 14:01
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Jag är inte över-tung och till dessa cyklar,så är de till för lite cruising..
Men fundera på hur "roligt" det blir när man sätter ihop två fälgar,gör extra hål i navet och ekrar upp ett hjul med dubbla fälgar och 72 ekrar...😄
Ja,jag vet,jag ÄR inte som man ska..men jag har roligt!👍🙂
Jag förstår inte vad du talar om.

"extra hål i navet"

"72 ekrar"
Citera
2020-04-30, 16:56
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du talar om.

"extra hål i navet"

"72 ekrar"
För att kunna ekra upp dubbla fälgar,alltså två fälgar,bredvid varandra,i ett hjul,med alla ekrar,som satt i de två hjulen,så behöver man borra fler hål i navet,för att få plats med det dubbla antalet ekrar i navet.
Jag kan LOVA att det tog mer än En dag första gången jag gjorde det...
Citera
2020-05-05, 17:44
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
För att kunna ekra upp dubbla fälgar,alltså två fälgar,bredvid varandra,i ett hjul,med alla ekrar,som satt i de två hjulen,så behöver man borra fler hål i navet,för att få plats med det dubbla antalet ekrar i navet.
Jag kan LOVA att det tog mer än En dag första gången jag gjorde det...
Man flyttar naturligtvis över varje eker från den skadade fälgen till den nya, en i taget.
Att tejpa ihop fälgarna med ventilhålen samsade, underlättar operationen högst betydligt.

Det låter som du tramsar.
Citera
2020-05-05, 20:00
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Man flyttar naturligtvis över varje eker från den skadade fälgen till den nya, en i taget.
Att tejpa ihop fälgarna med ventilhålen samsade, underlättar operationen högst betydligt.

Det låter som du tramsar.
Att bara ekra upp ett standard hjul,är väl gjort på någon timme.

Att dubbla bredden på hjulet,genom att svetsa/skruva ihop två fälgar,borra 36 hål till i navet för att få dit alla 72 ekrar är en helt annan sak,på en vanlig cykel får man dess utom inte plats med det utan att bygga om ramen.

Jag är medveten om att vi börjar gå OT här..🙂👍
Citera
2020-05-28, 19:44
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Att bara ekra upp ett standard hjul,är väl gjort på någon timme.

Att dubbla bredden på hjulet,genom att svetsa/skruva ihop två fälgar,borra 36 hål till i navet för att få dit alla 72 ekrar är en helt annan sak,på en vanlig cykel får man dess utom inte plats med det utan att bygga om ramen.

Jag är medveten om att vi börjar gå OT här..🙂👍
Du är kanske obotligt fånig. Skriv något vettigt istället för larv.
Citera
2020-05-29, 00:37
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Du är kanske obotligt fånig. Skriv något vettigt istället för larv.
Jaha? Så att bygga egendesignade cyklar,från att böja rör till ramen och sätta ihop två fälgar bredvid varandra och ekra upp hjul med 72 ekrar är fånigt och larvigt?
Ja,det är ju din åsikt..
Du gör säkert saker jag tycker är fåniga,men det behöver jag,som mogen människa inte uttrycka..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in