Citat:
Jag är inte över-tung och till dessa cyklar,så är de till för lite cruising..På en "proffsverkstad", tar de minst 500 kr. för att byta en fälg, exklusive material. Ändå blir det ofta inte helt bra enligt min åsikt. Ekrarna brukar låta som en harpa med olika toner och om man mäter med ett specialverktyg, brukar ekerspänningen variera +/- 25 % eller betydligt mer, när +/- 10 % anses vara godtagbart, dvs. inte ens riktigt bra.
Det var därför jag lärde mig om hjulriktning och köpte en jävligt enkel ektertensiometer från Minnesota, USA, Parktool-TM1. Tusen kronor. Det finns ekertensiometrar från Schweiz med två indikatorklockor, jag tror de kostar mellan 5000 och 10.000 kr.![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
Problemet är nämligen detta: Slarvigt justerade hjul blir snart skevare och skevare, särskilt om cyklisten är övertung, eller cyklar hårt över stock och sten, eller vid en tillfällig hård belastningar. Då kan hjulen kollapsa och bli så skeva att däcket gnider mot ramen, vilket dock kan justeras ofta , om inte sträckgränsen i fälgen har överskridits allt för mycket, utan mest ekrarnarnas eller ekernipplarnas dito.
När fälgar måste bytas, det brukar vara när när de har blivit utsatta för våld, som omkullkörningar eller vandalism.
Att rikta svårt skadade skeva aluminiumfälgar anser jag vara väldig svårt för vanliga människor, eftersom det anses kräva olika sorters värmebehandlingar och jiggar, pressverktyg och mätverktyg.
Som stukade propellrar.
Det var därför jag lärde mig om hjulriktning och köpte en jävligt enkel ektertensiometer från Minnesota, USA, Parktool-TM1. Tusen kronor. Det finns ekertensiometrar från Schweiz med två indikatorklockor, jag tror de kostar mellan 5000 och 10.000 kr.
![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
Problemet är nämligen detta: Slarvigt justerade hjul blir snart skevare och skevare, särskilt om cyklisten är övertung, eller cyklar hårt över stock och sten, eller vid en tillfällig hård belastningar. Då kan hjulen kollapsa och bli så skeva att däcket gnider mot ramen, vilket dock kan justeras ofta , om inte sträckgränsen i fälgen har överskridits allt för mycket, utan mest ekrarnarnas eller ekernipplarnas dito.
När fälgar måste bytas, det brukar vara när när de har blivit utsatta för våld, som omkullkörningar eller vandalism.
Att rikta svårt skadade skeva aluminiumfälgar anser jag vara väldig svårt för vanliga människor, eftersom det anses kräva olika sorters värmebehandlingar och jiggar, pressverktyg och mätverktyg.
Som stukade propellrar.
Men fundera på hur "roligt" det blir när man sätter ihop två fälgar,gör extra hål i navet och ekrar upp ett hjul med dubbla fälgar och 72 ekrar...😄
Ja,jag vet,jag ÄR inte som man ska..men jag har roligt!👍🙂