• 1
  • 2
2020-04-10, 11:17
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Har en cykel med lite skadat bakhjul. Sitter ett växelnav på hjulet.

Måste man då köpa nytt hjul med växelnav, eller kan man behålla växelnavet på något vis och bara köpa resten av hjulet?

Undrar mest på grund av ekonomiska skäl, då växelnav är dyrt, och det är en ganska risig cykel över lag.
Citera
2020-04-10, 11:34
Bannlyst
?
Om navet/växeln är helt så behöver du självklart inte byta det
Citera
2020-04-10, 11:36
Medlem
Det går väl att bygga ett nytt hjul med ett gammalt nav. Jag underhåller och reparerar mina cyklar, men hjulbygge är dock inget jag gett mig in på än. Vad jag läst så krävs en del utrustning för att nå bra resultat (riktställ och ekerspänningsmätare), vilket inte är så billigt och sedan krävs tid och tålamod.

Du skriver att cykeln är ganska risig överlag. Men gäller det alltså inte växelnavet? För det är ju inte roligt att lägga ner tid, tålamod, och pengar på att bygga ett hjul som bara kan användas en kortare tid för att växelnavet havererar. (Visserligen kan det gå att köpa själva innehållet i navet och byta det separat, men det kan kosta nästan lika mycket som ett budgethjul.)
Citera
2020-04-10, 11:45
Moderator
Tystnads avatar
Är cykeln risig är det inte lönt, byter du fälg, ekrar plus jobb..... tror det kostar lika mycket som ett nytt växelhjul och då vet du ändå inte när växeln går sönder.

Är cykeln gammal men av ett kvalitetsmärke tex skeppshult kan det löna sig byta delar ändå, har själv gjort så sista åren och det blir nog 3t man lagt på cykeln.

Det får man en ny skräpcykel på Biltema för, men INTE en ny kvalitetscykel från skeppshult.

Fördelen är också vilket var min tanke att du kan fortsätta cykla runt i staden och parkera och veta att den är kvar när du kommer tillbaka.

Köper du en ny blänkande fin cykel blir den stulen ögonböj!!
Citera
2020-04-10, 13:25
Medlem
Som Hominem säger så kan man byta fälg och behålla själva navet - men det är alltså inte särskilt enkelt om man inte har kunskap, utrustning och träning.

Om du har några riktiga cykelaffärer i närheten kan du istället höra med dem om de har några bra, begagnade bakhjul att sälja. Kanske behöver du inte heller ett hjul med växelnav?

Annars blir det till att titta på t.ex. Biltema, deras hjul är nog inte så dåliga som vissa vill påstå.
Citera
2020-04-10, 14:25
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Okej, tack folk. Hade lite hoppats att bli dumförklarad med att det bara var att köpa ett random hjul och sticka in navet där på något enkelt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Du skriver att cykeln är ganska risig överlag. Men gäller det alltså inte växelnavet? För det är ju inte roligt att lägga ner tid, tålamod, och pengar på att bygga ett hjul som bara kan användas en kortare tid för att växelnavet havererar. (Visserligen kan det gå att köpa själva innehållet i navet och byta det separat, men det kan kosta nästan lika mycket som ett budgethjul.)
Växelnavet fungerar finfint och ser helt och fint ut utanpå.
Är helt utan specialutrustning så kanske blir dyrare och sämre än ett nytt biltemahjul.
Ser ut som ca 2,5k för ett 7växel hjul med nav, vilket är lite saftigt på en cykel jag köpte för 800kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det får man en ny skräpcykel på Biltema för, men INTE en ny kvalitetscykel från skeppshult.

Fördelen är också vilket var min tanke att du kan fortsätta cykla runt i staden och parkera och veta att den är kvar när du kommer tillbaka.

Är ingen Skeppshult. Men gillar att det är lite rost och slit på den just av orsaken stöld, har blivit av med så många cyklar så vill ha en som ser skräpig ut men rullar fint.
Citera
2020-04-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Är cykeln risig är det inte lönt, byter du fälg, ekrar plus jobb..... tror det kostar lika mycket som ett nytt växelhjul och då vet du ändå inte när växeln går sönder.

Är cykeln gammal men av ett kvalitetsmärke tex skeppshult kan det löna sig byta delar ändå, har själv gjort så sista åren och det blir nog 3t man lagt på cykeln.

i malmö stjäl muslimer, negrar och latinamerikaner cyklar och man kan handla en het cykel för 500 kr, och använda som reservdelscykel alternativt kan man göra som de gör och stjäla ett bakhjuk av någon granne eller på stan en kväll.

jag tror det är smartare att handla en kvalitetcykel, kvalitetsdelar av en cykelhandlar som kan snacka korrekt svenska så an kan kommunicera och förklara vad man behöver, sedan ha cykeln på balkongen, under en pressening när den inte används.
Citera
2020-04-10, 16:32
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Vad jag läst så krävs en del utrustning för att nå bra resultat (riktställ och ekerspänningsmätare), vilket inte är så billigt och sedan krävs tid och tålamod.

Äsch päsch! Jag bytte nav på ett 20" hjul till min dotters cykel, det tog visserligen lite tid, men det krävdes inte mer utrustning än en ekernyckel. Det var roligt, pyssligt och tillfredställande att hålla på att vifta med ekrarna.

OK, det kanske är svårare att få till ett 28" hjul rakt, centrerat och perfekt, vad vet jag? Men det här tycks ju handla om en gubbcykel och ingen räserhoj.

En fälgbana kan inte kosta många hundralappar, solklart värt risken att det går dåligt för den potentiella tillfredställelsen om du får till det.

Go for it TS!
Citera
2020-04-22, 15:20
Medlem
Knivur-273s avatar
Det går att byta ut en skadad fälg, men det kräver noggrannhet och en viss kunskap, envishet också. Kunskap kan man läsa sig till om man har drivkraften. Noggrannhet är en personlig egenskap, som dock kan tränas upp i vissa fall.

En mycket bra metod för att byta en fälg, är att ställa den nya fälgen bredvid hjulet, gärna tejpa ihop dem tillfälligt så att ventilhålen kommer ligga intill varandra, sedan metodiskt demontera ekernipplarna, sticka in ekrarna i den nya fälgen, skruva på ekernippeln ett visst antal varv, kanske fyra.

Sedan drar man åt ekernipplarna i tur och ordning kanske ett halvt varv, hela varvet runt, tills man börjar märka att det börjar bli spänt.

Nu börjar det svåra, nämligen att rikta hjulet, samtidigt som ekerspänningen bör bli ~1000 Newton +/- 10% eller helst mindre variation, lateralkast <= 0,5 mm, helst 0,1mm, radialkast <= 0,5mm
Senast redigerad av Knivur-273 2020-04-22 kl. 15:33.
Citera
2020-04-23, 21:50
Medlem
killawifes avatar
Det är för billigt med fälgar för att man ska orka hålla på att byta växelnaven. Men angående just riktningen av fälgen så brukar de inte vara så dyrt att få dom riktade på vanliga äldre cykelverkstäder. Jag tror jag betalade 150:- sist jag lämnade in en fälg.
Citera
2020-04-24, 15:53
Medlem
Knivur-273s avatar
Tänk på att om du låter någon annan byta, eller själv byter en fälg för att behålla växelnavet och spara pengar, att den effektiva fälgdiametern måste vara lika som den gamla fälgen, för annars blir ekrarna för korta eller för långa. Nya ekrar kan tillsammans kosta lika mycket som en ny fälg.

En avvikelse av +/- 1 mm bör inte vara något problem.

Hur man mäter effektiv fälgdiameter, det kan du läsa bland annat på SheldonBrown.com givet att du förstår Engelska.

Om det handlar om ett enkelt växelhjul, ett slitet 3-växlat, är det betydligt bättre att köpa ett begagnat hjul av en mindre cykelverkstad.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-04-24 kl. 15:59.
Citera
2020-04-24, 16:49
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är för billigt med fälgar för att man ska orka hålla på att byta växelnaven. Men angående just riktningen av fälgen så brukar de inte vara så dyrt att få dom riktade på vanliga äldre cykelverkstäder. Jag tror jag betalade 150:- sist jag lämnade in en fälg.
På en "proffsverkstad", tar de minst 500 kr. för att byta en fälg, exklusive material. Ändå blir det ofta inte helt bra enligt min åsikt. Ekrarna brukar låta som en harpa med olika toner och om man mäter med ett specialverktyg, brukar ekerspänningen variera +/- 25 % eller betydligt mer, när +/- 10 % anses vara godtagbart, dvs. inte ens riktigt bra.

Det var därför jag lärde mig om hjulriktning och köpte en jävligt enkel ektertensiometer från Minnesota, USA, Parktool-TM1. Tusen kronor. Det finns ekertensiometrar från Schweiz med två indikatorklockor, jag tror de kostar mellan 5000 och 10.000 kr.

Problemet är nämligen detta: Slarvigt justerade hjul blir snart skevare och skevare, särskilt om cyklisten är övertung, eller cyklar hårt över stock och sten, eller vid en tillfällig hård belastningar. Då kan hjulen kollapsa och bli så skeva att däcket gnider mot ramen, vilket dock kan justeras ofta , om inte sträckgränsen i fälgen har överskridits allt för mycket, utan mest ekrarnarnas eller ekernipplarnas dito.

När fälgar måste bytas, det brukar vara när när de har blivit utsatta för våld, som omkullkörningar eller vandalism.

Att rikta svårt skadade skeva aluminiumfälgar anser jag vara väldig svårt för vanliga människor, eftersom det anses kräva olika sorters värmebehandlingar och jiggar, pressverktyg och mätverktyg.

Som stukade propellrar.
Senast redigerad av Knivur-273 2020-04-24 kl. 17:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in