2024-01-14, 22:28
Medlem
https://omni.se/infor-efi-for-hogutb...enska/a/kEk7mk

SFI är såvitt jag vet helt frivilligt. Så det finns absolut ingenting som hindrar dataspelsbranschen från att erbjuda de här "spjutspetskompetenserna" EFI på egen bekostnad.
Frågan väcks hur man klarat av att utveckla spel och tillgodogöra sig den dokumentation och de utvecklingsverktyg som finns tillgängliga utan att kunna prata engelska.

Jag misstänker att det egentligen handlar om att Marléne Tamlin är företrädare för MP (migrationspartiet) och vill använda det här som ett kryphål för att få in diskare och städare från 3e världen igen.
Citera
2024-01-16, 16:46
Medlem
Slutade de ens att ropa?
Citera
2024-01-17, 09:42
Medlem
https://www.tn.se/article/34867/nu-s...ran-eu-botten/

Några godbitar från dagens inlägg på Näringslivets propagandatidsskrift.

Citat:
– Det här skapar ett utmanande utgångsläge där vi har väldigt stora rekryteringsbehov, säger han.

Citat:
Det har i sin tur en negativ inverkan på den svenska integrationen då en majoritet av jobben i särskilt utsatta områden hör till tjänstesektorn.

– Det bör tilläggas att det här pågår samtidigt som många tjänsteföretag har svårt att få tag på rätt kompetens, även till jobb som inte kräver mer än gymnasiekompetens eller en kortare jobbintroduktion, säger Patrick Joyce.

Är det någon som har sett de här floderna av jobb som bara kräver kortare utbildning?
För det är väl inte så att vad han menar är osäkra subventionerade timanställningar?

Citat:
Om vi inte agerar kommer vi att vidga utanförskapet på arbetsmarknaden och skapa stora samhällsklyftor, menar han och konstaterar att det finns två brådskande frågor som måste hanteras.

− För det första bör bidragssystemet reformeras. En barnfamilj där båda lever på försörjningsstöd tjänar idag bara 200 kronor i månaden efter skatt om en av dem börjar arbeta. För det andra behöver fler delta i arbetsmarknadens matchningsinsatser och yrkesutbildningar, säger han.

Och som vanligt så funderar inte Patrik Joyce det minsta på vad företagen själva har för ansvar. Inte ett enda ord om företag som först bölar ögonen ur sig om "kompetensbrist" för att därefter bete sig som prinsessan på ärten och göra klart att ingen och ingenting är bra nog.

Citat:
Instegsjobb är också en viktig lösning, inte minst för tjänstesektorn, menar Patrick Joyce. En ljusglimt är att etableringsjobben efter många år har kommit i gång. Jobbinsatsen, som länge har drivits på av arbetsmarknadens parter, innebär att staten betalar ut ungefär hälften av lönen. Det sänker personalkostnaderna och ökar chanserna för att anställa nyanlända alternativt långtidsarbetslösa.

Mer ropande på subventioner

Citat:
Samtidigt finns det jobb att hitta för den som är redo flytta. Ett aktuellt exempel är Norrbotten och Västerbotten där de gröna industrisatsningarna beräknas skapat tiotusentals nya arbetstillfällen, menar Patrick Joyce.

– Då pratar jag inte bara om högkvalificerade personer till batterifabriker utan de 10 000 jobb som ska skapas i tjänsteföretag som arbetar i nära anslutning till industrin. På samma sätt som svenska arbetssökande flyttade till södra Sverige under 1960- och 1970-talet borde vi förvänta oss att det på sikt sker en liknande förflyttning till norra Sverige.

Är det någon som har sett alla de här tiotusentals jobben?
Citera
2024-01-17, 11:52
Medlem
https://www.tn.se/arbetsmarknad/3314...lningsstodet/´

Hur många tror att Teddy kommer att få jobb som byggingenjör när han är klar med studierna?
Min gissning är att företagen kommer att göra klart att de bara är intresserade av byggingenjörer med minst 5 års erfarenhet, någonting Tidningen Näringslivet självklart kommer glömma bort att rapportera om.
Citera
2024-01-17, 12:47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2

Hur många tror att Teddy kommer att få jobb som byggingenjör när han är klar med studierna?
Min gissning är att företagen kommer att göra klart att de bara är intresserade av byggingenjörer med minst 5 års erfarenhet, någonting Tidningen Näringslivet självklart kommer glömma bort att rapportera om.
Förmodligen så kommer han enkelt få jobb. Du fick ju veta för fyra dagar sen att majoriteten av de som går YH får jobb på sin LIA-plats:
(FB) Hur lång tid innan Svenskt Näringsliv är ute och ropar om "kompetensbrist" igen?

Har du redan glömt det efter fyra dagar?
Citera
2024-01-17, 14:00
Medlem
Citat:

Fast nu har han erfarenhet från byggbranschen.
16 år för att vara mer exakt.
Citera
2024-01-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Förmodligen så kommer han enkelt få jobb. Du fick ju veta för fyra dagar sen att majoriteten av de som går YH får jobb på sin LIA-plats:
(FB) Hur lång tid innan Svenskt Näringsliv är ute och ropar om "kompetensbrist" igen?

Har du redan glömt det efter fyra dagar?

Vad säger att han ska läsa en yrkeshögskoleutbildning? Jag uppfattade det som att han skulle läsa till högskole/civilingenjör i byggteknik.
Citera
2024-01-17, 14:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Vad säger att han ska läsa en yrkeshögskoleutbildning? Jag uppfattade det som att han skulle läsa till högskole/civilingenjör i byggteknik.
Artikeln säger det:
"Just nu läser han till ingenjör på en yrkeshögskola i Kalmar."
Citera
2024-01-17, 14:23
Medlem
Citat:
Artikeln säger det:
"Just nu läser han till ingenjör på en yrkeshögskola i Kalmar."

Då får vi väl helt enkelt vänta och se, min gissning är att han kommer att mötas av en hel bransch som låtsas som att de aaaaaaaaaaldrig har påstått sig ha brist och att han får skylla sig själv.
Citera
2024-01-17, 14:54
Medlem
https://www.tn.se/article/34868/har-...helt-ny-varld/
Här är någonting positivt, det här kan ju andra svenska företag som gråter ögonen ur sig om sin "kompetensbrist" ta och fundera på. Uppenbarligen så går det att erbjuda både praktik och garanterad provanställning om det verkligen är brist.
Citera
2024-01-17, 15:14
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Då får vi väl helt enkelt vänta och se, min gissning är att han kommer att mötas av en hel bransch som låtsas som att de aaaaaaaaaaldrig har påstått sig ha brist och att han får skylla sig själv.
Det är inte helt omöjligt. Eftersom majoriteten av de som går YH-utbildningar får jobb så har du dock förmodligen fel.
Citera
2024-01-17, 16:30
Medlem
Citat:
Det är inte helt omöjligt. Eftersom majoriteten av de som går YH-utbildningar får jobb så har du dock förmodligen fel.

Den som lever får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in