2024-03-15, 16:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Ja, det menar jag. Till skillnad från Svhweiz ställs det inga krav för arbetskraftsinvandring från utanför Schengen i Sverige.
Okej, hur många har vi i Sverige, och hur många i Schweiz? Och igen, källa eller bara löst antagande?
Citera
2024-03-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Okej, hur många har vi i Sverige, och hur många i Schweiz? Och igen, källa eller bara löst antagande?

Vad exakt gör det för skillnad? Uppenbarligen klarar Schweiziska hotell av att fungera utan att ta in okvalificerad arbetskraftsinvandring från länder utanför Schengen så återigen blir Visista ertappades med att ljuga. Att du regridierar till autistargument ändrar inte på det.
Citera
2024-03-15, 17:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Vad exakt gör det för skillnad? Uppenbarligen klarar Schweiziska hotell av att fungera utan att ta in okvalificerad arbetskraftsinvandring från länder utanför Schengen så återigen blir Visista ertappades med att ljuga. Att du regridierar till autistargument ändrar inte på det.
Vadå klarar av att fungera? Svenska, schweiziska, och japanska hotell fungerar alla uppenbarligen. Alla har också problem med personalförsörjningen. Vart vill du komma?
Citera
2024-03-15, 17:57
Medlem
Citat:

För fakta om Schweiz, se https://www.seco.admin.ch/dam/seco/d...0Tourismus.pdf

Bild 2-10: Mellan 32% och 45% av de utländska anställda inom hotell och restaurang saknar utbildning, utöver grundskola.

Bild 2-6: 30% av de anställda inom hotell och 45% av de anställda inom restaurang kommer från länder utanför EU.
Citera
2024-03-15, 20:52
Medlem
Citat:
Vadå klarar av att fungera? Svenska, schweiziska, och japanska hotell fungerar alla uppenbarligen. Alla har också problem med personalförsörjningen. Vart vill du komma?

Alla PÅSTÅR att de har problem med personalförsörjningen. Jag har också problem med personalförsörjningen i min it-konsultverksamhet. Jag kan inte hitta konsulter som vill jobba för 15000:-/månad.
Citera
2024-03-15, 20:54
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Alla PÅSTÅR att de har problem med personalförsörjningen. Jag har också problem med personalförsörjningen i min it-konsultverksamhet. Jag kan inte hitta konsulter som vill jobba för 15000:-/månad.
Och du påstod att det på något sätt var annorlunda i Japan och Schweiz, men det var det tydligen inte.
Citera
2024-03-15, 22:04
Medlem
Citat:
Och du påstod att det på något sätt var annorlunda i Japan och Schweiz, men det var det tydligen inte.
https://www.ch.ch/en/foreign-nationa...efta-nationals

Citat:
Your future employer must demonstrate that your employment is in the economic interests of Switzerland and that they are unable to recruit the necessary personnel in Switzerland or from an EU/EFTA member state.

Hoppsan, de hade visst arbetsmarknadsprövning i Schweiz.
Citera
2024-03-15, 22:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Vad gjorde det för skillnad i resultat, dock? Såg du inte Zunezpratts inlägg ovan?

(FB) Hur lång tid innan Svenskt Näringsliv är ute och ropar om "kompetensbrist" igen?

Du kan liksom inte bortse från data bara för att den säger emot din åsikt...
Citera
2024-03-15, 22:54
Medlem
Citat:

Ja i Schweiz är tyvärr facken ganska starka och håller upp lönenivån högt för alla.Tror Schweiz har Europas högsta minimilön.
I Sverige går det bättre med att hålla facken borta från inflytande tack och lov.
Regeringen och SD och även C ser till att lönerna hålls på en låg nivå så att vi får en ökad klassskilnad.
Får vi hoppas att Regering +SD inte viker sig i Teslas kamp mot facket.Det ska vara upp till företag om de vill anställa med eller utan kollektivavtal.
Det ska vara upp till företag om de vill anställa utländska arbetare till lägre och sämre avtal än kollektivavtal.
Citera
2024-03-16, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ja i Schweiz är tyvärr facken ganska starka och håller upp lönenivån högt för alla.Tror Schweiz har Europas högsta minimilön.
I Sverige går det bättre med att hålla facken borta från inflytande tack och lov.
Regeringen och SD och även C ser till att lönerna hålls på en låg nivå så att vi får en ökad klassskilnad.
Får vi hoppas att Regering +SD inte viker sig i Teslas kamp mot facket.Det ska vara upp till företag om de vill anställa med eller utan kollektivavtal.
Det ska vara upp till företag om de vill anställa utländska arbetare till lägre och sämre avtal än kollektivavtal.

Och trots detta så blomstrar Schweiz.
Citera
2024-03-16, 10:48
Medlem
Citat:
Och trots detta så blomstrar Schweiz.
Ja det går bra för Schweiz.
Jag menar bara att vi i Sverige har valt en annan väg.
Citera
2024-03-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ja det går bra för Schweiz.
Jag menar bara att vi i Sverige har valt en annan väg.

https://www.dn.se/ledare/ledare-rege...riges-ekonomi/
Så Schweiz skulle alltså gå ännu bättre om de anammade den svenska varianten?
När jag kollar på OECD så verkar Schweiz ha klarat av att ha ekonomisk tillväxt 2023, medan Sverige hade krympande ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in