2024-10-18, 16:37
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, det är i regel så man gör karriär när man är ny. Svårt att få första jobbet då arbetsgivarna kraftigt prioriterar ned nyexade utan erfarenhet, men när man sedan fått sitt första jobb blir man betydligt mer intressant och kan då söka nytt några månader / nåt år senare och höja lönen. Sedan med nästa jobb på CV:et blir man ännu mer intressant och byter igen nåt åt efter det och klättrar ännu mer och så fortsätter man så ett par år och höjer sin lön kraftigt.

Och då ska det ändå nämnas att för att få första jobbet överhuvudtaget krävs i regel erfarenhet i form av extra- och sommarjobb, så även dessa har faktiskt varit ute på arbetsmarknaden under sina studier. Men även givet detta betraktas man som oprövad och får då ofta avslag till förmån för de som har 1-2 års erfarenhet efter studierna. Sedan när man har 5-6 år och uppåt behöver man inte söka jobb alls för då drar alla i en istället. Men det är sjukt skevt hur stor obalans det är mellan efterfrågan på juniora och seniora (framförallt då man måste vara junior nån gång i tiden för att bli senior) resp. hur stor löneökningar man får om man byter jobb ofta jämfört med att stanna på första jobbet ett par år.

Ja, ösa på med ansökningar tills man får en chans. Viktigt dock att få sitt första jobb så snart som möjligt efter examen, så fort man fastnar i arbetslöshet blir luckan på CV:et större för varje dag som går.

Men fortsätter denne söka lär det till slut lossna, och då går det lättare och lättare.
Mycket intressant läsning. De branscher jag varit verksam har fungerat lite annorlunda, så jag tackar för infon!

Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Med tanke på att jag pluggat med henne i två år och sett hennes tekniska kompetens så kan jag berätta att det inte var p.g.a. den hon blev anställd.
Du vet alltså inte varför hon blev anställd.

Citat:
Skaffade examen (igen), fick höga betyg. Det som fick mig att hata it-branschen på riktigt var när jag skulle ut på första praktiken. Jag hade då högsta betyg i alla kurser och gott om egna projekt, jag fick sitta på bänken halva första praktiken för att företagen som hade lovat och lovat och lovat och lovat och lovat och lovat plötsligt kom på att "nej det går inte", men det gick bra att erbjuda praktikplatser till bottenskrapet.
Och varför fick "bottenskrapet" praktikplatser, då? Uppenbarligen så fanns det ju platser, det var du som inte kunde få någon.

Citat:
Ja, det är rejält skumt att svenska pisaresultat bevisar att svenska ingenjörer är värdelösa, men när Indien presterar i absoluta bottnen så bevisar det ingenting om indiska ingenjörer.
PISA-resultat säger inget om individuella ingenjörer, vare sig det är Sverige eller Indien vi talar om.

Citat:
Det är ju vad som sägs. Programmerare ska ha "passion", de får absolut inte lockas av lön. Till skillnad från säljar.
Sägs av vem? Och vem bryr sig?

Citat:
Det var inte vad det handlade om. Vad det handlade om var att man inte har något problem att betala 70000 i månaden till gymnasieavhoppare som jobbar med sälj, ingen påstår att det är brist på säljare men ingenjörer som det är brist på tydligen, där är det en kamp att komma över 40000.
Du har en något skruvad syn på vad säljare tjänar. Visst finns det säljare som tjänar 70K, men snittet ligger strax under 50K (inklusive rörlig lön).
(https://www.forsaljningschefen.se/loner-for-saljare/)
(https://saljarnas.se/karriar-utveckling/lonestatistik/)

Men vad bryr du dig om det? Börja med att fokusera på att faktiskt få ett IT-jobb, innan du börjar gnälla om säljares löner...

Ta mig tusan alltså, du kan ju inte ha en diskussion om något utan att börja gnälla!

Citat:
Att han har jobb och inte jag? Att det var han som fuskade? Att den ofelbara personlighetsdetektorn inte klarar av att upptäcka hans personlighet?
Han fuskade. Hans ansvar.
Du lät honom. Ditt ansvar.

Varje människa är ansvarig för sina egna handlingar.

Detta borde inte vara ett svårt koncept. I stort sett alla vuxna människor förstår detta.

Citat:
Det är ju kontentan av vad ni säger.
Han fuskar = inget problem
Hon kan inte koda = inget problem
Han blir utsparkad p.g.a. samarbetsproblem = inget problem
Han börjar ringa hotfulla telefonsamtal = inget problem.
Nu hittar du bara på trams och ljuger om vad andra har sagt, så jag tänker inte svara på det.
Citera
2024-10-18, 22:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Mycket intressant läsning. De branscher jag varit verksam har fungerat lite annorlunda, så jag tackar för infon!

Det ser säkert annorlunda ut i andra branscher men detta är min bild av läget för t.ex. nyexade ekonomer, ingenjörer, jurister, systemvetare, m.fl.

Inom dessa områden behöver man göra sig ett namn och bygga ett varumärke innan man blir värd något. Och därav är det enormt fokus på seniorer i rekryteringar, då ingen vill lära upp en junior som ändå drar efter nåt år i syfte att få upp lönen.
Citera
2024-10-19, 10:23
Medlem
Citat:
Du vet alltså inte varför hon blev anställd.
Uppenbarligen var det inte teknisk kompetens. Och "passion" sakande hon helt, det var viktigare att hänga med kompisar och att åka på semester än att skriva kod.

Citat:
Och varför fick "bottenskrapet" praktikplatser, då? Uppenbarligen så fanns det ju platser, det var du som inte kunde få någon.
För att den förbanande it-branschen är så förljugen att det är äckligt. Det enda som är viktigt är yta.
Du ska se rätt ut, tillhöra rätt grupp, prata på rätt sätt, för att det ska se bra ut utåt.

Citat:
PISA-resultat säger inget om individuella ingenjörer, vare sig det är Sverige eller Indien vi talar om.
https://www.tn.se/naringsliv/33898/n...esultat-oroar/

[quote]
Du har en något skruvad syn på vad säljare tjänar. Visst finns det säljare som tjänar 70K, men snittet ligger strax under 50K (inklusive rörlig lön).
(https://www.forsaljningschefen.se/loner-for-saljare/)
(https://saljarnas.se/karriar-utveckling/lonestatistik/)

Men vad bryr du dig om det? Börja med att fokusera på att faktiskt få ett IT-jobb, innan du börjar gnälla om säljares löner...
[/QOUTE]

Jag jobbar med merförsäljning, det är helt offentligt vad var och en får i provision varje månad. Teknikavdelningen däremot som de skriker om är så viktig, de får ingenting.

Citat:
Ta mig tusan alltså, du kan ju inte ha en diskussion om något utan att börja gnälla!
Jag har fått nog av det ruttna svenska samhället.

Citat:
Han fuskade. Hans ansvar.
Du lät honom. Ditt ansvar.

Varje människa är ansvarig för sina egna handlingar.

Detta borde inte vara ett svårt koncept. I stort sett alla vuxna människor förstår detta.

Han fuskade, han har jobb. Med er logik så betyder det att han gjorde rätt. Det är ju bara de som gör fel som misslyckas, även om de gör exakt samma saker som de som gör "rätt".
Citera
2024-10-19, 10:33
Medlem
Citat:

Har du funderat på att lämna det svenska samhället och se om du kan lyckas bättre i något annat land?
Jag menar inte detta på något illamenande sätt, men du har ju inte särkilt mycket som knyter dig till Sverige egentligen (inget jobb du trivs med, ingen familj etc). Så vad får dig att stanna kvar eftersom du uppenbarligen inte tycker att samhället är bra här?
Citera
2024-10-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Har du funderat på att lämna det svenska samhället och se om du kan lyckas bättre i något annat land?
Jag menar inte detta på något illamenande sätt, men du har ju inte särkilt mycket som knyter dig till Sverige egentligen (inget jobb du trivs med, ingen familj etc). Så vad får dig att stanna kvar eftersom du uppenbarligen inte tycker att samhället är bra här?

Hade jag haft möjlighet hade jag stuckit imorgon.
Citera
2024-10-19, 10:39
Medlem
Citat:
Hade jag haft möjlighet hade jag stuckit imorgon.
Varför har du inte möjlighet till det?
Citera
2024-10-19, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Varför har du inte möjlighet till det?

Det har du inte med att göra och jag tänker inte få en lång berättelse till om hur allting jag gör är fel och att alla beslut jag har tagit är värdelösa.
Citera
2024-10-19, 10:46
Medlem
Citat:
Det har du inte med att göra och jag tänker inte få en lång berättelse till om hur allting jag gör är fel och att alla beslut jag har tagit är värdelösa.
Suck, så nu är du tillbaka till självömkan alltså.
På riktigt, jag önskar verkligen att du ser till att kunna flytta utomlands om det nu är det du vill göra. Eftersom du inte vill förklara din situation så vet jag ju såklart inget om den, men troligtvis kan du göra det bara du faktiskt försöker.
Citera
2024-10-19, 12:21
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det ser säkert annorlunda ut i andra branscher men detta är min bild av läget för t.ex. nyexade ekonomer, ingenjörer, jurister, systemvetare, m.fl.

Inom dessa områden behöver man göra sig ett namn och bygga ett varumärke innan man blir värd något. Och därav är det enormt fokus på seniorer i rekryteringar, då ingen vill lära upp en junior som ändå drar efter nåt år i syfte att få upp lönen.
Jo, säkerligen varierar det mycket.

Jag är mest bekant med juridiken, och även om erfarenhet givetvis är en tillgång för jurister, så ser man inte samma "vandringseffekt" där folk konstant hoppar mellan jobb som enda sättet att seriöst få upp lönen. Dessutom finns det i stort sett alltid vägar in på arbetsmarknaden för nyexaminerade (även om urvalet är starkt influerat av deras betyg).

Citat:
Uppenbarligen var det inte teknisk kompetens. Och "passion" sakande hon helt, det var viktigare att hänga med kompisar och att åka på semester än att skriva kod.
Du vet med andra ord inte varför hon fick jobbet.

Citat:
För att den förbanande it-branschen är så förljugen att det är äckligt. Det enda som är viktigt är yta.
Du ska se rätt ut, tillhöra rätt grupp, prata på rätt sätt, för att det ska se bra ut utåt.
Jag är inte särskilt well-connected inom IT-branschen, men jag känner ändå tillräckligt många för att veta att det där inte stämmer alls.

Låter som något du hittar på, medvetet eller undermedvetet, som en försvarsmekanism för att förklara varför du inte fått ett jobb.

Citat:
https://www.tn.se/naringsliv/33898/n...esultat-oroar/
Det säger inte emot något jag har sagt tidigare. Tvärtom så stödjer det vad jag sagt, så tack antar jag?

Citat:
Jag jobbar med merförsäljning, det är helt offentligt vad var och en får i provision varje månad. Teknikavdelningen däremot som de skriker om är så viktig, de får ingenting.
Tur för dig att du slapp jobba där, då, och nu tjänar 70K i månade som säljare!

Citat:
Flytta då.

Citat:
Han fuskade, han har jobb. Med er logik så betyder det att han gjorde rätt. Det är ju bara de som gör fel som misslyckas, även om de gör exakt samma saker som de som gör "rätt".
Nej, ingen har sagt något sånt. Det är du som hittar på nonsens, och sen påstår att det är den logiska slutsatsen av vad andra sagt (men det är det inte).
Citera
2024-10-19, 12:57
Medlem
Citat:
Jag är mest bekant med juridiken, och även om erfarenhet givetvis är en tillgång för jurister, så ser man inte samma "vandringseffekt" där folk konstant hoppar mellan jobb som enda sättet att seriöst få upp lönen. Dessutom finns det i stort sett alltid vägar in på arbetsmarknaden för nyexaminerade (även om urvalet är starkt influerat av deras betyg).

Så vad du säger är att du inte vet ett dugg om hur it-branschen fungerar men du har inga problem att läxa upp mig om hur det fungerar. Påminner om den sommarjobbande humaniorastudenten. Första jobbet någonsin för honom. Ingen relevant erfarenhet, ingen relevant utbildning. Tyckte ändå att han kunde läxa upp mig.

Citat:
Du vet med andra ord inte varför hon fick jobbet.

Uppenbarligen var det inte på något av de urvalskriterium jag har fått reda på är jätteviktiga.

Citat:
Jag är inte särskilt well-connected inom IT-branschen, men jag känner ändå tillräckligt många för att veta att det där inte stämmer alls.

Låter som något du hittar på, medvetet eller undermedvetet, som en försvarsmekanism för att förklara varför du inte fått ett jobb.
Så återigen erkänner du att du inte vet någonting, men du kör ändå på förskönade berättelser från dina "bekanta".

Citat:
Tur för dig att du slapp jobba där, då, och nu tjänar 70K i månade som säljare!
Jag är inte säljare. Jag ser vad säljarna tjänar.

Citat:
Nej, ingen har sagt något sånt. Det är du som hittar på nonsens, och sen påstår att det är den logiska slutsatsen av vad andra sagt (men det är det inte).
Det är ju precis vad som sägs.
Jag hjälper till i fusk = det är fel på mig.
Min kursare hjälper till fusk = inga problem, han har ju jobb så då måste det vara rätt.
Annan kursare fuskar = inget problem, han har ju också jobb så då behöver det inte vara något problem.
Senast redigerad av IngetNick2 2024-10-19 kl. 13:32.
Citera
2024-10-19, 13:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Ja, för jurister ser det ju lite annorlunda ut om man satsar på klassisk advokatkarriär, då det finns en tydlig väg in för nyexade samt en "naturlig" karriärväg därefter. Advokatbyråer är inte heller lika ointresserade av att anställa nyexade som bolag inom finans/IT/mm.

För jurister som väljer att jobba på t.ex. bank ser jag dock samma tendenser som jag skrev ovan.
Citera
2024-10-19, 13:44
Medlem
Citat:
Varför skulle de erbjuda sommarjobb och timjobb om de inte har något behov av folk med såna jobb?

Vi brukar ha en del sommarjobbare på vårt jobb, det är inget verksamhetskritiska saker de får göra utan lite "nice to have" som vi själva inte hinner med.

Just nu har vi en av årets sommarjobbare som fortsatt jobbar timmar och kommer in någon dag i veckan och jobbar med lite saker (exakt vad vet jag inte, är inte jag som arbetsleder henne).

Mycket handlar om att marknadsföra företaget som arbetsgivare och en hel del anställs sedan efter examen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in