Citat:
Mycket intressant läsning. De branscher jag varit verksam har fungerat lite annorlunda, så jag tackar för infon! Ja, det är i regel så man gör karriär när man är ny. Svårt att få första jobbet då arbetsgivarna kraftigt prioriterar ned nyexade utan erfarenhet, men när man sedan fått sitt första jobb blir man betydligt mer intressant och kan då söka nytt några månader / nåt år senare och höja lönen. Sedan med nästa jobb på CV:et blir man ännu mer intressant och byter igen nåt åt efter det och klättrar ännu mer och så fortsätter man så ett par år och höjer sin lön kraftigt.
Och då ska det ändå nämnas att för att få första jobbet överhuvudtaget krävs i regel erfarenhet i form av extra- och sommarjobb, så även dessa har faktiskt varit ute på arbetsmarknaden under sina studier. Men även givet detta betraktas man som oprövad och får då ofta avslag till förmån för de som har 1-2 års erfarenhet efter studierna. Sedan när man har 5-6 år och uppåt behöver man inte söka jobb alls för då drar alla i en istället. Men det är sjukt skevt hur stor obalans det är mellan efterfrågan på juniora och seniora (framförallt då man måste vara junior nån gång i tiden för att bli senior) resp. hur stor löneökningar man får om man byter jobb ofta jämfört med att stanna på första jobbet ett par år.
Ja, ösa på med ansökningar tills man får en chans. Viktigt dock att få sitt första jobb så snart som möjligt efter examen, så fort man fastnar i arbetslöshet blir luckan på CV:et större för varje dag som går.
Men fortsätter denne söka lär det till slut lossna, och då går det lättare och lättare.
Och då ska det ändå nämnas att för att få första jobbet överhuvudtaget krävs i regel erfarenhet i form av extra- och sommarjobb, så även dessa har faktiskt varit ute på arbetsmarknaden under sina studier. Men även givet detta betraktas man som oprövad och får då ofta avslag till förmån för de som har 1-2 års erfarenhet efter studierna. Sedan när man har 5-6 år och uppåt behöver man inte söka jobb alls för då drar alla i en istället. Men det är sjukt skevt hur stor obalans det är mellan efterfrågan på juniora och seniora (framförallt då man måste vara junior nån gång i tiden för att bli senior) resp. hur stor löneökningar man får om man byter jobb ofta jämfört med att stanna på första jobbet ett par år.
Ja, ösa på med ansökningar tills man får en chans. Viktigt dock att få sitt första jobb så snart som möjligt efter examen, så fort man fastnar i arbetslöshet blir luckan på CV:et större för varje dag som går.
Men fortsätter denne söka lär det till slut lossna, och då går det lättare och lättare.
Citat:
Du vet alltså inte varför hon blev anställd.
Citat:
Och varför fick "bottenskrapet" praktikplatser, då? Uppenbarligen så fanns det ju platser, det var du som inte kunde få någon.Skaffade examen (igen), fick höga betyg. Det som fick mig att hata it-branschen på riktigt var när jag skulle ut på första praktiken. Jag hade då högsta betyg i alla kurser och gott om egna projekt, jag fick sitta på bänken halva första praktiken för att företagen som hade lovat och lovat och lovat och lovat och lovat och lovat plötsligt kom på att "nej det går inte", men det gick bra att erbjuda praktikplatser till bottenskrapet.
Citat:
PISA-resultat säger inget om individuella ingenjörer, vare sig det är Sverige eller Indien vi talar om.
Citat:
Sägs av vem? Och vem bryr sig?
Citat:
Du har en något skruvad syn på vad säljare tjänar. Visst finns det säljare som tjänar 70K, men snittet ligger strax under 50K (inklusive rörlig lön).Det var inte vad det handlade om. Vad det handlade om var att man inte har något problem att betala 70000 i månaden till gymnasieavhoppare som jobbar med sälj, ingen påstår att det är brist på säljare men ingenjörer som det är brist på tydligen, där är det en kamp att komma över 40000.
(https://www.forsaljningschefen.se/loner-for-saljare/)
(https://saljarnas.se/karriar-utveckling/lonestatistik/)
Men vad bryr du dig om det? Börja med att fokusera på att faktiskt få ett IT-jobb, innan du börjar gnälla om säljares löner...
Ta mig tusan alltså, du kan ju inte ha en diskussion om något utan att börja gnälla!
Citat:
Han fuskade. Hans ansvar.Du lät honom. Ditt ansvar.
Varje människa är ansvarig för sina egna handlingar.
Detta borde inte vara ett svårt koncept. I stort sett alla vuxna människor förstår detta.
Nu hittar du bara på trams och ljuger om vad andra har sagt, så jag tänker inte svara på det.