Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Jo, fast kruxet är ju att det blir dumsnålt att inte vilja lägga pengar på kompetensutveckling, för den dagen kompetensen efterfrågas så får man lägga stora resurser på rekrytering istället. Så det lilla man spar in äts snabbt upp av merkostnaden. Och sedan blir förstås frågan hur folk ska utvecklas överhuvudtaget om inga arbetsgivare är beredda att lära upp personen. De som självutbildar sig är få och vill i regel ha mer betalt för detta, just eftersom det blir en stor efterfrågan men litet utbud på den kompetens de besitter.
Sedan har ju många företag fått för sig att "nyutexaminerad"/"junior" ska betyda en kandidat med erfarenhet. I min värld är en nyutexaminerad någon som är precis färsk från högskolan och saknar erfarenhet. Tydligast blir detta när företagen annonserar en junior roll med kravet att man har 3 års erfarenhet. Om man har varit ute och jobbat i 3 år, vad är det som gör att personen fortfarande skulle vara junior?
Japp, många företag är dumsnåla. Det är ju även vanligt att företag inte ger sina anställda en bra löneutveckling, vilket gör att folk byter jobb efter något/några år för att få upp lönen. Företaget tappar då massa kompetens i onödan som de måste ersätta genom att lära upp nya, istället för att bara se till att behålla personal genom att matcha löneökningarna.
Jag skulle nog säga att nyutexaminerad innebär att man kommer direkt från en utbildning, medan junior innebär något eller några års erfarenhet.
Den uppfattning jag fått från IT-branchen är att en junior position oftast innebär att man får sitta i ett team med minst en mer erfaren, och man förväntas inte ta lead utan kan luta sig lite på andra. En senior roll innebär däremot att man bör vara tillräckligt varm i kläderna för att kunna axla mer ansvar och vara mer drivande.
Vissa växer fort medan andras kanske inte alla är redo för den typen av ansvar redan efter några år. Därför tycker jag inte det är så orimligt att kalla någon med 3 års erfarenhet för junor fortfarande.
Ibland används ju även uttrycket "medior" för någon som har några års erfarenhet.