Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-04-16, 20:28
  #1
Medlem
70procents avatar
Nu är ju denna nyheten inte direkt rykande färsk men det är något som har legat på min hjärna och gnagt i lite över ett år nu. Kunde heller inte hitta något omnämnande här på Flashback, trots att något uppenbarligen är lurt. Här finns artikeln:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...a-bavernsgrand

Jag är chockad att det här inte blev en riksnyhet och det som skrivits om fallet säger nästan ingenting om hur det kan ha gått till. Enligt artikeln "kan sånt här hända" - men jag tror att vi alla kan hålla med om att detta absolut inte kan hända.

Så en man stöter alltså på en bäver, på Bäverns gränd (i centrala Uppsala) OCH på bäverns dag??
Det känns för perfekt för att bara vara en slump så jag undrar om någon kan ha lagt bävern där, på just denna plats och dag, som ett skämt? Kan man transportera en Bäver på det sättet? Till exempel ha den i bilen och bara snabbt släppa ut den och köra iväg. Låter som ett studentspex om ni frågar mig. Har någon student i Uppsala kanske hört något rykte om vem som kan ha gjort det? Det lär ju i alla fall öka personens anseende avsevärt i studentsfärer om så är fallet.

Eller kan det förklaras genom att gatan fått sitt namn just för att bävrar funnits där vid tiden då den anlagts? Det skulle i så fall kunna förklara platsen, men dagen är för skumt ändå. Har ni någonsin sett en bäver på stan? Eller ens i naturen?
Citera
2020-04-16, 20:40
  #2
Avstängd
NoSponkNoFonks avatar
Jag såg en bäver när jag fiskade i en ström i stan har jag aldrig sett någon bäver.
Citera
2020-04-16, 20:53
  #3
Medlem
Det är på våren i april som bäverungar föds och i samband med det så kör bäverföräldrarna kör iväg sina de ungar som föddes två år tidigare från bäverhyddan. Dessa tvååringar ger sig alltså ut på egen hand för att hitta ett eget revir med möjlighet att till mat och där det går att bygga en damm där det går att reglera vattennivån. Nu finns det gott om bäver i Sverige och en egen liten bäck eller å där det inte luktar bäver (äntligen fick jag använda ett favorituttryck) redan, kan vara svårt att finna. Tvåårsbävrarna kan ju komma lite under fel sina långfärder under sökandet efter nya lediga sträckor vatten. Jag gissar att bävern på bilden är en tvååring, då den ser lite liten ut och därmed är den nog på jakt efter en egen å.

https://www.nrm.se/faktaomnaturenoch...baver.273.html
Citera
2020-04-16, 21:03
  #4
Medlem
Hittade nu platsen på en gatubild, där det framgår att det bara är drygt 30 meter från Fyrisån, så det kanske fanns något träd på en gård intill där det fanns nyutsprungna skott som doftade oemotståndligt för en hungrig bäver.
https://goo.gl/maps/7VTtrtka7cbpYAn7A
Citera
2020-04-16, 21:18
  #5
Medlem
70procents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Det är på våren i april som bäverungar föds och i samband med det så kör bäverföräldrarna kör iväg sina de ungar som föddes två år tidigare från bäverhyddan. Dessa tvååringar ger sig alltså ut på egen hand för att hitta ett eget revir med möjlighet att till mat och där det går att bygga en damm där det går att reglera vattennivån. Nu finns det gott om bäver i Sverige och en egen liten bäck eller å där det inte luktar bäver (äntligen fick jag använda ett favorituttryck) redan, kan vara svårt att finna. Tvåårsbävrarna kan ju komma lite under fel sina långfärder under sökandet efter nya lediga sträckor vatten. Jag gissar att bävern på bilden är en tvååring, då den ser lite liten ut och därmed är den nog på jakt efter en egen å.

https://www.nrm.se/faktaomnaturenoch...baver.273.html

Intressant! Det skulle alltså kunna vara så att både namnet på gatan och namnet på dagen kommer från att bävrar finns där/är ute och har sig då?
I så fall är bävern ursprunget till allt och inte den tillkomna slumpen som artikeln får det att låta som...
Citera
2020-04-16, 21:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70procent
Intressant! Det skulle alltså kunna vara så att både namnet på gatan och namnet på dagen kommer från att bävrar finns där/är ute och har sig då?
I så fall är bävern ursprunget till allt och inte den tillkomna slumpen som artikeln får det att låta som...

Frågan är hur gammalt gatunamnet är. Det måste vara riktigt gammalt för att syfta på att det fanns bäver på platsen. Bävern utrotades ju rätt tidigt i Sverige och det är först på 1980-talet som det börjar finnas bäver på de flesta ställen. Gatunamnet kan ju också syfta på en person, med namnet eller öknamnet Bävern.
Citera
2020-04-16, 21:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Frågan är hur gammalt gatunamnet är. Det måste vara riktigt gammalt för att syfta på att det fanns bäver på platsen. Bävern utrotades ju rätt tidigt i Sverige och det är först på 1980-talet som det börjar finnas bäver på de flesta ställen. Gatunamnet kan ju också syfta på en person, med namnet eller öknamnet Bävern.

"Bäverns gränd är inte längre en gränd utan en vanlig gata. Namnet kommer från en kvartersindelning som gjordes på 1600-talet då flera kvarter söder om Stora torget fick olika djurnamn. Gatan har också hetat Kaplansgränden eller Kaplansgatan."

Källa
Citera
2020-04-16, 21:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
"Bäverns gränd är inte längre en gränd utan en vanlig gata. Namnet kommer från en kvartersindelning som gjordes på 1600-talet då flera kvarter söder om Stora torget fick olika djurnamn. Gatan har också hetat Kaplansgränden eller Kaplansgatan."

Källa

Då är inte heller Bäverns gränd döpt efter en ökänd bordell heller.
https://www.youtube.com/watch?v=bawgnrarJkQ
Citera
2020-04-16, 21:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
"Bäverns gränd är inte längre en gränd utan en vanlig gata. Namnet kommer från en kvartersindelning som gjordes på 1600-talet då flera kvarter söder om Stora torget fick olika djurnamn. Gatan har också hetat Kaplansgränden eller Kaplansgatan."

Källa

Oj då det fanns en bordell på Bäverns gränd som hette ”Sju helvetets gluggar” !
Citera
2020-04-16, 22:25
  #10
Medlem
70procents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
"Bäverns gränd är inte längre en gränd utan en vanlig gata. Namnet kommer från en kvartersindelning som gjordes på 1600-talet då flera kvarter söder om Stora torget fick olika djurnamn. Gatan har också hetat Kaplansgränden eller Kaplansgatan."

Källa

Då ger jag upp spåret om att bävern är ursprung till allt och tar direkt på foliehatten igen. Någon måste ha gjort det här med flit men vem och HUR? Var ligger närmsta naturområde med garanterad bäver? De ser inte ut att vara så värst svåra att fånga, och speciellt inte med tanke på att det är den enda uppmaningen experten i
denna artikel ger ut. Att inte försöka fånga dem alltså. Kanske vet han något om fallet han inte förtäljer?

Har vi någon på plats i Uppsala som kan fråga om detta på Jodel?
Det är en app som använts flitigt på campus världen över av vad jag förstått.
Citera
2020-04-17, 01:19
  #11
Medlem
Har gått genom bäverns gränd tusentals gånger och aldrig sett någon bäver.
Har iofs aldrig stött på en bäver någonstans i Uppsala. Trodde de höll till i sjöar. Kan inte tänka mig att någon levande varelse skulle trivas i Fyrisån
Citera
2020-04-17, 04:35
  #12
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Bäver är inte direkt ett ovanligt djur för de som har lite tid och kunskap. Skulle tro att det finns bäver i nästan alla vattendrag och sjöar i de krokarna, så länge man inte aktivt skjutit bort dem pga skador.

Om nu det nu är så som någon ovan skrev, att Fyrisån ligger 30 meter från gränden/gatan, så är det lika häpnadsväckande som att se ett rådjur på Rådjursvägen.

Leta upp något ställe med bäveraktivitet (det brukar synas tydligt). Sätt dig någon timme innan solnedgången och sitt till det är för mörkt att se. Tänk på att inte sprida vittring över vattendraget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in