Nu är ju denna nyheten inte direkt rykande färsk men det är något som har legat på min hjärna och gnagt i lite över ett år nu. Kunde heller inte hitta något omnämnande här på Flashback, trots att något uppenbarligen är lurt. Här finns artikeln:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...a-bavernsgrand
Jag är chockad att det här inte blev en riksnyhet och det som skrivits om fallet säger nästan ingenting om hur det kan ha gått till. Enligt artikeln "kan sånt här hända" - men jag tror att vi alla kan hålla med om att detta
absolut inte kan hända.
Så en man stöter alltså på en bäver, på Bäverns gränd (i centrala Uppsala) OCH på bäverns dag??
Det känns för perfekt för att bara vara en slump så jag undrar om någon kan ha lagt bävern där, på just denna plats och dag, som ett skämt? Kan man transportera en Bäver på det sättet? Till exempel ha den i bilen och bara snabbt släppa ut den och köra iväg. Låter som ett studentspex om ni frågar mig. Har någon student i Uppsala kanske hört något rykte om vem som kan ha gjort det? Det lär ju i alla fall öka personens anseende avsevärt i studentsfärer om så är fallet.
Eller kan det förklaras genom att gatan fått sitt namn just för att bävrar funnits där vid tiden då den anlagts? Det skulle i så fall kunna förklara platsen, men dagen är för skumt ändå. Har ni någonsin sett en bäver på stan? Eller ens i naturen?