2020-04-16, 20:31
  #1
Medlem
Årshögsta: 303,80
Årslägsta: 97,7
Dagens kurs 125,50 (16/4)
Direktavkastning 8,76 %

Jag har svårt att hitta info om hur de har påverkats av pandemin. Är tydligen en hårt blankad aktie (andel 11,2 %). Aktie-rekarna är dessutom väldigt spretiga:
Handelsbanken: Sälj, riktkurs 120
ABG: Köp, riktkurs 225

Vad anser ni om Intrum på några års sikt?
Citera
2020-05-02, 20:31
  #2
Medlem
Jag tror Intrum är ett säkert kort långsiktigt. Köpte in mig på 130kr (nu 150).

Rapport släpps på onsdag, får se om det blir en drop eller rekyl efter det. Oavsett vilket så tror jag, som sagt, att det är en säker och bra aktie långsiktigt.
Citera
2020-05-02, 21:11
  #3
Medlem
watcher1970s avatar
Så säkert vet jag inte... Kan bli ruskiga nedskrivningar på de kreditportföljer man köpt.. När Coronakrisen blir den värsta finanskrisen i mannaminne..
Äger själv ”lite väl många” Intrum.. Jagar bolag med potential och det har Intrum.
Börsens mest blankade bolag! Kommer en överraskande positiv rapport kan det bli en en riktig short squeeze! Och: grymt uppkäftigt att behålla utdelningen, 11 spänn per aktie.. och man har gjort ett ganska intensivt aktieåterköp, aktier man skall makulera.
Riktigt spännande på Onsdag. Absolut hög risk, men stor potential.
Utdelningen avskiljs på torsdag.. Watch out!!
Citera
2020-05-03, 00:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Så säkert vet jag inte... Kan bli ruskiga nedskrivningar på de kreditportföljer man köpt.. När Coronakrisen blir den värsta finanskrisen i mannaminne..
Äger själv ”lite väl många” Intrum.. Jagar bolag med potential och det har Intrum.
Börsens mest blankade bolag! Kommer en överraskande positiv rapport kan det bli en en riktig short squeeze! Och: grymt uppkäftigt att behålla utdelningen, 11 spänn per aktie.. och man har gjort ett ganska intensivt aktieåterköp, aktier man skall makulera.
Riktigt spännande på Onsdag. Absolut hög risk, men stor potential.
Utdelningen avskiljs på torsdag.. Watch out!!

Tror också på Intrum, iaf något år framåt och tror på uppgång efter Covid-19. Dock lite osäkert eftersom de har en del verksamhet i södra europa, som nu drabbats mycket hårt av massarbetslöshet...
Citera
2020-05-03, 11:41
  #5
Medlem
SEB kritiserar aktieåterköpen:
”Vi menar att begränsningarna i balansräkningen – konsekvensen av de senaste årens aggressiva tillväxt och återföringarna till aktieägarna – kommer göra Intrum oförmöget att efter pandemin dra fördel av den försämrade kreditkvaliteten hos europeiska banker”, skriver SEB i analysen."
https://www.privataaffarer.se/seb-intrum-sommarkladd-nar-julen-star-for-dorren/

Jag har hur som helst inte gått in i Intrum ännu. Avvaktar rapporten och ser ifall några frågetecken rätas ut. Finns ju en risk också att rapporten släpps i en "sur" börsmiljö. Åtminstone måndag talar för OMX -3%, sen om det är tillfälligt eller en mer varaktig rekyl får vi se.
Citera
2020-05-03, 14:18
  #6
Medlem
watcher1970s avatar
Normalt så bör man inte rapportspecka, kan ju gå hur som helst.. Dock anser jag att marknaden tagit ner Intrums värdering rejält- ett av de bolag som gått sämst på börsen från 1/1 2020..

Därför- och med den massiva blankningen- bör det finnas en spännande möjlighet till en rejäl rekyl.
Och utdelningen avskiljs dagen därpå.. Säkrast är förstås att ta del av rapporten och ev. handla därefter.
Citera
2020-05-04, 16:36
  #7
Medlem
watcher1970s avatar
Börsen ner 4%, Intrum 8%...
Blankarna har nog fått blodvittring igen..

Livsfarligt att specka. Sålde nyss för att slippa förlust.
Se på dyrkade Millicom, riktkurser på det dubbla, men ner 50% på tre månader!!
Citera
2020-05-05, 20:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Börsen ner 4%, Intrum 8%...
Blankarna har nog fått blodvittring igen..

Livsfarligt att specka. Sålde nyss för att slippa förlust.
Se på dyrkade Millicom, riktkurser på det dubbla, men ner 50% på tre månader!!

Jag sitter kvar på mina, fortfarande upp 7.6% sedan köp, får se hur det blir imorgon bitti.
Citera
2020-05-05, 21:27
  #9
Medlem
watcher1970s avatar
Lycka till! 😁
Spännande rapport.
Citera
2020-05-06, 08:21
  #10
Medlem
Rapporten såg bättre ut än väntat på vissa delar men sämre på andra.

Jag tycker det är svårt att tyda dessa Corona-rapporter och hur dom ska tas emot av marknaden.

Tror inte att Intrum dyker, speciellt med tanke på utdelningen
Citera
2020-05-06, 10:42
  #11
Medlem
watcher1970s avatar
Tycker rapporten var svag! Ner ett par %.
Långt från katastrof. Trodde på betydligt större rörelse. Blankarna slapp at stänga sina positioner..
Utdelningen en stor bonus men i morgon faller den lika mycket som utdelningen.. Nollsummespel..
Citera
2020-05-06, 21:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Tycker rapporten var svag! Ner ett par %.
Långt från katastrof. Trodde på betydligt större rörelse. Blankarna slapp at stänga sina positioner..
Utdelningen en stor bonus men i morgon faller den lika mycket som utdelningen.. Nollsummespel..

Eller så sjunker den lite mer pga. säljtryck. Känns som många behållit den eller köpt endast för utdelningen. Särskilt eftersom många slopar utdelningen i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in