Citat:
Ursprungligen postat av
Belavia
Egentligen gillar jag lite tokigheter och barnsligheter. Jocke och Jonna är ju tex festliga i det att de är helt borta, förtappade!
Men det blir inte lika festligt när man inser att de är representanter för en hel generation. När man förstår att de inte är ovanligt självupptagna och depraverade(relativt andra), så känns det inte lika uppfriskande längre.
Folk verkar vara lite korkade överlag i dag. Moralen är tveksam, humorn graviterar mot kiss-och-bajs.
Men inte bara deras generation såklart. Hela vuxenvärlden verkar frodas i dagens sociala medier-träsk. Status, materialism, nihilism, cynism.
Men kanske framförallt infantilism. Allt känns så löjligt idag.
Jag surfade nyligen in på SVT, hade tänkt att begagna mig av lite nyheter, djup och eftertanke. Kanske t.o.m spår av intellektuell nyfikenhet och subtiliteter mellan raderna. Men istället fick jag veta hur man ska tvätta händerna på rätt sätt, samt varför det är viktigt att höra av sig till sina mor- & farföräldrar.
Är det inte fascinerande att SVT vet bättre hur jag(och alla andra) ska hantera mina(våra) relationer - vad man ska prata om och hur ofta man ska höras.
Har inte folk begåvning och självständigt tänkande att kunna avgöra själva hur de bör hantera sina relationer?
Jag upplever att hela samhället som lite infantilt idag. Är det bara jag? Hur känner ni?
Jag känner likadant. Folk kan inte tänka själva. Vet ej om folk inte har uppnått sin potentiella IQ pga samhällets nya struktur och normer alla "blint" följer eller vad det kan beror på...
Vissa som tänker själva verkar även ha glömt anledningen till varför man ska tänka själv och då går det åt skogen där istället för att de försöker ta en genväg...