2020-04-20, 18:57
Medlem
Jag har ett litet dilemma...

Var ute och cyklade i helgen, och en unge cyklade kors och tvrs ver hela cykelbanan (tnk: vuxen p fyllan), vilket gjorde att jag fick bromsa in rtt kraftigt med fotbromsen fr att undvika att ungen skulle kra rakt in i mig. Summan av kardemumman var att mitt bakhjul "lste" sig (i brist p bttre ordval)... varken pedalerna eller hjulet snurrar.

"Varfr gr han inte bara till en cykelverkstad?" tnker skert ni nu. Riktigt s ltt r det inte... jag kpte en beg. cykel fr mer n ett r sedan, och hann knappt ha den i en mnad innan den blev stulen. Ngra veckor senare - p fyllan - hittade jag en olst cykel liggandes mitt i gatan. Den var bde gammal och sliten som tusan (hl i cykelkorgen, djupa hack i sadeln etc.) - "men bttre n inget" tnkte jag, s jag tog den.

Drfr knns det halvdumt att g till en verkstad, som antagligen kommer anmrka p att originallset r avsgat... Vad br jag gra?

Tv bilder p bakhjulet;
https://imgur.com/a/lOLdnaL
Citera
2020-04-20, 19:07
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Slruva dn o red ut va som hnt.

Nnting i navet med bromsmekanismen har nog lst sig
Citera
2020-04-20, 19:07
Medlem
Jag tvivlar starkt p att en cykelreparatr bryr sim om lset r uppklippt, speciellt inte p en ldre lite skruttig cykel. Om inte annat, sg att du inte kunde hitta nyckeln och var tvungen att kapa upp det.
Citera
2020-04-20, 19:20
Medlem
Avriles avatar
Ta tag i hjulet och dra det bakt allts mot rullriktningen d kan det lossa.
Lsningen beror slitna bromsar som vid hrd inbromsning d s att sga gr ver ett lge dr hela skiten lser sig....

Har du lite tur s funkar manvern ovan, och det lossar,,, men det kommer att hnda igen vid hrda inbromsningar om du inte fr ngot t grundproblemet.
Det kan funka ett tag om du bara bromsar ltt...men frr eller senare hnder det igen ven vid ltta inbromsningar.
Senast redigerad av Avrile 2020-04-20 kl. 19:23.
Citera
2020-04-20, 19:21
Medlem
Det r svrt att se, men jag tycker det saknas en vsentlig del p bakhjulet: det skall g en "arm" frn baknavet till en fstpunkt p ramen. Dr skall "armen" sitta fast skruvad i ramen, s att den inte kan vrida p sig nr man bromsar. P din frsta bild ser det typiskt ut som att "armen" skall sitta fast i springan som sitter fastsvetsad undertill p ramen, runt 10 cm framfr muttern som sitter p bakhjulets axel. Utan denna "arm" s skall bakhjulet krngla...
Citera
2020-04-20, 19:32
Medlem
Avriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det r svrt att se, men jag tycker det saknas en vsentlig del p bakhjulet: det skall g en "arm" frn baknavet till en fstpunkt p ramen. Dr skall "armen" sitta fast skruvad i ramen, s att den inte kan vrida p sig nr man bromsar. P din frsta bild ser det typiskt ut som att "armen" skall sitta fast i springan som sitter fastsvetsad undertill p ramen, runt 10 cm framfr muttern som sitter p bakhjulets axel. Utan denna "arm" s skall bakhjulet krngla...
P andra bilden ser det ut som det ,staget 'sitter som det skall,,, hade ts tagit det frsta fotot lite mera till vnster hade nog man att skruven som hller det.
Men du har rtt r det 'mothllsstaget' loss blir det som ts rkat ut fr,,, men jag tycker det r ut som det sitter dr det skall.
Citera
2020-04-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avrile
P andra bilden ser det ut som det ,staget 'sitter som det skall,,, hade ts tagit det frsta fotot lite mera till vnster hade nog man att skruven som hller det.
Men du har rtt r det 'mothllsstaget' loss blir det som ts rkat ut fr,,, men jag tycker det r ut som det sitter dr det skall.

Ser man p, om man scrollar ner s dyker det upp en bild till! S praktiskt! Och jo, p den ser det ut som att staget sitter som det skall. D terstr egentligen bara att skruva isr baknavet och stta ihop det igen. Det behver inte synas att ngot r fel nr allt i isr, det kan mycket vl vara s att delarna r slitna och ngon del hamnat fel men hamnar rtt nr du ppnar navet.
Citera
2020-04-20, 21:26
Medlem
Avriles avatar
Q
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Ser man p, om man scrollar ner s dyker det upp en bild till! S praktiskt! Och jo, p den ser det ut som att staget sitter som det skall. D terstr egentligen bara att skruva isr baknavet och stta ihop det igen. Det behver inte synas att ngot r fel nr allt i isr, det kan mycket vl vara s att delarna r slitna och ngon del hamnat fel men hamnar rtt nr du ppnar navet.
Ja nu var det ju inte jag som hade cykelproblem,,,utan ts:aren ;-)
Citera
2020-04-21, 07:09
Medlem
Bromskonorna r antagligen helt torra p en gammal illa omhndertagen cykel s de har nypt nr TS bromsade hrt. Som det skrivits ovan, ppna bromssidan p navet och lgg p ett mycket tunt lager mollyfett. Fr mycket och bromsen slutar ta ordentligt.
Citera
2020-04-21, 17:19
Medlem
Halloj!
Tack fr alla svar!

Jag r extremt "ohndig" av mig nr det gller alla slags fordon, s hr kommer nsta korkade frga; behver jag ngot speciellt verktyg fr att "lsa upp bromssidan p navet"?

Har ett gng olika verktyg hemma, s frhoppningsvis lr jag ha det som behvs. Men r, som jag redan nmnt, urusel nr det kommer till att "meka" med cykel/bil/you name it...

Tack!
Citera
2020-04-22, 07:20
Medlem
Lyckades lsa det igr. Tack alla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in