Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-10, 09:11
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
H2O är en dipol eftersom O har fria elektronpar som inte deltar i bindningen. CO2 är inte en dipol. Den har visserligen 2 elektronpar på varje syreatom men dessa tar ut varandra. Det där om H2O är jag säker på men CO2 är liiiite osäker på.

H - en elektron.

O - två elektroner.

H2O
2+2

Vart är de fria elektronerna?

Det har med formen på molekylen att göra när det kommer till att H2O är en dipol.

https://chemistry.stackexchange.com/...water-a-dipole

Men visare än mig får gärna rätta ifall det inte stämmer...
Citera
2022-04-10, 09:28
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
H - en elektron.

O - två elektroner.

H2O
2+2

Vart är de fria elektronerna?

Det har med formen på molekylen att göra när det kommer till att H2O är en dipol.

https://chemistry.stackexchange.com/...water-a-dipole

Men visare än mig får gärna rätta ifall det inte stämmer...

Hur många elektroner har O totalt?

Med fria elektronpar menas elektroner som inte bidrar till någon bindning. Rita upp en Lewis struktur så kommer du se. I H2O finns det totalt 6 elektroner i O. 1 elektron deltar i ena H bindningen, kallas sigma bindning. Den andra elektronen i O deltar i en andra sigma bindning med den andra H och det gör att du har 4 elektroner kvar. Dessa 4 elektroner som blir över lägger sig utanför syret och man brukar då säga att syret har 2 fria elektronpar. Det är när dessa två elektronpar repellerar som du får den där V böjrn. H2O är sp3 hybridiserad.

Edit: Efter att det uppkommer en sån där V vinkel så få du sen kolla på elektronegativiteten. O har högre elektronegativitet än H och kommer därför att dra hårt i elektronerna som finns i H bindningarna. Det är det som slutligen gör att du får det där dipolmomentet. I CO2 har du ingen vinkel och elektronegativiteten tar ut varandra. Kolla i ett elektronegativitetet tabell.
__________________
Senast redigerad av Perlite 2022-04-10 kl. 09:38.
Citera
2022-04-10, 10:28
  #231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Hur många elektroner har O totalt?

Med fria elektronpar menas elektroner som inte bidrar till någon bindning. Rita upp en Lewis struktur så kommer du se. I H2O finns det totalt 6 elektroner i O. 1 elektron deltar i ena H bindningen, kallas sigma bindning. Den andra elektronen i O deltar i en andra sigma bindning med den andra H och det gör att du har 4 elektroner kvar. Dessa 4 elektroner som blir över lägger sig utanför syret och man brukar då säga att syret har 2 fria elektronpar. Det är när dessa två elektronpar repellerar som du får den där V böjrn. H2O är sp3 hybridiserad.

Edit: Efter att det uppkommer en sån där V vinkel så få du sen kolla på elektronegativiteten. O har högre elektronegativitet än H och kommer därför att dra hårt i elektronerna som finns i H bindningarna. Det är det som slutligen gör att du får det där dipolmomentet. I CO2 har du ingen vinkel och elektronegativiteten tar ut varandra. Kolla i ett elektronegativitetet tabell.


Du har rätt, tack för det utförliga svaret!
Citera
2022-04-10, 21:43
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Du har rätt, tack för det utförliga svaret!

Varsågod! Har några hp i organ kemi och analytisk kemi så lite borde man nog kunna. Är dock lite ringrostig.
Citera
2022-04-23, 03:00
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reackon
För jämvikten CO(g) + H2O (g) ⇄ CO2(g) + H2(g) är jämviktskonstanten 0,10 vid 2000 K. Man blandar 0,5 mol av vardera CO, CO2, H2O och H2 i ett reaktionskärl med volymen 2,50 dm3. Blandningen upphettas till 2000 K.

a) Råder jämvikt i den givna blandningen? Om inte åt vilket håll går reaktionen?

b) Hur stor substansmängd kommer att finnas av de olika ämnena när jämvikt ställt in sig? OBS! Skriv upp jämviktsekvationen innan du sätter in värden samt visa hur du räknar ut ekvationen i steg!
Kan någon visa hur man gör?
Jag vet att detta är ett mycket sent svar men jag har inget bättre för mig.

Du beräknar koncentrationskvoten Q på samma sätt som jämviktskonstanten K. Det bildas två produkter utifrån två reaktanter. Lika stor substansmängd av alla involverade molekyler utgår också från samma volym. Det innebär att koncentrationen av alla ämnen är desamma. Logiskt sett innebär det att Q=1. Det kan du visa när du beräknar Q. Koncentrationen av reaktanterna multipliceras med varandra och divideras sedan med produkten av de kemiska produkternas koncentration. Eftersom att 1>0,1 ger det att Q>K. Le Chateliers princip innebär att om det sker en förändring i ett kemiskt system som står i jämvikt så kommer jämviktsläget att förskjutas på det vis som missgynnar förändringen. Reaktionen går alltså åt vänster.

Vad gäller fråga b kan du låta x mol produkter bildas från x mol reaktanter. Du vet också att K=0,1 vid jämvikt. Därav har du en ganska simpel andragradsekvation där du kan lösa ut x för att ta reda på hur mycket av produkterna som bildas, och då också hur mycket av reaktanterna som försvinner.
Citera
2022-06-09, 14:08
  #234
Medlem
skaldjuspuddings avatar
Ska göra en uppgift om miljögifter och dess påverkan på människan. I naturkunskap 2. Egentligen ingen svår uppgift men är extremt trött och slut nu med bara 2 skoldagar kvar. Skulle betyda guld om nån ville skriva ner ett kort stycke för att leda mig in på ämnet.

Den ska innehålla vilka de vanligaste miljögifterna är och hur de skadar miljön.

Tack
Citera
2022-06-11, 03:07
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaldjuspudding
Ska göra en uppgift om miljögifter och dess påverkan på människan. I naturkunskap 2. Egentligen ingen svår uppgift men är extremt trött och slut nu med bara 2 skoldagar kvar. Skulle betyda guld om nån ville skriva ner ett kort stycke för att leda mig in på ämnet.

Den ska innehålla vilka de vanligaste miljögifterna är och hur de skadar miljön.

Tack
Dioxiner, PCB och DDT är väl de vanligaste miljögifterna har jag för mig. Googla dessa, det var längesedan jag läste något om det. DDT har ju räddat många människoliv eftersom att bekämpningsmedlet har missgynnat malarian. Från den aspekten kan du ju vrida och vända på huruvida det är etiskt att skada miljön för att rädda människor. Det är en detalj som skolan uppskattar.

Vi har ju också tungmetaller. Dessa bioackumuleras och där kan du också skriva lite om hur det påverkar djuren och miljön.

Jag inser nu att detta inlägg kanske är för sent publicerat för att hjälpa dig. Hoppas allt gick väl!
Citera
2023-05-25, 21:19
  #236
Medlem
Enzymaktivitet Amylas

Hej, har en uppgift på Naturkunskap B där man ska förklara varför dom olika enzymernas reaktion på dom olika bilderna, har kört fram på bild 4 - man tuggar knäckebrödet i 2 minuter innan man spottar ut det..

https://imgur.com/a/00FAaVe - länk till bilden på glassen, vad händer i 4an som jag inte förstår?!

Tack på förhand
Citera
2023-05-25, 23:07
  #237
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemvaresomforhasta
Hej, har en uppgift på Naturkunskap B där man ska förklara varför dom olika enzymernas reaktion på dom olika bilderna, har kört fram på bild 4 - man tuggar knäckebrödet i 2 minuter innan man spottar ut det..

https://imgur.com/a/00FAaVe - länk till bilden på glassen, vad händer i 4an som jag inte förstår?!

Tack på förhand

Förstår du resten av resultatet? Jod binder in till stärkelse, vilket ger en blå färg (mörkare ju mer stärkelse som finns närvarande i lösningen). Enzymet amylas (från saliv) bryter ner stärkelse (det är på grund av detta som glas 2 inte har någon blå färg).
Amylas denatureras (slutar fungera) i alltför sur lösning (ättiksyra), vilket är varför glas 3 har en mycket blå färg (jod har bundit in till stärkelsen).
I glas fyra så finns ingen stärkelse som jod kan binda in till --> ingen blå färg.

Här, jag gör en enkel sammanfattning:

Glas 1: Jod och stärkelse --> Jod binder in till stärkelsen, vilket ger en kraftig mörk blå färg.
Glas 2: Amylas från saliven har redan brytit ned stärkelsen, så det finns ingen kvar för jod att binda in till --> Ingen blå färg.
Glas 3: Ättiksyran "förstör" amylas, så stärkelsen bryts inte ner. Jod binder in till stärkelsen --> kraftig blå färg.
Glas 4: Ingen stärkelse finns som jod kan binda in till --> ingen blå färg.
__________________
Senast redigerad av Onaniprodukt 2023-05-25 kl. 23:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback