Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Finns det någon vänlig själ här inne som kan förklara hur VM-kvalet hänger ihop med Nations League? Jag hör konstant något om "VM-playoff", men hur skiljer det sig från vanligt VM-kval? Finns det både ett VM-kval och VM-playoff som Sverige kan hamna i? Om Sverige inte vunnit Grupp C i Nations League, hade vi då inte fått kvala in till VM?
Jag visste inte heller så jag frågade Perplexity AI som har gjort min tillvaro mycket enklare och delvis ersatt annan sökning. Problemet är att jag aldrig vet om jag helt kan lita på den.
Citat:
Playoff till VM 2026 ger lag en extra chans att kvalificera sig efter det vanliga kvalspelet. I Europa går tolv lag direkt till VM som gruppvinnare i kvalet, medan ytterligare fyra platser avgörs genom playoff i mars 202623. Playoffen inkluderar de åtta bästa grupptvåorna från VM-kvalet och fyra lag från Nations League som inte redan kvalificerat sig23. Sveriges chans till playoff beror på deras prestation i Nations League, där de kan få en plats om de är den bästa gruppvinnaren i C-divisionen.
Citera
Igår, 23:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Finns det någon vänlig själ här inne som kan förklara hur VM-kvalet hänger ihop med Nations League? Jag hör konstant något om "VM-playoff", men hur skiljer det sig från vanligt VM-kval? Finns det både ett VM-kval och VM-playoff som Sverige kan hamna i? Om Sverige inte vunnit Grupp C i Nations League, hade vi då inte fått kvala in till VM?

Jodå, alla lag får förstås kvala. UEFA har 16 platser. 12 gruppvinnare blir klara. 12 tvåor får spela kval.

Men det kvalet innehåller också de fyra högst rankade lagen från NL, när man plockat bort alla gruppettor och tvåor från rankingen. För att komma med från NL måste man alltså ha gjort bra ifrån sig i NL, men misslyckats i det vanliga kvalet. Som du ser är det tillsammans 16 lag, 12 tvåor + 4 från NL, och bara 4 platser, så man måste slå 2 andra lag.

Rankingen är indelad efter de olika ligorna, så ett lag från liga C kan inte få bättre rankning än 25. Platserna 25-32 ges till 4 vinnare i C + 4 vinnare i kval mellan grupptvåor från C och grupptreor från B. Alla från B som klarar sig kvar tror jag automatiskt rankas över de som går upp från C. Så det är inte realistiskt att vi faktiskt skulle få rank 25, utan istället blir det gissningsvis runt 30.

https://en.wikipedia.org/wiki/2024%E...ations_League#
Citera
Idag, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Apropå det fick Nordmakedonien bara med sig 1-0 mot Färöarna och ligger på +9 i målskillnad, Sverige ligger också på +9 vilket gör att det räcker med en knapp vinst mot Azerbajdzjan för att vi ska gå om dem och i värsta fall bli näst bästa gruppetta bland C-grupperna.

Sen får vi vänta och se hur det blir med Rumänien efter den avbrutna matchen mot Kosovo
Besked om det avbrutna matchen lär dröja några dagar. Om Rumänien skulle kryssa mot Cypern, kan en tilldömd 3–0-seger göra Rumänien till bästa gruppvinnare på målskillnad. Kan vara värt för Sverige att ta i beaktning om det ska jagas mål på tisdag.
Citera
Idag, 01:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Besked om det avbrutna matchen lär dröja några dagar. Om Rumänien skulle kryssa mot Cypern, kan en tilldömd 3–0-seger göra Rumänien till bästa gruppvinnare på målskillnad. Kan vara värt för Sverige att ta i beaktning om det ska jagas mål på tisdag.

Lite surt för oss eftersom det stod 0-0 och matchen i princip var slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in