Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-03, 20:48
  #1
Medlem
I sthlm utförs det 67% mindre planerade operationer. På Svts hemsida kan man följa kurvan över de olika regionerna. Det är ett berg av inställda operationer och många lider. Förstår absolut prioriteringar ma corona men detta berg av operationer måste någon gång tas om hand.

Är det någon som kan gissa när operationer kan komma att återupptas i sthlm? Om vi nu nått en platå och R-talet är lågt, kan de inte börja avverka lite i operationsköerna?
Citera
2020-05-04, 07:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina85
I sthlm utförs det 67% mindre planerade operationer. På Svts hemsida kan man följa kurvan över de olika regionerna. Det är ett berg av inställda operationer och många lider. Förstår absolut prioriteringar ma corona men detta berg av operationer måste någon gång tas om hand.

Är det någon som kan gissa när operationer kan komma att återupptas i sthlm? Om vi nu nått en platå och R-talet är lågt, kan de inte börja avverka lite i operationsköerna?

Det är ju inte högt R-tal och ökning som är den direkta orsaken till att man ställer in operationer. Det är att covid-patienterna tar resurser, risken för smitta osv, dvs mängden smittbärare i populationen. Att vi ligger på en platå innebär inte att det är ont om smittade och att det är lungt på avdelningarna nu.
Citera
2020-05-04, 12:45
  #3
Medlem
utan.att.stannas avatar
Undrar jag mig... Min operation på karolinska är inställd pga av det fördömda covid.
Hatar covid.
Fram med statistik!
Citera
2020-05-04, 13:49
  #4
Medlem
Om jag skulle våga mig på en gissning så tror jag att planerade operationer börjar först efter sommaren. Baserar detta på att vi fortfarande har en pågående pandemi som kräver sjukvårdens resurser. Även om den nu kanske börjar avta så kommer sommaren och då brukar man inte syssla med elektiv verksamhet då personal ska kunna ha sin semester. Så till hösten skulle jag tro. Men som sagt det är bara ren gissning från min sida.
Citera
2020-05-06, 19:03
  #5
Medlem
Finns det nån som jobbar inom vården i sthlm som vet mer?
Citera
2020-05-06, 19:21
  #6
Medlem
Om du är frisk och inte över 60 år gammal så borde du chansa att ringa till opmottagningen. Jag tror dom tar emot dig för dom har nog väldigt lite att göra. Chansa.
Citera
2020-05-07, 04:55
  #7
Medlem
Yazols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina85
I sthlm utförs det 67% mindre planerade operationer. På Svts hemsida kan man följa kurvan över de olika regionerna. Det är ett berg av inställda operationer och många lider. Förstår absolut prioriteringar ma corona men detta berg av operationer måste någon gång tas om hand.

Är det någon som kan gissa när operationer kan komma att återupptas i sthlm? Om vi nu nått en platå och R-talet är lågt, kan de inte börja avverka lite i operationsköerna?

Här är länken; https://www.svt.se/datajournalistik/...a-operationer/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in