2020-05-05, 15:42
Medlem
Hoppas iaf ngon r villig att ge ett serist svar till en rtt novis mor

Sonen, 11,5 r, har snat in p downhill. I nrheten finns terrng och backe fr detta ndaml. Han har idag en mountainbike i mrket Scott med 21 vxlar, skivbromsar och ven sttdmpare fram. Detta r inte nog sger han. Cykeln kommer g snder och det r jobbigt utan en riktig downhillcykel.

Jag som r kass p begagnade cyklar r inte riktigt sugen p att ka runt och kolla. En ny kostar vl 20.000kr, vad jag sett. Men det mste vl finnas billigare? Inte mer n 8000kr vill jag lgga.

Vad tror ni, r det ett orealistiskt ml? Han har precis brjat kra, kr med kompisar flera gnger/vecka.

Vet ngon en billig, men helt ok DH-cykel?
Citera
2020-05-20, 08:01
Moderator
vfs avatar
vrig sport --> Cykel
/Moderator
Citera
2020-05-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johber777
Hoppas iaf ngon r villig att ge ett serist svar till en rtt novis mor

Sonen, 11,5 r, har snat in p downhill. I nrheten finns terrng och backe fr detta ndaml. Han har idag en mountainbike i mrket Scott med 21 vxlar, skivbromsar och ven sttdmpare fram. Detta r inte nog sger han. Cykeln kommer g snder och det r jobbigt utan en riktig downhillcykel.

Jag som r kass p begagnade cyklar r inte riktigt sugen p att ka runt och kolla. En ny kostar vl 20.000kr, vad jag sett. Men det mste vl finnas billigare? Inte mer n 8000kr vill jag lgga.

Vad tror ni, r det ett orealistiskt ml? Han har precis brjat kra, kr med kompisar flera gnger/vecka.

Vet ngon en billig, men helt ok DH-cykel?
Pratar vi riktig DH med hopp, drops och stenkistor behvs det en cykel drefter. Tv saker talar fr begagnat: mnga r trendknsliga och kper nytt och den gamla hojen mste sljas samt att mnga byter frn 26 till 29 i DH-svngen nu. En sak talar mot: DH sliter ngot infernaliskt p hojen. Kolla p Happyrides kp&slj om du vill minska risken att bli blst. Mnga bikeparks typ Jrvs sljer ut sina ldre cyklar i slutet av ssongen men sonen vill vl antagligen ha den nu.

Pratar vi om enklare utfrscykling p hemmastigarna s klara de flesta ngot s nr serisa heldmpade cyklarna av det utan ngra som helst problem. Hellre 8 tkr p en beggad seris hoj n samma peng p en ny frn XXL. terigen r Happyrides kp&slj ett bra stlle att brja leta p. ven dr r mnga sljare lite vl entusiastiska i prissttningen, men det r mil bttre n Blocket.

Ett barn p 11 r r antagligen litet och ltt. Kp inte jttestort att vxa i fr d blir cykeln svr i terrngen. Se till att stlla in fjdringen s att den passar en fjderviktare.
Citera
2020-05-23, 10:00
Medlem
Kolla ven blocket, grabben r ung och fortfarande i prova p-stadiet det r som sagt viktigt med en cykel som passar, men han kommer vxa ur den.
Citera
2020-05-23, 10:41
Medlem
Se fr fan till att frmja hans intresse.

Ser allt fr mnga frldrar som inte ger sina barn chansen att utvecklas i sin sport d de r fr snla. S slutar det med att ungen blir en fet gamer.

Ingen aning om vad en DH cykel fr ett barn gr p. Men du borde kunna hitta ngot fr runt 10.

Finns det ngon klubb dr du bor s blir medlem och prata med de andra i klubben s lser det sig alltid. Folk r jvligt trevliga verlag, speciellt nr det kommer till barn.
Citera
2020-05-27, 10:14
Medlem
Hur elak r terrngen han ska kra? Att hans cykel inte duger beror mer p honom n p hojen. Man kan kra riktigt hrt med en hardtail innan den inte pallar mer s lt honom kra slut p sin cykel frst. Hardtails r dessutom coolare n downhillcyklar.
Citera
2020-05-27, 13:21
Medlem
Osmiumkaka sger mnga kloka saker.

TS, g in p happyride s fr du en uppfattning. Just nu, verst p sljlistan ligger en Scott Scrambler DH, pris 7500pix som d skulle passa in i din budget. Exemplevis...

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=119451

Att hitta en ny vettig DH fr din budget, det grs inte. Och ovan hoj r skerligen milsvid bttre n en "fulldmpad" hoj frn Biltema eller Jula...

Sen r det lite roligt att din son sger att hans HT kommer att g snder... Guess what, DH och mer aggressiv mountainbiking sliter enormt p prylarna... ven s p en DH cykel.

Begagnat r mitt tips, och grna en hoj av de mer "knda" mrkena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in