Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-07, 23:39
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Då måste med andra ord filmens handling vara i framtiden utspelad, eller så kan det helt enkelt vara en tid som komma skall i filmens universum. Så säg att du kollar på en t ex film datumet 18e april 2003 kl 17:29 och de säger t ex "Den 18e april 2003, kl 17:29 slår vi till." Det behöver inte vara så specifikt, det kan ju även vara att klockan är både 12:30 i verkligheten samt i t ex filmens värld. Upplever ni detta - om ni råkat ut för det - som jobbigt? Hur har ni hanterat det i så fall? Hur gör en psykolog om man går till den med detta problemet och förklarar att man har blivit paranoid för man tror att tv:n kommunicerar med en eller liknande? Det bör ju vara omöjligt att överbevisa ur ett visst filosofiskt perspektiv menar jag.
Citera
2020-05-07, 23:45
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Om jag skulle tänka på det när jag ser filmen att det är samma datum som något dom refererar till i filmen så kanske jag skulle säga till den som sitter bredvid som en skum grej och garva lite. Sen en halv sekund senare har jag glömt av det och kollar vidare på filmen.

Om jag sitter helt själv och kollar film och noterar det så gör jag nog inget annat än noterar det och kollar vidare i filmen. När filmen är slut så har jag med största säkerhet glömt av det helt och hållet.

Om jag var läkare och min patient fick mentala besvär av fenomenet så är jag rätt säker på att hen redan går på starka mediciner. Men det kanske ändå vore på sin plats att skruva upp lite ändå.
Citera
2020-05-07, 23:49
  #3
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Upplever ni detta - om ni råkat ut för det - som jobbigt?
Det har hänt, som när jag såg "Tillbaka till framtiden". Fattar än i dag inte hur de gjorde.
Citera
2020-05-07, 23:57
  #4
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det har hänt, som när jag såg "Tillbaka till framtiden". Fattar än i dag inte hur de gjorde.

Har din psykiska hälsa påverkats negativt av det anser ni?
Citera
2020-05-07, 23:59
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Har din psykiska hälsa påverkats negativt av det anser ni?
Av filmen "Tillbaka till framtiden"?

Inte vad jag tror, men jag kanske saknar sjukdomsinsikt.
Citera
2020-05-08, 00:00
  #6
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Då måste med andra ord filmens handling vara i framtiden utspelad, eller så kan det helt enkelt vara en tid som komma skall i filmens universum. Så säg att du kollar på en t ex film datumet 18e april 2003 kl 17:29 och de säger t ex "Den 18e april 2003, kl 17:29 slår vi till." Det behöver inte vara så specifikt, det kan ju även vara att klockan är både 12:30 i verkligheten samt i t ex filmens värld. Upplever ni detta - om ni råkat ut för det - som jobbigt? Hur har ni hanterat det i så fall? Hur gör en psykolog om man går till den med detta problemet och förklarar att man har blivit paranoid för man tror att tv:n kommunicerar med en eller liknande? Det bör ju vara omöjligt att överbevisa ur ett visst filosofiskt perspektiv menar jag.


Är det svamparna eller lapparna du har varit och smakat på ikväll ts?

Hade tyckt det var extremt konstigt om datumet hade varit så pass uttalat att det nämndes både år och klockslag som matchar med tiden då jag kollar på filmen i fråga. Väldigt skumt att filmen ska ha producerats innan händelsen äger rum (alltså att handlingen i filmen utspelar sig framåt i tiden från när den spelats in i verkligheten) och samtidigt lyckas träffa rätt tidsmässigt med när jag valt att sätta på filmen och kolla på den. Borde vara ungefär 0% chans.

Skulle det dock bara vara att det sades något i stil med: "18:e april smäller det", och jag sitter och kollar på filmen den 18/4 då skulle jag nog reagerat på sammanträffandet med ett litet skratt kanske. Nämns det bara ett datum utan år och tid så är det ju inte såå sjukt. Jag menar, datumet återkommer ju varje år liksom, finns bara 365 olika att välja på(jajaja,skottår).
Citera
2020-05-08, 00:00
  #7
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Av filmen "Tillbaka till framtiden"?

Inte vad jag tror, men jag kanske saknar sjukdomsinsikt.

Jag tror du är frisk.
Citera
2020-05-08, 11:11
  #8
Medlem
F.B.Dases avatar
Det var lite lustigt när jag såg Terminator 2029. Men det är ju fiktion, inget att bry sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in