2021-01-02, 16:16
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Jag har läst en del på detta fora en del på sista tiden och min personliga åsikt är att det finns mycket i förintelsehistorien som helt enkelt inte går ihop och som med rätta har och förhoppningsvis kommer att revideras ytterligare i framtiden.

Dock, den lagstiftning man har i vissa länder (och röster hörs för att införa det i Sverige och flera andra länder) där 'förnekelse' av förintelsen är straffbart med fängelse gör mig väldigt misstänksam. Sanningen tål alltid granskning om det är sanning, varför lagstifta? Det blir inte mindre obehagligt när man så ihärdig söker likställa en revisionist med en 'förnekare' och då effektivt vill sätta den personen i fängelse för att ens vilja revidera dödstal eller liknande.. Sanslöst.

Hur motiverar ni som debatterar mot revisionisterna på detta fora FÖR en sådan lagstiftning och OM ni är för den anser ni att en sådan lagstiftning även ska innefatta revisionister vad gäller andra folkmord och dess historiebeskrivning?

Censur är alltid fel. Sakfrågan är irrelevant. Det går ju inte att debattera ett ämne som censureras, vilket i praktiken innebär att den lämnas öppen.
Citera
2021-01-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Censur är alltid fel. Sakfrågan är irrelevant. Det går ju inte att debattera ett ämne som censureras, vilket i praktiken innebär att den lämnas öppen.

Ja, och man envisas med att kalla de som har kritik mot den data och underlag som redovisas för 'förnekare' som då i sin tur fängslas för att förneka historien (eller vägrar blankt tillskriva sig en allmän åsikt/narrativ) .

Det är absurt och helt klart har fascistiska tendenser. Ironiskt nog.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2021-01-02 kl. 16:31.
Citera
2021-01-02, 16:39
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ja, och man envisas med att kalla de som har kritik mot den data och underlag som redovisas för 'förnekare' som då i sin tur fängslas för att förneka (eller blankt tillskriva sig en allmän åsikt/narrativ) historien.

Det är absurt och helt klart har fascistiska tendenser. Ironiskt nog.

Den som kommer med kontroversiella påståenden måste alltid finna sig i att få en del tuff kritik. Gällande just förintelsen har problemet alltid varit att all diskussion betraktats som politisk.

Jag har själv inte lagt så mycket energi på själva diskussionen. Man kan lätt konstatera att minoritetsgrupper, och framförallt judar blev utsatta för enorma övergrepp i stora delar av Europa, men att siffrorna inte riktigt stämmer kan nog de flesta räkna ut. Det är rent logistiskt en omöjlighet, men jag undrar dock om det spelar så stor roll? En jäkla massa oskyldiga människor mördades hur man än vrider och vänder på det. Det är svårt att säga att det inte var systematiskt, och dessutom sanktionerat från högsta ort.

Det största problemet med fokuset på just folkmordet på judar under andra världskriget är att man indirekt ignorerar hur andra folkgrupper hanterades. Det var ett otroligt brutalt krig, på alla fronter och av flera olika parter.
Citera
2021-01-02, 22:54
Moderator
Jeckes avatar
Revisionism --> Censur och yttrandefrihet
/Moderator
Citera
2021-01-04, 23:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Givetvis är sådant förkastligt och hör hemma i något kommunistiskt eller land med någon form av rejäl fejkdemokrati eller diktatur.

En sådan lag borde rimligen bryta mot FN:s konventioner. De som vi så gärna ofta värnar.
Citera
2021-01-05, 09:56
Moderator
Ruskigbusss avatar
Trådar med samma frågeställning sammanslagna.
Rubrik justerad.
OT raderat.

NOTERA: Tråden handlar INTE om förintelsen, revisionism, nazister, judar eller andra käpphästar.

Tråden handlar om det finns skäl att ha någon lagstiftning kring förintelsediskussioner.

Jag vet det är ett ämne som berör och att de som tror eller misstror att förintelsen skett är experter på att citera gigantiska mängder text från några obskyra forum, böcker, utredningar osv.

DETTA ÄR INTE TRÅDEN FÖR ATT GÖRA DETTA.

Ni har ett helt forum att rumstera runt i. Håll dessa diskussioner där.

Detta är sista varningen. Varje överträdelse mot detta KOMMER att leda till varningar.

/Mod
Citera
2021-04-10, 10:18
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Givetvis är sådant förkastligt och hör hemma i något kommunistiskt eller land med någon form av rejäl fejkdemokrati eller diktatur.

En sådan lag borde rimligen bryta mot FN:s konventioner. De som vi så gärna ofta värnar.

Lagen om hets mot folkgrupp har funnits i sin nuvarande form sedan år 1970 i Sverige. Det finns en massa åsikter som är förbjudna, jag lovar dig det.

Du får inte skriva att zigenare är kända för att vara tjuvar. Du får inte skriva att negrer har en lägre intelligens. Du får inte skriva att homosexuella är pedofiler. Allt det här är åsikter som många människor har, men skriver man dessa åsikter på ett offentligt forum där det går att identifiera ens namn så kommer man mest troligt att bli anmäld för hets mot folkgrupp.

Då kan man alltid argumentera för att yttrandefriheten borde vara total, precis som i USA. Det är visserligen sant att USA har en mycket mer generös yttrandefrihet, men juridiken i USA är inte särskilt trevlig heller. Om du skriver i USA att Jack var otrogen mot sin fru för 11 år sedan så kan du räkna med en stämningsansökan på några miljoner dollar. Och kan du inte bevisa att Jack var otrogen för 11 år sedan så kan det bli en kostsam affär att använda sin yttrandefrihet. Det finns inget paradis på jorden för internet-troll där dom kan få leva ut alla sina begär utan konsekvenser. Det finns inget land på jorden där yttrandefriheten är total.
Citera
2021-04-19, 14:22
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Jag har läst en del på detta fora en del på sista tiden och min personliga åsikt är att det finns mycket i förintelsehistorien som helt enkelt inte går ihop och som med rätta har och förhoppningsvis kommer att revideras ytterligare i framtiden.

Dock, den lagstiftning man har i vissa länder (och röster hörs för att införa det i Sverige och flera andra länder) där 'förnekelse' av förintelsen är straffbart med fängelse gör mig väldigt misstänksam. Sanningen tål alltid granskning om det är sanning, varför lagstifta? Det blir inte mindre obehagligt när man så ihärdig söker likställa en revisionist med en 'förnekare' och då effektivt vill sätta den personen i fängelse för att ens vilja revidera dödstal eller liknande.. Sanslöst.

Hur motiverar ni som debatterar mot revisionisterna på detta fora FÖR en sådan lagstiftning och OM ni är för den anser ni att en sådan lagstiftning även ska innefatta revisionister vad gäller andra folkmord och dess historiebeskrivning?

Revisionister är enligt mig och många andra inga seriösa forskare, utan nynazister, islamister eller konspirationsteoretiker.

Jag kan förstå att det finns en lockelse i att allting bara är en bluff. Människan har alltid tänkt i sådana banor, ända sedan böcker uppfanns. Men det är kränkande för människor som har förlorat hela släktgrenar att bli anklagade för att vara lögnare. Att mormor aldrig satt i läger, att hon aldrig såg sina vänner dödas eller misshandlas.

Det finns också människor med starka politiska incitament, nazister, att begrava och förlöjliga förintelsen. Samt även människor med religiösa incitament, islamister.

För mig är det en ickefråga om förintelsen har funnits. Som någon har nämnt är det ett faktum lika säkert som Kennedymordet eller Estonia. Man behöver inte älska judendomen eller Israel för att tycka det.
Citera
2021-04-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Revisionister är enligt mig och många andra inga seriösa forskare, utan nynazister, islamister eller konspirationsteoretiker.

Jag kan förstå att det finns en lockelse i att allting bara är en bluff. Människan har alltid tänkt i sådana banor, ända sedan böcker uppfanns. Men det är kränkande för människor som har förlorat hela släktgrenar att bli anklagade för att vara lögnare. Att mormor aldrig satt i läger, att hon aldrig såg sina vänner dödas eller misshandlas.

Det finns också människor med starka politiska incitament, nazister, att begrava och förlöjliga förintelsen. Samt även människor med religiösa incitament, islamister.

För mig är det en ickefråga om förintelsen har funnits. Som någon har nämnt är det ett faktum lika säkert som Kennedymordet eller Estonia. Man behöver inte älska judendomen eller Israel för att tycka det.

Självklart skall folk kunna ifrågasätta och granska olika märkliga saker runt förintelsen. Särskilt namnet förintelsen inbjuder till gransking då det judiska folket inte förintades på något sätt.

Någon "total förintelse" har aldrig skett och det är ju alla levande judar idag bevis på. Exempel juden Norman Finkelstein har kritiserat den enorma mängd överlevare som säger sig överlevt förintelsen och som fått skadestånd på grund av detta.

Det finns även judar som Joseph Burg som satt i Auschwitz och som bedrev omfattande undersökningar och kom fram till att inga människor gasats i Auschwitz. Självklart skall människor få ta del av hans synpunkter om förintelsen som de tar del av andra påståenden.

Joseph Burg - https://rense.com/general76/test.htm

Lagstiftning, nej tack.
Citera
2021-04-19, 20:47
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Lagen om hets mot folkgrupp har funnits i sin nuvarande form sedan år 1970 i Sverige. Det finns en massa åsikter som är förbjudna, jag lovar dig det.

Du får inte skriva att zigenare är kända för att vara tjuvar. Du får inte skriva att negrer har en lägre intelligens. Du får inte skriva att homosexuella är pedofiler. Allt det här är åsikter som många människor har, men skriver man dessa åsikter på ett offentligt forum där det går att identifiera ens namn så kommer man mest troligt att bli anmäld för hets mot folkgrupp.

Då kan man alltid argumentera för att yttrandefriheten borde vara total, precis som i USA. Det är visserligen sant att USA har en mycket mer generös yttrandefrihet, men juridiken i USA är inte särskilt trevlig heller. Om du skriver i USA att Jack var otrogen mot sin fru för 11 år sedan så kan du räkna med en stämningsansökan på några miljoner dollar. Och kan du inte bevisa att Jack var otrogen för 11 år sedan så kan det bli en kostsam affär att använda sin yttrandefrihet. Det finns inget paradis på jorden för internet-troll där dom kan få leva ut alla sina begär utan konsekvenser. Det finns inget land på jorden där yttrandefriheten är total.

Man kan alltså inte alls fällas för "hets" och man kan bara fällas för förtal om man faktiskt ljuger. Det är bra nog för mig. Jag skulle kalla det total yttrandefrihet, om inte företag och internetleverantörer kunde avskeda en eller stänga av ens internet om man skriver vissa ej olagliga saker i USA. Åtminstone avsevärt mycket bättre än den skamliga svenska censuren och att man straffar påståenden som är helt sanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in