• 1
  • 2
2020-05-12, 22:29
Medlem
Virre217s avatar
Hej,

Jag cyklar typ överallt, men har ibland handikapp när det gäller långa avstånd när man har bråttom samt kuperad terräng så jag leker med tanken att köpa elcykel som man enbart slår på vid behov, men annars kan få extra rejäl träning.

Jag har däremot aldrig testat en elcykel eller hur de känns att trampa på när de inte är påslagna, jag räknar med att det blir klart jobbigare än vanlig cykel då de väger mycket mer, men hur mycket jobbigare är det och hur känns det?
Citera
2020-05-12, 22:32
Medlem
Det är som att trampa på en vanlig cykel.
Citera
2020-05-12, 23:12
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaGus
Det är som att trampa på en vanlig cykel.

Är den inte väldigt tung och seg?
Citera
2020-05-12, 23:14
Medlem
calvinclowns avatar
Lite trögare imho men med motorn påslagen så går det undan.
Citera
2020-05-12, 23:35
Medlem
Virre217s avatar
Kan ju tillägga att jag är lite extra nyfiken på hur det känns att trampa på en fet fatbik enligt nedan när den ej är påslagen?

https://www.engrosservice.se/cyklar/...sk-sykkel.html
Citera
2020-05-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Är den inte väldigt tung och seg?

Ingen märkbar skillnad. Det finns ju växlar på en elcykel också.
Citera
2020-05-13, 23:29
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaGus
Ingen märkbar skillnad. Det finns ju växlar på en elcykel också.

Ja, det finns ju olika tunga elcyklar förstås men tänker mig att det bör vara rejäl skillnad att trampa runt på 30kg cykel jämfört med 12kg.
Citera
2020-05-13, 23:40
Medlem
EnGodForlorares avatar
Det känns som att cykla på en cykel med en 10 kg tung väska på pakethållaren. Inga problem på plan terräng, men uppförsbackarna blir enormt mycket trögare.
Citera
2020-05-14, 04:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det känns som att cykla på en cykel med en 10 kg tung väska på pakethållaren. Inga problem på plan terräng, men uppförsbackarna blir enormt mycket trögare.
Pga extra motstånd eller är det vikten på det ofta löstagbara batteriet du tänker på?
Citera
2020-05-14, 07:19
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Pga extra motstånd eller är det vikten på det ofta löstagbara batteriet du tänker på?

Vikten. Åtminstone på hojar med motorn i hjulet finns inget extra motstånd.
Citera
2020-05-16, 18:07
Medlem
Det varierar stort hur tungt det är att trampa utan motorn på.

Jag har den erkänt mycket bra mittmotorn Bosch Performance CX (gamla) men 1 eller 2 nackdelar har den: enormt trögtrampad utan att motorn är på, känns nästan som en trampmoped. Samt offtopic att den är lite ljudlig i de brantaste backarna.

Har även haft en Promovec-motor i framhjulet som var hyggligt lättrampad.
Citera
2020-05-17, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Det varierar stort hur tungt det är att trampa utan motorn på.

Jag har den erkänt mycket bra mittmotorn Bosch Performance CX (gamla) men 1 eller 2 nackdelar har den: enormt trögtrampad utan att motorn är på, känns nästan som en trampmoped. Samt offtopic att den är lite ljudlig i de brantaste backarna.

Har även haft en Promovec-motor i framhjulet som var hyggligt lättrampad.

Jag har en Bosch active line som jag testade att slå av strömmen på och kände då genast att den typ bromsade in lite, inte när jag endast rullade utan när jag började trampa..!? Vad kan det bero på och är det samma på din!?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in