Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-20, 22:42
Medlem
Gubbelisas avatar
Sitter och tittar på lite gäddfilmer på Youtube, bla "minnen som aldrig sviker".. sjukt egentligen hur stora gäddorna kan bli, när de börjar komma upp över 15 kg är de ju helt groteska! Själv har jag fångat en på 8 kg och jag vet inte om det räknas som stor, men jag blev glad över den iaf. Den här klassiska drömmen om 10-kilon har jag tyvärr aldrig upplevt än.

Men när kan man börja kalla en gädda för mostergädda? Över 10? Över 15? Var går gränsen anser ni?

Och är det nån skillnad på monstergädda och gammelgädda, eller är det bara olika namn på samma sak?
Citera
2020-05-20, 22:52
Medlem
mostergäddan har jag då aldrig hört talas om. 10kg är gränsen för MONSTERgädda. Allt över 5 är stort.
Citera
2020-05-20, 23:05
Medlem
Mullrets avatar
När gäddan har ett släktförhållande till sin mors syster.

Annars 12 kilo.
Citera
2020-05-20, 23:06
Medlem
mr.aidss avatar
Rekordet för gädda ska ligga någonstans runt 25kg har jag för mig, DET kan man kalla monstergädda!
Hade jag dragit upp en sån jävel ur min närmsta sjö skulle jag aldrig någonsin bada i den igen

Men lyckas man fånga en gädda på 10+ kilo så tycker jag personligen att man väll skulle kunna få kalla det för en monstergädda, det är trots allt inte varje dag man lyckas få upp en så pass stor rackare och är man inte en van fiskare så är nog chansen rätt liten att man fångar mycket mer än en 10+are i sitt liv.

Personligen ligger jag på cirka 6-7 kg som störst och till och med den kändes ganska så stor
Citera
2020-05-20, 23:13
Medlem
morozzs avatar
Här är ett läskigt monster

Fiska?
Citera
2020-05-20, 23:28
Medlem
Barney Calhouns avatar
105cm och 7 kilo urlekt borde räknas som mostergädda tycker jag.😉
Citera
2020-05-21, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Sitter och tittar på lite gäddfilmer på Youtube, bla "minnen som aldrig sviker".. sjukt egentligen hur stora gäddorna kan bli, när de börjar komma upp över 15 kg är de ju helt groteska! Själv har jag fångat en på 8 kg och jag vet inte om det räknas som stor, men jag blev glad över den iaf. Den här klassiska drömmen om 10-kilon har jag tyvärr aldrig upplevt än.

Men när kan man börja kalla en gädda för mostergädda? Över 10? Över 15? Var går gränsen anser ni?

Och är det nån skillnad på monstergädda och gammelgädda, eller är det bara olika namn på samma sak?
Största gäddan jag sett vägde 12 kg och fiskades upp av en polare när vi var i typ 12 års åldern. Det var en riktig monstergädda, i alla fall enligt mig.
Citera
2020-05-21, 11:04
Medlem
Varför ge djur epitetet monster vad är vitsen med detta ?
Men om jag skall komma med ett förslag, så skall en gädda ha ätit upp minst två badande människor för att kunna kallas monstergädda.
Citera
2020-05-21, 14:06
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Varför ge djur epitetet monster vad är vitsen med detta ?

Varför skulle man inte göra det? Gillar du bättre ordet "gammelgädda" ?
Citera
2020-05-29, 14:28
Medlem
zxcvb45s avatar
10kg ser jag som gränsen till riktigt stor gädda.
Citera
2020-05-29, 15:44
Medlem
Fraktalbanans avatar
Gris heter det och det är 10+
Citera
2021-01-13, 14:41
Medlem
qrillls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa

Det finns en gammal skröna i min hemby om en farbror som fick en gädda som var så stor att alla byns hästar fick komma ner till sjön för att dra upp den. De satte fast gäddan med rejäla kättingar vid strandkanten och åt av den i ett par dagar innan den slet sig och simmade ner i sjön igen, det kan man kalla monstergädda...

Annars så anser jag att en mostergädda är en sådan som min morbror fick för ett par år sedan, han svängde förbi vårat hus efter fisketuren för att skryta. Den vägde omkring 13-15 kilo om jag minns rätt, fick knappt plats i bakluckan på bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in