• 1
  • 2
2020-05-22, 11:49
Medlem
Varför steg apples aktie från ungefär 150usd jan 2019 och 300usd jan 2020 ? Dubblades på 1 år.. helt sjukt eller vad hände där egentligen ?

Vad händer nu och vad tror ni apple är om 2-5 år ?
Kan jag gå in med 500k bara på apple som nybörjare eller är jag galen som skulle göra så i dagsläget ?
Hur mycket kan man tjäna rent efter skatt och avgifter om aktien kostar 400usd år 2025 ?

Konkreta frågor:
-Hur mycket betalar man till Avanza för att öppna konto och köpa just apples aktie ?
-Vad betalar man för avgift när man ska sälja enstaka eller allt innehav av just apple eller generellt andra aktier ?
-Betalar man skatt på hela aktie innehavet varje år eller bara på vinsten man gör eventuellt ?

Kan inget om aktier och har inte konto hos avanza så vet inget alls.. och nej jag vill inte på youtube videos för att lära mig grunden än utan vill bara få snabba och konkreta svar och fakta.

Svara på frågorna först sen kan vi diskutera vad som är rätt och fel.
Citera
2020-05-22, 12:04
Medlem
1. Öppna konto på Avanza är gratis.
2. Uppgifter om courtage, alltså avgifter för aktiehandel, finns att hitta på Avanzas hemsida.
3. Beror på vad du har för konto. På ett vanligt värdepapperskonto skattar du bara på vinsten vid försäljning. 30%. På ett investeringssparkonto skattar du typ 0,43% per år oavsett uppgång eller nedgång.
Citera
2020-05-22, 14:58
Medlem
nu när ekonomierna faller och staterna tar lån och många förlorar sina jobb är det sämsta iden att köpa apple aktier.

folk som tror sig förlora sitt jobb kommer INTE köpa en plastbit med slavarbetare och kemikalier som kostar 50kronor att tillverka och betala 8000kronor för den.
Citera
2020-05-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
nu när ekonomierna faller och staterna tar lån och många förlorar sina jobb är det sämsta iden att köpa apple aktier.

folk som tror sig förlora sitt jobb kommer INTE köpa en plastbit med slavarbetare och kemikalier som kostar 50kronor att tillverka och betala 8000kronor för den.
Du har inte helt fel bakom logiken men varför fortsätter aktien att återhämta sig och stiga till sin ordinarie pris...? när kommer det riktiga raset om 6 månader, 1 år eller aldrig för att amerikanska staten är bakom och printar nya sedlar och pumpar in enorma summor ?
Citera
2020-05-23, 15:26
Medlem
0ldMans avatar
Apple aktie har drivits upp av att Apple själva har köpt aktier. Det blir då förre aktier ute på marknaden, om jag inte minns fel har Apple inte haft någon vinstutveckling senaste tre åren om man bortser från buy backen.

Ta inte gift på det jag säger.
Citera
2020-05-23, 17:27
Medlem
Aigiss avatar
När man ser såna här trådar så förstår man att vårens börskrasch inte var den sista utan vi ska ner en bra bit till i år.

Nej TS, jag hade inte tagit en stor del av mina besparingar och satsat på en aktie, speciellt inte när man tydligen är helt ointresserad av allt som har med börsen att göra.
Citera
2020-05-23, 17:36
Medlem
Citat:

Kommer alltid finnas folk med stålar som vill äga kvalitet och status prylar
Citera
2020-05-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Apple aktie har drivits upp av att Apple själva har köpt aktier. Det blir då förre aktier ute på marknaden, om jag inte minns fel har Apple inte haft någon vinstutveckling senaste tre åren om man bortser från buy backen.

Ta inte gift på det jag säger.
Warrens Berkshire Hathaway har köpt mycket Apple oxå
Citera
2020-05-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
Varför steg apples aktie från ungefär 150usd jan 2019 och 300usd jan 2020 ? Dubblades på 1 år.. helt sjukt eller vad hände där egentligen ?

Vad händer nu och vad tror ni apple är om 2-5 år ?
Kan jag gå in med 500k bara på apple som nybörjare eller är jag galen som skulle göra så i dagsläget ?
Hur mycket kan man tjäna rent efter skatt och avgifter om aktien kostar 400usd år 2025 ?

Konkreta frågor:
-Hur mycket betalar man till Avanza för att öppna konto och köpa just apples aktie ?
-Vad betalar man för avgift när man ska sälja enstaka eller allt innehav av just apple eller generellt andra aktier ?
-Betalar man skatt på hela aktie innehavet varje år eller bara på vinsten man gör eventuellt ?

Kan inget om aktier och har inte konto hos avanza så vet inget alls.. och nej jag vill inte på youtube videos för att lära mig grunden än utan vill bara få snabba och konkreta svar och fakta.

Svara på frågorna först sen kan vi diskutera vad som är rätt och fel.
Köp Berkshire Hathaway så får du en del Apple + massa andra amerikanska bolag som Visa, Gillette, coca cola, bank of america mm
Citera
2020-05-23, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kommer alltid finnas folk med stålar som vill äga kvalitet och status prylar

självklart men det är en mindre % andel och de kommer aldrig kunna lyfta upp en så stor tillverkare som apples aktiekurs i dåliga tider då det är ett begränsat antal människor.

Det är skillnad om det skulle varit en mindre tillverkare av lyxbilar som riktar sig enbart till de rika.
Citera
2020-05-23, 18:06
Medlem
Citat:
självklart men det är en mindre % andel och de kommer aldrig kunna lyfta upp en så stor tillverkare som apples aktiekurs i dåliga tider då det är ett begränsat antal människor.

Det är skillnad om det skulle varit en mindre tillverkare av lyxbilar som riktar sig enbart till de rika.
Själv köper vi bara Apple-produkter i vår familj , blir lättast så.. köper även bara BMW av samma skäl, inte så mycket nytt som skall läras in var gång man byter
Citera
2020-05-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
När man ser såna här trådar så förstår man att vårens börskrasch inte var den sista utan vi ska ner en bra bit till i år.

Nej TS, jag hade inte tagit en stor del av mina besparingar och satsat på en aktie, speciellt inte när man tydligen är helt ointresserad av allt som har med börsen att göra.
man måste börja nånstans och jag vill inte kunna allt om börsen jag vill bara investera pengarna säkert hos något så stort som apple, jag orkar inte hålla på med att köpa 5-15 olika aktier och 5 år senare gå plus minus noll mer el mindre...
Vill inte heller blicka 5 år från nu och säga varför vågade jag inte satsa som jag hade kunnat göra redan 2010 och nu 10 år senare jaaa då missade man 1 miljon kronor på att inte våga... då kostade aktien 20usd och idag 320usd..

jag tror inte att den kommer bli 420 usd om 5år, kanske för bra för att bli sant..? eller kanske den blir tom 500usd om 5år och då om man går in med 500k redan nu så har man tjänat något iafl där och då...

och det är det jag försöker klura ut om när akiten bör stabilisera sig så man kan gå in.. kanske kommer en ny börsras pga global arbetslöshet som kommer märkas av om några månader ?
kommer det bli så eller kommer alla få sina gamla jobb förr eller senare och allt går till det gamla och akiten fortsätter stiga ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in