• 1
  • 2
2020-05-25, 16:13
Medlem
Kollar blocket och ser att priserna skiljer sig åt rejält beroende på om bilen har manuell eller automatisk växellåda. Mer än vad man kan tro. Vill folk inte längre köra manuella bilar? Är automater så mycket skönare?
Citera
2020-05-25, 16:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjask
Kollar blocket och ser att priserna skiljer sig åt rejält beroende på om bilen har manuell eller automatisk växellåda. Mer än vad man kan tro. Vill folk inte längre köra manuella bilar? Är automater så mycket skönare?

Bilar med automatlåda är ofta runt 10-30 tkr dyrare än motsvarande bil med manuell låda. Detta slår förstås igenom på begagnatpriserna. Sedan är automat populärare än manuell, vilket gör att det är större efterfrågan på automatväxlade bilar, vilket leder till högre priser på begagnatmarknaden.

Är det en sportbil eller liknande är den ju oftast roligare med manuell låda (eller åtminstone halvautomatisk), men med en bil som du "vardagskör" med tycker nog de flesta att det är skönt att slippa växlingen - speciellt om det är mycket stadskörning.
Citera
2020-05-25, 16:28
Avstängd
Det finns ett förhållandevis stooort antal personer vars körkort är begränsade till automatlåda*-
DOM KÖPER INTE EN MANUELL BIL I FÖRSTA TAGET

*denna kategori har varit ökande o detta ökande fortgår
Citera
2020-05-25, 16:58
Medlem
Dakota74s avatar
Jag har själv en bil med automat. Efter 120 000 mil med manuella lådor så förstår jag att automat är mer efterfrågat. Aldrig mer manuell låda för mig.
Citera
2020-05-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota74
Jag har själv en bil med automat. Efter 120 000 mil med manuella lådor så förstår jag att automat är mer efterfrågat. Aldrig mer manuell låda för mig.
Är dom automatiska lådorna stabilare när bilarna har gått lite längre? Misstänkte det.
Citera
2020-05-25, 17:06
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjask
Är dom automatiska lådorna stabilare när bilarna har gått lite längre? Misstänkte det.

Tror du missuppfatta honom. Han har alltså kört 120000 mil med manuella bilar innan han bytte till bil med automatlåda.

Vad menar du med stabilare?? Pålitligare? Njaaeee det är ju mer teknik som kan haverera i automat och reparationer är mycket dyrare.. Men tekniken har gått framåt och de är pålitliga idag.
Citera
2020-05-25, 17:23
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det finns ett förhållandevis stooort antal personer vars körkort är begränsade till automatlåda*-
DOM KÖPER INTE EN MANUELL BIL I FÖRSTA TAGET

*denna kategori har varit ökande o detta ökande fortgår

Varför skaffar man körkort för automat? Är det för att man tycker att det är "lättare"?
Citera
2020-05-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Tror du missuppfatta honom. Han har alltså kört 120000 mil med manuella bilar innan han bytte till bil med automatlåda.

Vad menar du med stabilare?? Pålitligare? Njaaeee det är ju mer teknik som kan haverera i automat och reparationer är mycket dyrare.. Men tekniken har gått framåt och de är pålitliga idag.
Jag har inte missuppfattat något.

Pålitligare tänker jag.
Citera
2020-05-25, 17:34
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Varför skaffar man körkort för automat? Är det för att man tycker att det är "lättare"?
Varför skaffar man körkort för manuell om man ändå tänker köra automat?

Annars är det lättare och blir ofta billigare körkort.
Citera
2020-05-25, 17:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Varför skaffar man körkort för manuell om man ändå tänker köra automat?

Annars är det lättare och blir ofta billigare körkort.

Visserligen ökar antalet automatväxlade bilar men med tanke på hur dyr process det ändå är att ta en körkortsbehörighet verkar det inte särskilt genomtänkt att frivilligt sätta begränsning, vad göra om man behöver köra en bil i tjänsten och blir tilldelad en manuell?

Fenomenet verkar dock öka: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...omatvaxlad-bil
Citera
2020-05-25, 17:45
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Visserligen ökar antalet automatväxlade bilar men med tanke på hur dyr process det ändå är att ta en körkortsbehörighet verkar det inte särskilt genomtänkt att frivilligt sätta begränsning, vad göra om man behöver köra en bil i tjänsten och blir tilldelad en manuell?

Fenomenet verkar dock öka: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...omatvaxlad-bil
Ber om en automat eller tar taxi och lämnar kvittot till chefen 👍
Citera
2020-05-25, 17:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Ber om en automat eller tar taxi och lämnar kvittot till chefen 👍

Kul för dig, tror inte majoriteten av de som hamnar i en sådan situation har mandat att agera kravmaskin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in