Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-27, 15:45
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Av någon anledning så har den försvunne mannens namn blivit fingerat?

Artikel Hudiksvalls-Tidningen tisdagen den 5 februari 1963.

Den dunkla gåtan och Mannen som försvann i den jämtländska obygden är fortfarande olöst.

https://tidningar.kb.se/2730322/1963...VALLSTIDNINGEN

"Oskar" växte upp i en by vid Ljusnans norra strand utanför Färila. Han gifte sig och bosatte sig då i Härjedalen. Det blev slitningar i äktenskapet varvid "Oskar" flyttade till Östersund medans hustrun bodde kvar i Härjedalen. Paret kom aldrig att skilja sig.

I Östersund gick det ekonomiskt bra för honom. Han köpte både en bil och en sommarstuga några mil utanför staden.

https://www.google.se/maps/place/%C3...2!4d14.6360681

Ibland hade han kamrater med sig dit. En kväll blev det "stojigt" i hans sommarstuga då han var tillsammans med några kamrater. Det blev dispyter. "Oskar" tog då roddbåten och rodde ut på sjön i nattskymning och dimma. Kamraterna väntade på att han skulle komma tillbaka vilket han aldrig gjorde. I gryningen slog de larm.

Draggningar gjordes, sjön genomsöktes. Allt utan resultat. Båten var uppdragen på land och där hittades klädespersedlar som var "Oskars". I hans kvarlämnade bil hittades stövlarna han hade haft på sig. Istället hade ett par skor försvunnit. Inga rapporter inkom att han hade varit synlig efter dessa händelser. "Oskar" var och förblev försvunnen. Om han drunknade eller försvann på annat sätt var fortfarande en gåta 1963.

I artikeln förekommer ett stort foto på sjön och området runt omkring där "Oskar" försvann med rubriken Sjön som döljer en hemlighet.

Först kan man fundera över varför inte den försvunne mannens riktiga namn skrevs ut? Han kan ha drunknat men han kan också ha blivit utsatt för ett grovt brott. Han kan ha blivit mördad. Uppgifterna från den här kvällen och natten grundade sig på vad hans kamrater berättade. Att han avled på något sätt är jag övertygad om.

Någon som har hört talats om detta försvinnande tidigare? Var exakt någonstans låg den omtalade sommarstugan? Vad var "Oskars" namn? Varför var det så känsligt fortfarande efter ca 10 år att namnet inte kunde skrivas ut? Någon som ev. känner igen fotot var detta har tagits?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-27 kl. 16:00.
Citera
2020-05-27, 16:07
  #2
Medlem
Känslan jag kände av det lilla jag läste var att kompisarna råkat slå ihjäl honom. Under en natt hinner man ju få iväg en kropp & dona med resterande saker som ska få oss att tro att han stuckit med egen vilja. Jag gissar att man krökade rätt friskt vid såna där tillställningar 🥳
Citera
2020-05-27, 18:16
  #3
Medlem
sfrges avatar
Nån som vet vilken sjö det handlar om?
Citera
2020-05-27, 18:54
  #4
Medlem
Skaraborg2s avatar
Några mil från Östersund.

Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Nån som vet vilken sjö det handlar om?

Inte ens sjöns namn omnämndes i artikeln.

Endast att "Oskars" sommarstuga låg några mil från Östersund. Finns ju rikligt med sjöar i det här området. Uppenbarligen fortfarande mycket känsligt att omnämna hela ca 10 år efter att han försvann. Även om "Oskar" skulle haft barn så skulle det ändå inte ha kunnat vara så känsligt.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-27 kl. 18:57.
Citera
2020-05-27, 19:24
  #5
Medlem
Hittar inget om denne "Oskar" men i artikeln nedan kan man läsa om många andra som försvunnit där omkring. Kropparna bör väll dyka upp någon gång om man försvinner i en sjö, kan man tycka.

https://www.op.se/artikel/de-ar-fors...-jamtlands-lan
Citera
2020-05-27, 20:00
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mörkläggning. Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Robertvartaget
Känslan jag kände av det lilla jag läste var att kompisarna råkat slå ihjäl honom. Under en natt hinner man ju få iväg en kropp & dona med resterande saker som ska få oss att tro att han stuckit med egen vilja. Jag gissar att man krökade rätt friskt vid såna där tillställningar 🥳

Du har fått samma känsla vad jag har fått.

Ja det lär ha varit polerande med flaskor och glas och säkerligen en hel del innanför västen. Det jag tycker är mest märklig är mörkläggningen i artikeln. Varken mannens rätta namn eller sjöns namn omnämns. Varför?

Jag har letat med hjälp av en hel del olika sökord för att försöka få fram ett försvinnande som skedde, troligtvis, någon gång under åren 1951-52 men inte lyckats få fram något sådant. Kanske någon annan lyckas bättre?
Citera
2020-05-27, 20:24
  #7
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du har fått samma känsla vad jag har fått.

Ja det lär ha varit polerande med flaskor och glas och säkerligen en hel del innanför västen. Det jag tycker är mest märklig är mörkläggningen i artikeln. Varken mannens rätta namn eller sjöns namn omnämns. Varför?
"Hans namn är av vissa orsaker emellertid fiktivt" står det i artikeln. Kan "Oscar" ha haft något uppdrag inom staten eller försvaret som omgärdats av sträng sekretess och hemlighetsmakeri? Som yrke eller uppdrag vid sidan av sitt huvudsakliga arbete?
Att hålla "Oscar" anonym av hänsyn till anhöriga känns inte så troligt i detta fallet.
Citera
2020-05-27, 20:37
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad var orsaken till att "Oskar" skulle få vara anonym?

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
"Hans namn är av vissa orsaker emellertid fiktivt" står det i artikeln. Kan "Oscar" ha haft något uppdrag inom staten eller försvaret som omgärdats av sträng sekretess och hemlighetsmakeri? Som yrke eller uppdrag vid sidan av sitt huvudsakliga arbete?
Att hålla "Oscar" anonym av hänsyn till anhöriga känns inte så troligt i detta fallet.

Just det.

Bra tänkt där. Så kan det ha varit. Det kan också ha berott på att den saknade mannen själv hade begått brottsliga handlingar? T. ex. försnillning av pengar? Var flera "försvinnanden" vid den här tiden, i slutet av 1940-talet och i början på 1950-talet, som berodde på den orsaken.

Att "Oskar" skulle ha hållits anonym p. g. a. hänsyn till anhöriga låter i allra högsta grad otrolig. Sådan hänsyn gjorde media mycket sällan på den här tiden. Media skulle kanske ha gjort det om det handlade om ett sexualbrott eller homosex?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-27 kl. 20:43.
Citera
2020-05-27, 21:06
  #9
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Just det.

Bra tänkt där. Så kan det ha varit. Det kan också ha berott på att den saknade mannen själv hade begått brottsliga handlingar? T. ex. försnillning av pengar? Var flera "försvinnanden" vid den här tiden, i slutet av 1940-talet och i början på 1950-talet, som berodde på den orsaken.

Att "Oskar" skulle ha hållits anonym p. g. a. hänsyn till anhöriga låter i allra högsta grad otrolig. Sådan hänsyn gjorde media mycket sällan på den här tiden. Media skulle kanske ha gjort det om det handlade om ett sexualbrott eller homosex?
Vad är det tänkta motivet till att hålla den försvunne anonym ifall det förhöll sig på det viset? Speciellt tio år efter försvinnandet?
Citera
2020-05-27, 22:07
  #10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det hela är mycket märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Vad är det tänkta motivet till att hålla den försvunne anonym ifall det förhöll sig på det viset? Speciellt tio år efter försvinnandet?

Den enda anledningen kan då i s f ha varit att "Oskars" släkt inte skulle behöva skämmas och lida.

Vi vet att när artikeln publicerades tidigt 1963, så levde hans mor. Kanske hans fru också? Kanske syskon med familjer? Fast jag erkänner att det hela är mycket märkligt. Har läst om många olösta försvinnanden och det är verkligen mycket ovanligt att en sedan minst 10 år försvunnen person erhåller ett fiktivt namn. Så ovanligt att jag tror inte jag har sett detta tidigare.

Detta tyder på att det måste ha legat något mycket känsligt bakom en sådan åtgärd gällande den försvunne "Oskar". Antingen han hade haft ett känsligt arbete eller också att det fanns saker av mindre trevlig art som talade till hans nackdel?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-27 kl. 22:09.
Citera
2020-05-27, 22:20
  #11
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den enda anledningen kan då i s f ha varit att "Oskars" släkt inte skulle behöva skämmas och lida.
Förekom det att man gjorde så? Tänker att dom som känner till vad person X gjort för skamliga saker, dom vet ju detta oavsett, och i artikeln avslöjas inte dessa eventuella handlingar.

Det verkar vara försent att fråga artikelförfattaren E.W. om ledtrådar, då den ende E.W. som går att hitta på ratsit är född 1963 och bosatt i Ljusdal, kanske journalistens son.
Citera
2020-05-27, 22:41
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikeln är mer mystisk och märklig än själva försvinnandet.

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Förekom det att man gjorde så? Tänker att dom som känner till vad person X gjort för skamliga saker, dom vet ju detta oavsett, och i artikeln avslöjas inte dessa eventuella handlingar.

Det verkar vara försent att fråga artikelförfattaren E.W. om ledtrådar, då den ende E.W. som går att hitta på ratsit är född 1963 och bosatt i Ljusdal, kanske journalistens son.

Det var nog fullt möjligt att så kunde ske.

Sedan vet vi ju inte heller vilka var "Oskars" kamrater som var med vid det här tillfället i sommarstugan. Det står under fotot på sjön han hade samlats där i glada vänners lag. Han lämnade efter ett gräl dessa. Det var då skymning och dimmigt. Det måste ha varit ett ordentligt gräl som gjorde honom mycket upprörd.

Detta var inte den enda artikel som Edvin Wallström skrev. Har sett hans namn i samband med andra artiklar från dessa trakter. Han visste mycket väl varför "Oskars" riktiga namn, eller sjöns namn, inte skulle skrivas ut. Jag tycker faktiskt att den här artikeln är mer mystisk och märklig än själva försvinnandet.

Det var faktiskt hemlighetsmakeriet i artikeln som gjorde att jag fattade intresse för det här fallet.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-05-27 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in