2020-05-30, 02:13
Medlem
Ballistens avatar
Hej

Kan man betala av skulden snabbare?

Citat:
6. Betalning m.m. Betalning skall fullgöras i enlighet med uppgjord betalningsplan. Varje betalning skall vara Säljaren tillhanda senast på förfallodagen som anges i respektive faktura. Vid ränte- och avgiftsändring kan avbetalningsbeloppets storlek komma att ändras så att avtalad kredittid kan bibehållas, alternativt kan kredittiden komma att ändras så att avbetalningsbeloppets storlek per betalningsperiod kan bibehållas. Köparen har rätt att på begäran och utan avgift under avtalets löptid få en sammanställning över när kapital, ränta och avgifter ska betalas (betalningsplan). Avbetalningsbeloppet skall förändras om Leverantören, med rätt därtill, fakturerar annat pris för köpeobjektet än Säljarens i avbetalningskontraktet angivna inköpspris. Det på avtalets framsida angivna totala beloppet som ska betalas är summan av det utnyttjade kreditbeloppet och köparens samlade kreditkostnader. Eftersom räntan är rörlig utgör det totala beloppet endast en indikation på vad det totala beloppet kan bli. Vid betalning har Säljaren rätt att avräkna samtliga på krediten till betalning förfallna avgifter, kostnader och räntor innan avräkning sker på kapitalskulden.
Citera
2020-05-30, 02:23
Medlem
Ballistens avatar
Citat:
10. Förtidsbetalning, bl a vid betalningsdröjsmål, Köparens rätt att betala i kapp i syfte att förhindra att behöva betala skulden i förtid. Köparen har rätt att när som helst betala krediten i förtid. Säljaren får säga upp hela restskulden till förtida betalning om någon av följande omständigheter föreligger: a/ Köparen är sedan mer än en månad i betalningsdröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger 10 procent av kreditfordringen. b/ Köparen är sedan mer än en månad i betalningsdröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger fem procent av kreditfordringen och dröjsmålet avser två eller flera poster som förfallit vid olika tidpunkter. c/ Köparen är på annat sätt i väsentligt dröjsmål med betalning. d/ Säkerhet som ställts för krediten har avsevärt försämrats. e/ Det står klart att Köparen genom att avvika, skaffa undan egendom eller förfara på annat sätt undandrar sig att betala sin skuld.
Säljaren har rätt till betalning i förtid på grund av försämrad säkerhet om Köparen uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har orsakat att säkerhetens värde avsevärt försämrats. Om köpeobjektet utan Säljarens tillstånd enligt punkt 5 förts utanför Norden, betraktas detta som att säkerheten avsevärt försämrats.
Har Säljaren krävt betalning i förtid enligt denna punkts andra stycke, a-c, är Köparen ändå inte skyldig att betala i förtid, om Köparen före utgången av uppsägningstiden betalar vad som förfallit jämte dröjsmålsränta. Detsamma gäller om Köparen vid uppsägning enligt denna punkts andra stycke d-e, eller tredje stycke genast efter uppsägningen eller inom medgiven uppsägningstid ställer godtagbar säkerhet för fordringen. Har Köparen tidigare, med stöd av bestämmelserna enligt denna punkts fjärde stycke, befriats från skyldigheten att betala skulden i förtid, gäller inte bestämmelserna i sagda fjärde stycke.

Är det den här punkten
Citera
2020-05-30, 02:34
Medlem
Ballistens avatar
Vad betyder:

Citat:
Förtidsbetalning, bl a vid betalningsdröjsmål, Köparens rätt att betala i kapp i syfte att förhindra att behöva betala skulden i förtid.
Citera
2020-05-30, 07:37
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
Hej

Kan man betala av skulden snabbare?
Ja, det går bra, hör av dig till DNB så får du en slutfaktura på hela beloppet.
Citera
2020-05-30, 09:42
Medlem
ps870s avatar
Jag hade billånet hos DNB till för något år sedan då jag betalade av det som var kvar, runt 100k. Inga problem men du behöver ringa dem för att få det exakta beloppet som är kvar.

Vill du inte betala allt på en gång för du bara över en större summa än vad som står på månadsfakturan.
Citera
2020-05-30, 23:24
Medlem
Ballistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag hade billånet hos DNB till för något år sedan då jag betalade av det som var kvar, runt 100k. Inga problem men du behöver ringa dem för att få det exakta beloppet som är kvar.

Vill du inte betala allt på en gång för du bara över en större summa än vad som står på månadsfakturan.
okej om jag ska betala en större summa istället varje månad, regleras månadsbeloppet på fakturan då med?
Citera
2020-05-31, 09:17
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisten
okej om jag ska betala en större summa istället varje månad, regleras månadsbeloppet på fakturan då med?

Jag betalade högre belopp ibland men minns inte om beloppet ändrades. Men den totala skulden och återstående tid står väl på fakturan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in