Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-01, 19:38
  #1
Medlem
Tjenixen alla flashisar!

Jag har köpt ett guldigt halsband på en loppis för ett bra tag sedan, kostade endast 40-50kr men jag börjar undra vad det är för material.

Halsbandet är som sagt guldigt i en mörkare guld och är inte bortskavt på något ställe vilket är lite konstigt. Då jag har använt den endel och den är begagnad. Jag tänkte då spontant att det var guld rakt igenom och inte guldpläterat. Halsbandet färgar heller inte av sig så det är inte brons.

Det är ett tungt material och halsbandet tynger, så tänkte först att det var guld. Hittade bara en enda stämpel som jag kan utläsa som ett s med ett sträck under eller möjligtvis 100. Det är ganska litet och har svårt att riktigt säga. Sökte upp men hittade ingenting som liknade denna stämpel men att silver kan stämplas som ett s, dock då utan ett sträck under eller över. Det stod även att det finns olika guldsmeder som har egna stämplar för silver så man kan ju inte vara helt säker.

Jag testade då att bita i materialet och som med guld gav det gropar, men halsbandet är magnetiskt vilket betyder att det inte är varken silver eller guld.

Så nu undrar jag om någon av er hade kunnat hjälpa mig på mitt letande, vet ni kanske vad för material det möjligtvis kan vara?

Mvh Kiwioparon 🥝
Citera
2020-06-01, 19:43
  #2
Medlem
Lägg det i kungsvatten, finns det kvar nästa dag är det guld.
Citera
2020-06-01, 19:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Lägg det i kungsvatten, finns det kvar nästa dag är det guld.

Eller inte.
Citera
2020-06-01, 20:05
  #4
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Min gissning är att halsbandet är gjort av stål som är guldpläterat och att du haft lite tur med att pläteringen inte blivit nött. SAE 316L är en vanlig ståltyp som används i smycken och det reagerar på magneter.
Citera
2020-06-01, 20:06
  #5
Medlem
Opaques avatar
Den enda metallen, som jag med mina begränsade kunskaper, vet att man kan lämna bitmärken i är BLY

Bly väger dessutom lite mer än guld. Testa med en låga. Bly smälter redan vid 328 grader,men ge fan i att andas in ångorna då det är ett nervgift.

Det som ändå talar emot är att jag aldrig hört talas om smycken gjorda av bly...

Edit DOH....Bly är inte magnetiskt
__________________
Senast redigerad av Opaque 2020-06-01 kl. 20:09.
Citera
2020-06-01, 20:15
  #6
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Att få veta densiteten på halsbandet skulle hjälpa att ringa in tänkbara kandidater. Väg det med en känslig våg för att få vikten. Volymen kan du ta reda på genom att sänka ned halsbandet i ett mätglas/mått med vatten i.
Citera
2020-06-01, 20:19
  #7
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Bly väger dessutom lite mer än guld.

Nej. Guld väger nästan dubbelt så mycket som bly.
Citera
2020-06-01, 20:22
  #8
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Nej. Guld väger nästan dubbelt så mycket som bly.

Jaha just det ja. Gjorde misstaget att enbart titta på atomnumret och då ligger bly högre än Au
Citera
2020-06-01, 20:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Lägg det i kungsvatten, finns det kvar nästa dag är det guld.
för att alla har kungsvatten liggandes hemma eller
Citera
2020-06-01, 21:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Att få veta densiteten på halsbandet skulle hjälpa att ringa in tänkbara kandidater. Väg det med en känslig våg för att få vikten. Volymen kan du ta reda på genom att sänka ned halsbandet i ett mätglas/mått med vatten i.

Hur menar du att jag ska mäta volymen?
Citera
2020-06-01, 21:17
  #11
Medlem
Bucketshops avatar
Ekonomi: övrigt ----> Klockor och accessoarer

//mod
Citera
2020-06-01, 21:23
  #12
Medlem
Smycken är ytterst sällan gjorda i rent guld (24k). Rent guld är för mjukt och ömtåligt så med största sannolikhet är det en legering/plättering det handlar om. Dvs koppar/stål/silver kärna med guld överdraget.

Jag gissar på 18k eller 14k. Leta efter stämplar på knäppet/spännet. Det brukar oftast framgå vad det är för något där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback