2006-04-02, 21:53
Medlem
Targenors avatar
Jag undrar om någon vet nån bok eller sida om den millitära katastrofen i Armasjärvi 1940 gärna med bilder
Citera
2006-04-02, 22:10
Medlem
kurrecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Jag undrar om någon vet nån bok eller sida om den millitära katastrofen i Armasjärvi 1940 gärna med bilder

Försök få kontakt med nån ingenjörofficer på I19 i Boden, vill minnas att de årligen högtidlighåller minnet av färjeolyckan, som för övrigt är den största militära olyckan i modern tid.
Alternativt googla, men det antar jag att du redan gjort.
Citera
2006-04-02, 22:32
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrec
Försök få kontakt med nån ingenjörofficer på I19 i Boden, vill minnas att de årligen högtidlighåller minnet av färjeolyckan, som för övrigt är den största militära olyckan i modern tid.
Alternativt googla, men det antar jag att du redan gjort.

googlat har jag redan gjort ja , och hittat några sidor , men mest smånotiser
ska försöka få kontakt med I19 och se va de kan ge , annars får jag nog åka till Hsand och kolla på gamla tidningar
Citera
2006-04-03, 19:18
Medlem
kurrecs avatar
Citat:
googlat har jag redan gjort ja , och hittat några sidor , men mest smånotiser
ska försöka få kontakt med I19 och se va de kan ge , annars får jag nog åka till Hsand och kolla på gamla tidningar

Varför Härnösand? finns det nåt bra arkiv där eller? olyckan ägde ju inte rum i närheten av Härnösand.
Citera
2006-04-03, 22:15
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrec
Varför Härnösand? finns det nåt bra arkiv där eller? olyckan ägde ju inte rum i närheten av Härnösand.

Det är sant att olyckan inte inträffade i närheten av härnösand , men på bilioteket i härnösand , så finns möjligheten att kolla och skriva ut ifrån gamla tidningar
Citera
2020-10-24, 21:05
Medlem
Idag är det 80 år sedan men det verkar som om olyckan helt har fallit i glömska (bortsett från de vid Norrbottens regemente som varje år högtidlighåller minnet av de döda). Från Wikipedia:
Citat:
Olyckan skedde då ett ingenjörkompani ur Bodens ingenjörregemente skulle färjas över från västra till östra sidan av sjön, där förläggningen låg. Två plutoner, omkring 100 man, blev beordrade att kliva på färjan, trots att färjkarlen protesterat och hävdat att färjan bara var dimensionerad för cirka hälften. Färjan havererade halvvägs ut på den kilometerbreda sjön. Det var iskallt i vattnet, soldaterna var tungt utrustade och det var dessutom hård blåst. 46 män förolyckades, varav 44 soldater och två civila.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Armasj%C3%A4rviolyckan
Citera
2022-08-21, 16:11
Medlem
Och här är minnesceremonin som hölls 2020-10-24, 80 år efter olyckan:

https://www.youtube.com/watch?v=QhaZkda69GY
Citera
2024-12-29, 22:39
Medlem
Cartiers avatar
Citat:
Det är sant att olyckan inte inträffade i närheten av härnösand , men på bilioteket i härnösand , så finns möjligheten att kolla och skriva ut ifrån gamla tidningar

En del kan finnas inskannat vid biblioteket, men allt bör finnas i original vid Härnösands Landsarkiv som täcker stor del av Norrland.
Citera
2025-01-03, 21:25
Medlem
Batagares avatar
Tornedalen var hårt drabbat av olyckor under andra världskriget

Palovaaraolyckan var en olycka som inträffade den 3 juli 1944, strax efter klockan 16:00 vid Palovaara strax väster om Haparanda. Fjorton värnpliktiga i militär beredskap omkom när stridsvagnsminor exploderade. Nio soldater ur Livgrenadjärregementet (I 4) i Linköping och fem ingenjörssoldater från Stockholm. Elva soldater skadades, en av dem svårt. Soldaterna skulle röja ett minfält som bedömdes som ofarligt, men utredningen efter olyckan visade att minst sex minor utlösts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in