Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-05-26, 22:27
Medlem
DennisOlofs avatar
@kraftfoder, mjo.

Det är ju det som är grejen. Jag blir så trött på alla som tycker 4G är så otroligt bra och att det löser alla problem. Det gör det INTE för det beror på vad man har för mottagning, fart etc. Det är så olika beroende på vart man befinner sig och vilka master man kör mot.

20-30Mbit är ju riktigt bra, speciellt om det är stabilt och en genomsnittlig fart. Här där jag befinner mig (utanför Stockholm) är det 4G+ samt 2km till masten, jag vet att den också är fiberansluten men det hjälper inte. Jag har testat med min moderna smartphone jag skaffade för ett år sedan. Farten är helt värdelös, 3-5Mbit cirka och det duger endast som backup när fibern ligger nere.

Men även om jag vill köra permanent på 4G är det för dåligt, det behöver vara minimum 8-10Mbit/s i genomsnitt för att det ska bli användbart om man surfar med en dator via sin mobiltelefon som agerar hotspot. Det är möjligt det blir bättre med extern antenn osv men jag vet att det är berg som hindrar. Det har ALLTID varit usel mobiltäckning här sedan typ mobiltelefonen kom. Har pratat med några äldre människor i området och dom bekräftade att så är det.

4G är ju ganska bra numera eftersom priserna har gått ner, större datamängder etc. Men det har inte blivit så många flera master runt om i landet. Även om det blivit bättre i städerna.

Med tanke på trådstarten undrar jag vad det är för special grej Telia erbjuder kunder som fast bredband över 4G nätet. Framgår inte riktigt på sidan vad jag kan hitta i alla fall. Det finns ju mobilt bredband obegränsad och det är ju riktigt bra, men kostar ju ändå 529kr/mån

Det är klart, har man INGET annat alternativ (om vi exkluderar bredband via satellit), kör man mot en 4G mast och får ut typ 30Mbit i genomsnitt då är det ju en ok lösning. Antar man inte direkt spelar spel och kör andra saker som ställer höga krav på uppkopplingen, men det mesta funkar ju. Definitivt de viktiga sakerna som mail etc.
Senast redigerad av DennisOlof 2021-05-26 kl. 22:32.
Citera
2021-05-26, 23:53
Medlem
engammalfisks avatar
StarLink är bäst enginören bakom gör även bilar, han skickade ut en bil i rymden nu äger han bitcoin.
Citera
2021-05-27, 14:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
StarLink är bäst enginören bakom gör även bilar, han skickade ut en bil i rymden nu äger han bitcoin.

Spännande tider.

Med det gamla satellitsystem så gick väl upload inte direkt till satelliten utan till ett större teleskop via telefonlednigarna.
Med StarLink kör man direkt från egen parabol.
Satelliterna är många och de kommunicerar mellan varandra med laser i vacuumet i jymden så det har ingen betydelse vilken satellit man skickar till.

Testing:
https://www.youtube.com/watch?v=fDEtuKgUw_g
Citera
2021-05-27, 16:06
Medlem
Enterprises avatar
Nu är jag säkert inte lika tekniskt bevandrad som många av er andra, men jag ser aldrig hur det kan vara fördel i tätbebyggt område att köra Internet mot en satellit, jämfört med vanliga mobilmaster (blir självklart orättvis att jämför med fiber). Däremot ute på havet eller i fjällen kan jag förstå satellitens fördel, eller i flygplan på hög höjd.
Citera
2021-05-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
@kraftfoder, ok.

Jag är mest irriterad på att man inte satsat mer på WiFi master, typ som 4G master fast lokala master där man endast distribuera WiFi via 5Ghz länkar. Det funkar bra vid 1-5km och tanken är att man ändå bara behöver täcka in ett fåtal fastigheter som ligger tokigt till där fiberalternativet skulle bli svindyrt pga grävning långa sträckor etc.

Jag funderade också på det. Så vitt jag förstått det finns två anledningar:

-inget kommersiellt intresse, det är bättre för de ekonomiska flödena och operatörerna i allmänhet att få folk att tro att det är dyrt grävd fiber som behövs och inget annat.

strålningstunnlars tveksamma laglighet, även om typ ingen beivrar alla som egentligen bryter mot lagen. WiFi's maxeffekt mäts i EIRP, och där räknar du också med riktantennens effekt. PTS gränser på 100mW för 2.4GHz och 200mW för 5GHz i Sverige gäller helt rundstrålande antenner. Sätter man på yagi-antenner eller "pringles-antenner" överskrider utrustningens uteffekt i riktningen man riktar den milsvida gränsvärdena.
Citera
2021-05-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Vanligt wifi" är egentligen inte tänkt för att "dela bredband" mellan grannar etc. Wifi är tänkt förenklat för trådlöst nätverk inom hemmets så kallade "fyra väggar". Klart ändå att man kan köra riktantenner (ser ut som paraboler) mellan olika hus/grannar så länge man har fri sikt mellan "husen".

Kan säga att här "mitt i Göteborg" har jag skitkass 4G. Sällan det ger mer än 20-30Gb/s.
Men duger som backup.
Mega eller giga?
Citera
2021-05-29, 14:08
Medlem
DennisOlofs avatar
@Dryckeshorn, tja.

Det kanske inte är lika intressant numera, det var intressant tidigare med dessa WiFi länkar. Så länge som man fortsätter bygga ut fiber med statliga subventioner, ser till att i stort sett alla mobilmaster och mobilpunkter blir fiberanslutna. Lägg till sedan att man bygger flera mobilmaster, bygger ut nuvarande 4G så löser det sig nog.

4G är ju tillräckligt snabbt och bra så länge man har bra täckning, fiber är såklart bättre men jag tror inte alla kommer få detta. Redan nu är priserna på 4G inte så farligt dyra och det kanske blir ännu billigare framöver då är ju den saken löst.

Sedan är det ju inte kul för de människor som har dålig mottagning. TV är ju inte samma sak för där kan man använda sig av parabol och då löser man det problemet. Men det kanske blir Internet över satellit för de som verkligen bor ute i buskarna.
Citera
2021-05-29, 15:02
Medlem
expanders avatar
Starlink är igång. De stora internet-via-satellitföretagen i USA är livrädda och försöker skapa juridiska hinder för Starlink och gråter över att dom inte kan konkurera med ett helt "nyetablerat" företag. Aneldningen är att deras teknik är enormt föråldrad jämfört med vad Starlink erbjuder.
Starlink är alltså ett av Elon Musks företag. Man använder sig av low earth orbit och tanken är att jorden ska täckas av en svärm på 30 000 minisatelliter 2025. Det ska ge en global (även för pingviner och isbjörnar) täckning på minst 300 mb/s. Satelliterna ska ha en livslängd på ca 2-3 år innan de faller ner och brinner upp i atmosfären. För att hålla det hela stabilt kommer därför starlink kontinuerligt skjuta upp nya batchar med satelliter för att ersätta de som faller ner.
Uppskjutningarna kommer skötas av SpaceX, ett av Elons andra företag.
Hur bra det kommer funka när stora mängder människor kopplar upp sig återstår ju så klart att se.

Deep look at Starlink - internet of the future (Cold Fusion)
https://www.youtube.com/watch?v=7aL5fRjkjcI

Starlink Internet Follow Up After 1 Month in UK
https://www.youtube.com/watch?v=Rkzcw3qoDu4

Gaming on STARLINK!! (Linus Tech Tips)
https://www.youtube.com/watch?v=Fh1a2K9ZgNA
Citera
2021-05-29, 22:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Mega eller giga?

Sorry, my fault. Mb ska det vara gällande LTE. (Är så insnöad på högre hastigheter i dagsläget, så jag är antagligen "skadad" så jag tog fel..)

MB/Mb känns lite som v90-modem idag. Obsolet med andra ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in