Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-06-06, 17:14
Medlem
Vilket/vilka alternativ är bästa? Hittade några olika aktörer efter en google sökning. Undrar dock om någon har Eller känner till någon som har internet via satellit?
Citera
2020-06-06, 19:04
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Tooway, som egentligen kallar sig Bigblu och är ett norskt bolag funkar bra

https://www.tradlost.se/shop/Tooway-...tpersoner.html

https://bigblu.no/

Extra fördelen är att (tror jag) markstationen ligger i Norge, så skulle Internet i Sverige gå ner helt, är en prepper uppkopplad i alla fall.

En del sajter som känner av location tror att man är i Norge.

Latency finns förstås, så realtidsspel går inte så bra. Snöar det, eller regnar kraftigt, funkar det inte. Inte heller om det ligger snö på mikrovågshuvudet, så parabolen måste vara lättåtkomlig för att kunna sopa av försiktigt.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-06-06 kl. 19:07.
Citera
2020-06-06, 19:54
Medlem
Ok, ska kika på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Tooway, som egentligen kallar sig Bigblu och är ett norskt bolag funkar bra

https://www.tradlost.se/shop/Tooway-...tpersoner.html

https://bigblu.no/

Extra fördelen är att (tror jag) markstationen ligger i Norge, så skulle Internet i Sverige gå ner helt, är en prepper uppkopplad i alla fall.

En del sajter som känner av location tror att man är i Norge.

Latency finns förstås, så realtidsspel går inte så bra. Snöar det, eller regnar kraftigt, funkar det inte. Inte heller om det ligger snö på mikrovågshuvudet, så parabolen måste vara lättåtkomlig för att kunna sopa av försiktigt.
Citera
2021-05-25, 16:27
Medlem
Hur stort är det i sverige idag?
"Nästan alla hushåll i Sverige kan få satellitbredband. Du får in till 50 Mbit/s hastighet och obegränsad datatrafik. Priser från 219kr/mån*."

Är det bättre än 3g?

Vad är flaskhalsen? Beror hastigheten på vädret?
Går väl inte att spela men streama tv?

Bättre än att betala 20k för fiber?
Citera
2021-05-25, 21:12
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Nätverk och datorkommunikation
/Moderator
Citera
2021-05-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Är det bättre än 3g?
Telia har så smått börjat med nedstängningen av 3G-basstationerna i Sverige, alla ska vara släckta innan 2023 är slut, 2G klarar sig till 2025.
Citera
2021-05-26, 13:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Starlink är väl redan delvis igång, även om inte antalet satelliter är fullt utbyggt.
Citera
2021-05-26, 17:22
Medlem
DennisOlofs avatar
@usr1, nja.

Kan man skaffa fiber så är det bäst. Därefter är 4G bra om inget annat finns. Kan man köra på xDSL så är det bra för spel och annat men telenätet är ju under avveckling så det är ingen långvarigt alternativ.

Har man tur går det montera upp WiFi länk till någon kompis eller fastighet som har fiber och köra den vägen. Kräver ju att man har kontakter med folk etc. och att dom tillåter dig göra så. Igen officiell lösning.

Har man INGET av detta då är det satellite som gäller. Funkar bra men bara för en del saker. Här har du exakt samma problem som med vanlig parabolmottagning från t.ex. Canal Digital. Täcker hela Sverige vad jag vet. Canal Digital kan du ta emot i hela norden, även nere på kontinenten i Spanien går ju. Ju längre utanför satellitens footprint du befinner dig ju större parabol du behöver.

http://www.rbcom.se/tooway-prislista/

Priserna är absolut rimliga med tanke på vad det en gång i tiden kostade. Man kanske måste använda VPN för vissa tjänster då trafiken kommer ner i Norge som andra här har påpekat. Kan tänka mig SVT play och annat liknande kan gnälla.
Citera
2021-05-26, 17:25
Medlem
Det är ju radiolänk man bygger i sådana här fall i Sverige. Satelitinternet wtf?

Här är det väl enkelt beskrivet.
https://www.eltelnetworks.com/sv/sve...nication/fiber

Ja det finns nackdelar. Inget är snabbare än ljuset.
Citera
2021-05-26, 17:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Starlink är väl redan delvis igång, även om inte antalet satelliter är fullt utbyggt.

Ja, det var snack om saken för några månader sedan. Har för mig att även Google hade något projekt med ballonger i stratosfären som skulle ge "alla bredband" globalt. Tror googles projekt är nerlagt.
Starlink har jag för mig är Elon Musks projekt. Ligger väl fortfarande i försöksstadiet.
Snackades om 100Mbit/s på Starlink, fast latenserna är rätt höga.

https://www.starlink.com/ säger att Sverige har access 2022. Vi får väl se. Kan vara bra backup till fibern kanske. Kan tänka mig att min nuvarande backup (4g) dyker i samma veva som fibern vid större nationell kris. Så Starlink kan kanske vara bättre lösning?
Citera
2021-05-26, 18:14
Medlem
DennisOlofs avatar
@kraftfoder, ok.

Jag är mest irriterad på att man inte satsat mer på WiFi master, typ som 4G master fast lokala master där man endast distribuera WiFi via 5Ghz länkar. Det funkar bra vid 1-5km och tanken är att man ändå bara behöver täcka in ett fåtal fastigheter som ligger tokigt till där fiberalternativet skulle bli svindyrt pga grävning långa sträckor etc.

Typ som Ubiquiti punk-till-punk länkar som jag själv använt under flera år. Stabilt och går riktigt fort. Det hade nog funkat ganska bra och varit en gångbar lösning i områden där man inte kommer få fiber inom en nära framtid i alla fall. Jag är rätt säker på att det kommer finnas bra många fastigheter där det inte kommer finnas någon fiber i framtiden. Folk är inte villiga att betala hur mycket som helst bara för att få en fiberkabel.

4G är ju såklart bra men bara när man har bra täckning och får hög fart. Det är nog ganska få som har bra farter via 4G och bor man i städerna har man ju knappast brist på alternativ uppkoppling, då är det inte så intressant hur bra 4G man har.
Citera
2021-05-26, 18:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
@kraftfoder, ok.

Jag är mest irriterad på att man inte satsat mer på WiFi master, typ som 4G master fast lokala master där man endast distribuera WiFi via 5Ghz länkar. Det funkar bra vid 1-5km och tanken är att man ändå bara behöver täcka in ett fåtal fastigheter som ligger tokigt till där fiberalternativet skulle bli svindyrt pga grävning långa sträckor etc.

Typ som Ubiquiti punk-till-punk länkar som jag själv använt under flera år. Stabilt och går riktigt fort. Det hade nog funkat ganska bra och varit en gångbar lösning i områden där man inte kommer få fiber inom en nära framtid i alla fall. Jag är rätt säker på att det kommer finnas bra många fastigheter där det inte kommer finnas någon fiber i framtiden. Folk är inte villiga att betala hur mycket som helst bara för att få en fiberkabel.

4G är ju såklart bra men bara när man har bra täckning och får hög fart. Det är nog ganska få som har bra farter via 4G och bor man i städerna har man ju knappast brist på alternativ uppkoppling, då är det inte så intressant hur bra 4G man har.

"Vanligt wifi" är egentligen inte tänkt för att "dela bredband" mellan grannar etc. Wifi är tänkt förenklat för trådlöst nätverk inom hemmets så kallade "fyra väggar". Klart ändå att man kan köra riktantenner (ser ut som paraboler) mellan olika hus/grannar så länge man har fri sikt mellan "husen".

Kan säga att här "mitt i Göteborg" har jag skitkass 4G. Sällan det ger mer än 20-30Gb/s.
Men duger som backup.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in