2020-06-10, 15:25
Medlem
mjohan84s avatar
Läste en artikel med en pensionerad kriminalare som menade på att det är osannolikt med en professionell mördare då denne hade tagit ett skott i nacken på op istället då de ofta förutsätter att målen har skyddsväst
Citera
2020-06-10, 15:26
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Löven är nöjd med utredningen och ger den godkänt. 👌

Han som sa att CP har skyldig för några år sedan men fick pudla
Citera
2020-06-10, 15:26
Medlem
Pressträffen bekräftade min misstanke att lösningen på mordgåtan är så känslig att man inte kan förvänta sig att den kommer att kunna presenteras av någon myndighet eller politiker.
Citera
2020-06-10, 15:27
Medlem
CapsLockss avatar
Känns hur grundvalarna skakar!
Citera
2020-06-10, 15:27
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optifree
Sammanfattning: Åklagarmyndigheten håller presskonferens för att berätta att man har en teori om en möjlig gärningsman men presenterar ingen bevisning som styrker teorin. Den möjliga gärningsmannen är avliden. Mot denna bakgrund läggs utredningen om mordet på Sveriges statsminister ned.

Journalistkåren som är satt att granska myndigheter ställer inga kritiska frågor eftersom att fadäsen är uppenbar för alla. Istället låtsas man som att det regnar eftersom att alternativet vore att köra förtroendet för svenska myndigheter i botten.

Jättebra sammanfattning. Så bra att jag stjäl den och publicerar på min egen facebooksida. Hatten av.
Citera
2020-06-10, 15:28
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vad skulle det vara för föremål 34 år efteråt, som kan knytas till mordet?

Brev, enligt Krister Petersson:
Krister Petersson säger att utredarna försökte matcha DNA mot ett par brev för att ta reda på om det var Stig Engström som skrivit breven. Men att det inte var viktigt vad som stod i breven.
13:33 · SVT · Dante Thomsen

... men varför bara topsa släktingar? Varför inte kolla DNA-databaser som i Linköping?

Edit: De fick fler frågor om DNA. Se kommentarerna längst ned i samma länk.
SVT till Hans Melander:

- Ni har hållit mängder med vittnesförhör och topsat efter DNA, vad har ni fått fram i de här utredningsåtgärderna?

- Vi har topsat anhöriga till Engström. Vi ville av olika anledningar få fram ett DNA som låg så nära Engström som möjligt. Det finns delar i utredningen som vi inte har lyckats koppla till en specifik person men som kan vara intressanta ur ett gärningsmannaperspektiv. Vi ville testa hans DNA gentemot de här föremålen.
Krister Petersson får nu frågan om varför ingen teknisk bevisning lades fram.

- Jag vet inte om jag har utlovat teknisk bevisning, jag har nämnt att vi bland annat höll på med tekniska utredningar. Det baserades bland annat på DNA-undersökningarna som vi hade hoppats skulle ge ett gott resultat men de gav inget resultat.
Och så vidare ...
Senast redigerad av calle555 2020-06-10 kl. 15:42.
Citera
2020-06-10, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
"Nä svärje är betydlig värre för er nuförtiden , var glad för att ni fortfarande lever "!

"Men farfar, det började ju uppenbarligen gå utför för Sverige redan när den här pressträffen visades. Vad gjorde du för att stoppa förfallet? Jag tänker i alla fall inte skaffa några barn till den här världen, och det kunde du också låtit bli med, gubbj-v-l."
Citera
2020-06-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Det var nog många människor 1986 som inte skulle hålla med dig. Det fanns redan då en massa slödder på gatorna i Stockholm. Tidigare generationer hade haft det ännu tryggare och kände förmodligen inte igen sig i den huvudstad de hade växt upp i, den huvudstad som började fyllas alltmer av knark och kriminalitet.
Vissa kände kanske redan då ett behov av att kunna försvara sig med skjutvapen, speciellt på helger och kvällstid när nattens barn kröp ut ur sina hålor och fyllde gatorna.
En moderat från Täby var nog inte så bekväm med klientelet i city, även på den tiden.

Just området i City, den delen av Sveavägen upp mot Sergelstorg och runt Hötorget var inte supertrevligt alla gånger på 80-talet. Många narkomaner och löst folk. Det var väldigt koncentrerat till det området på den tiden.
Citera
2020-06-10, 15:30
Medlem
Krister Petersson: "Det går dock inte helt att avfärda att han skulle ha ingått i en större konspiration"

Varför o.s.v...? Allt bör redovisas i detalj. Det här kräver många frågor och svar.
Citera
2020-06-10, 15:31
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Jasså mina licens-pengar går till det larvet

Jo men ibland är det i rent underhållningssyfte att jag kollar nu när man är tvingad av diktaturen att betala för skräpet .
Citera
2020-06-10, 15:32
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Okej...?

”I en mindre uppmärksammad intervju på engelska med SR:s Radio Sweden sa chefsåklagare Krister Petersson inför årsdagen av Palmemordet den 19 februari i år:

–*Vi analyserar saker som funnits i utredningen på nytt, vi har fått fram teknisk bevisning och vi har förhört vittnen.”

”(...)Enligt S-profilen Daniel Suhonen handlar den tekniska bevisningen om att Palmeutredarna lyckats få fram en helt avgörande pusselbit som saknats ända sedan mordnatten.

– De har mordvapnet, säger han till Aftonbladet.”

https://www.aftonbladet.se/a/g7b6r9

Uppenbart att de hade mordvapnet men att DNA visade att ”fel” person var skyldig. Han trodde att han skulle få berätta för svenska folket, men så blev han tystad igår.

Undrar verkligen vems DNA det var på vapnet?! Någon politiker? Familjemedlem till Palme? Älskarinna?
Citera
2020-06-10, 15:32
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Så han skulle slumpmässigt ha stött på paret Palme när han lämnade jobbet, sen kväll, dagen innan han skulle åka på en skidresa?
Han var ut på kvällen och åt han hade väl då sett palme och börjat planera dådet. Revolvern hade han säkert på sitt låsta kontor och den fick plats i hans lilla väska han hade runt handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in