Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Varifrån kom den sista uppgiften om att SE brukade använda cykelrumsingången?
Ugh, finns det ingen som under tusen år av privatspaning har transkriberat alla vittnesförhör och gjort dem sökbara?
Varje gång jag ska kolla nåt om Skandia måste jag plöja igenom ett halvdussin ogenomträngliga väggar av skrivmaskinstext: Häggström, Gahn, Olofsson, Bergström, Engström,
"jo asså du vet man stoppar nyckelkortet bakom passerkortet under stämpelkortet i knävecket varannan udda tisdag och då slocknar larmet till gröna dörren, sen bånkar man på dörren i kulverten till cykelvägen innan man larmat på klockan senast klockan 29:76 och då släpper vi ner hissen så bara man har Assa-nyckeln kan man komma ut..."
Nånstans bland mina skumläsningar fanns det långa stycken om SEs användande av diverse bakdörrar och genvägar, men jag minns inte var. Det finns kompletterande kommentarer av Gahn från 2008, det var där jag såg uttrycket "druckit middag" apropå hans fäbless för att gå på restaurang och komma tillbaka spritad. Jag kan ta på mig att jag kanske minns helt fel också...
Edit: OK, är nåt på spåren tror jag... Det börjar med att P Häggström säger till krinsp Skoglund att de fattat nån form av misstankar kring SE, och då bestämde sig han och R Bergström för att titta närmare på den "beryktade cykelvägen" som han sen förklarar är en sorts fulväg in i byggnaden via Luntmakargatan. Häggström säger att
"det är ju då i anslutning till det som det här larmet går 22.35". Fast han menar antagligen 23.35 för det är angivelsen han gör senare i förhöret. Mellan raderna anas misstankar om att Engström utlöst larmet. Scenariot skulle då bli att han liksom försökt smyga in den vägen 23:35 men utlöst larmet och då stuckit för att istället banka på entrédörren 23:40-ish.
För att gå via cykelvägen behöver man sticka sitt passerkort i dörren vilket ju röjer identiteten, men man kan också ha en fysisk nyckel som de som jobbat länge är betrodda med och som delas ut på samma avdelning där SE jobbar. Med en sån nyckel har man 100% stealth - det finns ingen kamera och det registreras ingen användning av personliga passerkortet.
Därför vill polisen att Häggström ska kolla om SE har en sån nyckel. Och då svarar han att de hade planerat att "göra en liten förundersökning på torsdag kväll", då de tänker gå in i Engströms rum och snoka efter bl a en sån där VIP-nyckel.
Du kan följaktligen stryka "brukar" och ändra till "misstänktes" så blir det rätt.