2020-06-16, 13:03
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Vette fan alltså.
Hur som räcker inte en gärningsmannaprofil, utan nån som helst teknisk bevisning och med motstridiga vittnesmål borde man inte kunna peka ut någon.

Skulle vara intressant att läsa en uppställning av vittnesuppgifter som gavs direkt efter, innan det stått något i media. Blå jacka eller rock ner på benen, keps eller inte, älgande gång eller rullande gång osv.
Jag tror att Palmepodden han gjort detta i avsnitten som heter ögonvittnen, har inte hunnit lyssna på dem ännu. I första avsnittet om Lisbeth Palme så får man iallafall höra vad hon först sa vid första samtalen med polisen (2 gärningsmän).
Citera
2020-06-16, 13:14
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
SE:s tjänsterum på Skandia, var ligger det i förhållande till Sveavägen? Det vill säga, gick det ifrån det rummet att de Sveavägen uppåt det håll paret Palme kom promenerande?
Citera
2020-06-16, 13:46
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
SE:s tjänsterum på Skandia, var ligger det i förhållande till Sveavägen? Det vill säga, gick det ifrån det rummet att de Sveavägen uppåt det håll paret Palme kom promenerande?

Det skall ha legat mot Luntmakargatan.
Citera
2020-06-16, 15:11
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det skall ha legat mot Luntmakargatan.

Tack, så han kan inte ens teoretiskt ha sett paret Palme från sitt fönster, så att han vandrar ut vid just exakt den aktuella tiden är antingen:

1. Han är del av en större komplott, där andra medbrottslingar har skuggat Palme och över radio meddelar det till sin tilltänkte mördare, som sitter och super på sitt kontor i händelse av att statsministern skulle råka gå förbi utanför hans jobb. Efter att ha blivit ordentligt sedd av väktarna i receptionen dräller han ut med någon minut till godo för att inte missa dem helt.

2. En total slump.
Citera
2020-06-16, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Jag tror att Palmepodden han gjort detta i avsnitten som heter ögonvittnen, har inte hunnit lyssna på dem ännu. I första avsnittet om Lisbeth Palme så får man iallafall höra vad hon först sa vid första samtalen med polisen (2 gärningsmän).

Har lyssnat en del på Palmepodden men tyvärr är det mycket kringsnack och anekdoter. Jag är helt ointresserad av Skandiamannens föräldrar, t.ex. Blaha blaha. Rena släktforskningen. Jag är bara intresserad av fakta i målet.
Avsnitten om vittnena har jag tagit mig igenom en del av, men det är också mycket som ger ett irrelevant intryck. Snubben i kiosken berättar om att två män handlat av honom en månad efter mordet och han tyckte de stirrade konstigt. En tant berättar motsägelsefullt om vad hon ska ha hört och sett men hon kan ha läst det i tidningen. Men det hör till att såna här händelser att folk blir paranoida eller mer vaksamma, tror att de sett saker eller känner sig skyldiga. Jag jobbade på psyket ett tag och det var flera som trodde att de var Palmes mördare. Önskar alltså att Palmepodden sållade bort de uppenbara miffona. Men de har med allt och det är väl det enda sättet att göra en Palmepodd. Men då krävs det att man nördar ner sig även i det som är totalt irrelevant. Pallar inte med det riktigt...
Citera
2020-06-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Anfall är bästa försvar.

Sätt dig i SE:s skor. Mördarens signalement stämmer in på honom och han har inget alibi. Polisen kommer förmodligen i sinom tid förhöra Skandiaväktarna om de har sett någon passera utanför på gatan natten till lördag, den 28:a februrari, som stämmer in på signalementet. Han har ingenting att förlora på att gå ut med sitt utseende i pressen. Även om han förmodligen åker fast, blir det svårare att bevisa i rätten eftersom hans utseende är bränt.

Han planerade kanske mest för att försvåra en fällande dom i en rättegång, inte att han genom detta drag skulle gå helt fri.

Edit: Tillföras ska dock att han i pressen ofta ändrar sitt utseende (t ex lägger till en grön halsduk), eller har en dubbelknäppt rock (knäppt) istället för en enkelknäppt som han hade på mordnatten. Kanske har han gjort sig av med den enkelknäppta rocken efter all uppståndelse kring "33-åringens" kläder och krutstänk i media?

Konkret exempel på liknande fall i världshistorien?
Citera
2020-06-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Konkret exempel på liknande fall i världshistorien?
Väldigt få statsministrar som har mördats i modern tid.
Citera
2020-06-16, 21:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Det du skrev talade inte för SE som mördare som sagt. Någon borde ha känt igen SE när de ser ser honom i media men ingen har gjort detta.
Citera
2020-06-16, 21:21
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:

Finns det något exempel på icke-statsminister-mord, men ändå ett mord där en okänd mördare skjutit ihjäl någon inför en mängd vitten och sedan strax efteråt framträtt i pressen som påstått "vittne till händelsen"?
Citera
2020-06-16, 21:22
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Finns det något exempel på icke-statsminister-mord, men ändå ett mord där en okänd mördare skjutit ihjäl någon inför en mängd vitten och sedan strax efteråt framträtt i pressen som påstått "vittne till händelsen"?

Det vet vi inte. Det är ju den ultimata metoden för att komma undan
Citera
2020-06-16, 21:25
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det vet vi inte. Det är ju den ultimata metoden för att komma undan

Ja jäklar!
Citera
2020-06-16, 21:27
Medlem
Headons avatar
https://www.expressen.se/nyheter/bek...mordade-palme/

Det var alltså detta brev de hoppades på DNA- träff från. Inte det minsta likt handstilen på hans andra kända brev. Även tvivelaktigt innehåll enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in