Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-10, 13:02
  #1
Medlem
Hej på er allihopa!
Det är nämligen så att jag åkte fast för ringa narkotika brott.
Dom gjorde husrannsakan och hittade 3 krysstvåor och kanske en 0.3a cannabis.

Polisen har gjort en orosanmälan & jag fick precis ett samtal ifrån Beroendemottagningen & jag undrar bara vad som händer under/efter utredningen?

Kommer orosanmälan att skickas till min handläggare där jag får Ekonomiskt bistånd?
Jag är väldigt orolig då min handläggare tog bort min inkomst helt bara för att hon hade fått in en orosanmälan om mig.
När jag frågade varför så sa hon "Vi vill inte betala för ditt knark"
så jag fick enbart 400:- i veckan till mat att överleva på..

Vad har jag för rättigheter? HJÄLP
Citera
2020-06-10, 13:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Du har rätt att sluta punda när du vill.
Varför skriver du så? Vad har jag gjort dig för att få dig att trycka ner mig?
Jag är ingen "pundare"..
Jag röker en holk då & då och kanske tar en benzo till det istället för att dricka.
Citera
2020-06-10, 13:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer137
Hej på er allihopa!
Det är nämligen så att jag åkte fast för ringa narkotika brott.
Dom gjorde husrannsakan och hittade 3 krysstvåor och kanske en 0.3a cannabis.

Polisen har gjort en orosanmälan & jag fick precis ett samtal ifrån Beroendemottagningen & jag undrar bara vad som händer under/efter utredningen?

Kommer orosanmälan att skickas till min handläggare där jag får Ekonomiskt bistånd?
Jag är väldigt orolig då min handläggare tog bort min inkomst helt bara för att hon hade fått in en orosanmälan om mig.
När jag frågade varför så sa hon "Vi vill inte betala för ditt knark"
så jag fick enbart 400:- i veckan till mat att överleva på..

Vad har jag för rättigheter? HJÄLP


Har du barn i hushållet eller i din omedelbara närhet? OM ja, så får du gå försiktigt fram och lirka med utredningen. Om nej så är det bara att strunta i vad beroendemottagningen säger. Om soctanten inte ger dig lagstadgad ersättning så är det bara att överklaga till förvaltningsrätten.

I övrigt skulle jag ta till mig hjälpen och se det som ett tillfälle att sluta punda.
Citera
2020-06-10, 13:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Har du barn i hushållet eller i din omedelbara närhet? OM ja, så får du gå försiktigt fram och lirka med utredningen. Om nej så är det bara att strunta i vad beroendemottagningen säger. Om soctanten inte ger dig lagstadgad ersättning så är det bara att överklaga till förvaltningsrätten.

I övrigt skulle jag ta till mig hjälpen och se det som ett tillfälle att sluta punda.
Nej jag har inga barn. Jag är 26 år & är ensamboende. Tack för svaret!
Citera
2020-06-10, 14:11
  #5
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer137
Hej på er allihopa!
Det är nämligen så att jag åkte fast för ringa narkotika brott.
Dom gjorde husrannsakan och hittade 3 krysstvåor och kanske en 0.3a cannabis.

Polisen har gjort en orosanmälan & jag fick precis ett samtal ifrån Beroendemottagningen & jag undrar bara vad som händer under/efter utredningen?

Kommer orosanmälan att skickas till min handläggare där jag får Ekonomiskt bistånd?
Jag är väldigt orolig då min handläggare tog bort min inkomst helt bara för att hon hade fått in en orosanmälan om mig.
När jag frågade varför så sa hon "Vi vill inte betala för ditt knark"
så jag fick enbart 400:- i veckan till mat att överleva på..

Vad har jag för rättigheter? HJÄLP

Förstår inte riktigt , du menar att detta har hänt tidigare?
Hur kommer det säg att du ens har socialbidrag?, de brukar ju röra sig om försäkringskassan vanligtvis.

Jag menar att socialbidrag är väl mest till för korta "lösningar" , så du kan väl ändå inte tänkt att de skulle vara en rimlig lösning att leva på socialen och vara arbetslös?
På de sättet så har du ju inte så mycket rättigheter.
Citera
2020-06-10, 14:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer137
Hej på er allihopa!
Det är nämligen så att jag åkte fast för ringa narkotika brott.
Dom gjorde husrannsakan och hittade 3 krysstvåor och kanske en 0.3a cannabis.

Polisen har gjort en orosanmälan & jag fick precis ett samtal ifrån Beroendemottagningen & jag undrar bara vad som händer under/efter utredningen?

Kommer orosanmälan att skickas till min handläggare där jag får Ekonomiskt bistånd?
Jag är väldigt orolig då min handläggare tog bort min inkomst helt bara för att hon hade fått in en orosanmälan om mig.
När jag frågade varför så sa hon "Vi vill inte betala för ditt knark"
så jag fick enbart 400:- i veckan till mat att överleva på..

Vad har jag för rättigheter? HJÄLP
Den orosanmälan som är upprättad kommer med stor sannolikhet att skickas till din handläggare inom enheten för ekonomiskt bistånd.
Citera
2020-06-10, 14:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Har du barn i hushållet eller i din omedelbara närhet? OM ja, så får du gå försiktigt fram och lirka med utredningen. Om nej så är det bara att strunta i vad beroendemottagningen säger. Om soctanten inte ger dig lagstadgad ersättning så är det bara att överklaga till förvaltningsrätten.

I övrigt skulle jag ta till mig hjälpen och se det som ett tillfälle att sluta punda.
Förvaltningsrätten kan resonera så att narkotikaanvändning utgör ett arbetshinder, att vederbörande måste tillgodogöra sig behandling för uppbärande av ekonomiskt bistånd. Det är ju inte meningen att människor ska uppbära ekonomiskt bistånd när det finns ett pågående missbruk. Missbruket ska stävjas för att vederbörande ska försöka komma ut i arbetslivet och därmed bli självförsörjande. Det är Socialtjänstens syfte med sin verksamhet, vilken linje Förvaltningsrätten säkerligen stödjer.
Citera
2020-06-10, 14:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer137
Varför skriver du så? Vad har jag gjort dig för att få dig att trycka ner mig?
Jag är ingen "pundare"..
Jag röker en holk då & då och kanske tar en benzo till det istället för att dricka.
Då har du väl ett pågående smärre missbruk.
Citera
2020-06-10, 14:45
  #9
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer137
JAG försöker ta tag i mitt liv. Ibland tar man återfall. Låt mig vara en jävla pundare då! Jag frågade enbart om juridisk hjälp. Inget annat

Men jag svarade i avseende på att hon gav dig 400 kr/mån för att du skall klara dig. Hon har rätt att klippa din ersättning när du blir påkommen med knark och knarkeri. Så du bör egentligen vara glad att hon inte klipper den helt.

Det du kan göra är att överklaga beslutet från socialtjänsten.

Den ändringen på ditt försörjningsstöd måste du kunna få som ett beslut. Om du inte fått det så be om att få ett. Sen överklagar du det. Vart du överklagar skall stå i beslutet (men är normalt kommunen, förvaltningsrätten).

I överklagan så anger du vilket beslut du vill överklaga och varför du vill överklaga. Motivera varför du anser att det är felaktigt. Ange också hur du anser att beslutet bör vara.

Hur dina chanser ser ut beror mycket på deras tidigare erfarenheter av dig. Har du en historia med återfall så har du små chanser. Men är det första gången och att du har bra förklaring (kan grina retoriskt bra) så kanske dom kan ändra sitt beslut.


Men om du menar allvar med att du vill skärpa till dig och få slut på knarkandet och bli en arbetsför människa i det berömda ekorrhjulet så tycker jag att du skall höra av dig till din sos-tant och be om ett möte. Väl där så säger du att du mår dåligt och fick ett återfall. Lägg fram en plan för henne där du visar hur du skall ta dig ur knarkandet och söka jobb. Säg att du accepterar hennes beslut om 400 kr/veckan men gärna vill veta hur du med din plan kan få henne att ändra beslutet till något annat.

Menar du sen allvar med att du vill ta tag i ditt liv så lägger du upp den där planen. Planera mat för 400 kr/vecka och lägg upp ett tränings-/aktivitetsschema på 5 dagar i veckan. Under helgen så planerar du promenader och andra aktiviteter.

Säg att du gärna vill komma om en månad till henne och visa att du har följt din plan till punkt och pricka och därmed vill att hon skall ändra sitt beslut så du kan utvidga din plan till att lägga större pengar på att följa en plan för att hålla träning och jobbsökande på en aktiv nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Skärp dig! 100 kr för mat i veckan är fan inte rimligt 2020, och dessutom säger du "leva gott".

Leva gott var väl i avseende att leva utan motprestation. Rent generellt så är det naturligtvis inte att leva gott.

Det står inte heller 100 kr/vecka utan 400 kr/vecka.
__________________
Senast redigerad av kalkryggar 2020-06-10 kl. 14:49.
Citera
2020-06-10, 14:58
  #10
Medlem
Sandtags avatar
Polisen har uppgiftsskyldighet gentemot socialtjänsten, vilka sedan har en inbördes rapporteringsskyldighet; så din handläggare lär garanterat få reda på händelsen. Beslut om indraget eller nedsatt bidrag är ett överklagbart beslut, vilket överklagas till förvaltningsrätten. SOC kan inte dra in ditt bistånd hur som helst, det skulle isfl vara om du uteblivit från ev. praktik/andra arbetsmarknadsåtgärder.

Handläggarens beteende är högst tvivelaktigt, ett sådant ingripande beslut fordrar såväl överklagandehänvisning som utförlig motivering. Om ifrågavarande svar var allt som gavs och dessutom muntligt så är det under all kritik.
Citera
2020-06-10, 15:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men jag svarade i avseende på att hon gav dig 400 kr/mån för att du skall klara dig. Hon har rätt att klippa din ersättning när du blir påkommen med knark och knarkeri. Så du bör egentligen vara glad att hon inte klipper den helt.

Det du kan göra är att överklaga beslutet från socialtjänsten.

Den ändringen på ditt försörjningsstöd måste du kunna få som ett beslut. Om du inte fått det så be om att få ett. Sen överklagar du det. Vart du överklagar skall stå i beslutet (men är normalt kommunen, förvaltningsrätten).

I överklagan så anger du vilket beslut du vill överklaga och varför du vill överklaga. Motivera varför du anser att det är felaktigt. Ange också hur du anser att beslutet bör vara.

Hur dina chanser ser ut beror mycket på deras tidigare erfarenheter av dig. Har du en historia med återfall så har du små chanser. Men är det första gången och att du har bra förklaring (kan grina retoriskt bra) så kanske dom kan ändra sitt beslut.


Men om du menar allvar med att du vill skärpa till dig och få slut på knarkandet och bli en arbetsför människa i det berömda ekorrhjulet så tycker jag att du skall höra av dig till din sos-tant och be om ett möte. Väl där så säger du att du mår dåligt och fick ett återfall. Lägg fram en plan för henne där du visar hur du skall ta dig ur knarkandet och söka jobb. Säg att du accepterar hennes beslut om 400 kr/veckan men gärna vill veta hur du med din plan kan få henne att ändra beslutet till något annat.

Menar du sen allvar med att du vill ta tag i ditt liv så lägger du upp den där planen. Planera mat för 400 kr/vecka och lägg upp ett tränings-/aktivitetsschema på 5 dagar i veckan. Under helgen så planerar du promenader och andra aktiviteter.

Säg att du gärna vill komma om en månad till henne och visa att du har följt din plan till punkt och pricka och därmed vill att hon skall ändra sitt beslut så du kan utvidga din plan till att lägga större pengar på att följa en plan för att hålla träning och jobbsökande på en aktiv nivå.



Leva gott var väl i avseende att leva utan motprestation. Rent generellt så är det naturligtvis inte att leva gott.

Det står inte heller 100 kr/vecka utan 400 kr/vecka.

Sk försörjningsstöd är en lagstadgad minimisumma. Den kan de inte minska. Har hon rätt till ersättning får de inte ge mindre än den summan om hon inte har andra intäkter.
Det kallas riksnorm. Summan varierar beroende på antal personer i hushållet och lite andra saker.
För en ensamstående vuxen person är minsta summa 4160kr/månad, sedan tillkommer hyra, el, a-kassa, hemförsäkring, mediciner.

400/veckan kommer inte ens i närheten av 4160kr/månaden. Socialtjänsten har rätt att portionera utbetalningarna men summan skall uppgå till riksnormen varje månad.
Citera
2020-06-10, 15:34
  #12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar


Leva gott var väl i avseende att leva utan motprestation. Rent generellt så är det naturligtvis inte att leva gott.

Det står inte heller 100 kr/vecka utan 400 kr/vecka.

Jag förstår inte vad du försöker med nu, du skrev du tyckte 400 kr var för mycket och "Du kan köpa mat för ca 100 kr per vecka och leva gott.".

Då har du ingen större koll på matpriser eller om de rör sig om sunda kostvanor, eller så kanske du var allmänt taskig?

Om t.s inte kan hantera pengar så kan man sätta in en god man eller ge honom någon form av matkuponger eller liknande som inte går att användas till drogköp.

Om detta har hänt tidigare eftersom t.s oroar sig för detta ska hända, så är de lite knäppt att personen inte fattar att värre åtgärder kan ske än att veckopengen blir lägre.
Men t.s har ju inte förklarat tillräckligt hur situationen ligger till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in