2020-06-15, 21:34
Medlem
orvarens avatar
Har bytt ut ett o vxlat nav,till ett trevxlat.
Men,det "ter" ekrar..
Frvisso bara att byta,men jag brjar undra vad som gr det?
Kan det vara fr lg spnning p ekrarna?
Tror inte det r fr hg just nu i alla fall.
De gr av uppe i bjen vid navet.
Ska ka och kpa ngra nya i morgon i vilket fall..svarta r det,om det hr ngon inverkan..
Citera
2020-06-16, 12:52
Medlem
Har du verkligen lyckats "byta nav" p ett cykelhjul sjlv? Och lyckats f det runt, rakt och centrerat? Bara att gratulera i s fall. Det brukar krvas en del trning fr att lyckas med det.

Jag tror som du r inne p att du bland annat har fr lg ekerspnning: prova att "plinga" p ekrarna, ungefr som nr man knpper p en gitarr. Du fr ngon slags ton. Testa sedan p ett annat, fungerande hjul, s vet du om du r ngonstans i nrheten av det rtta. Det ska allts inte vara en "plums" utan ett "pling".

Ekerspnningen mste ocks vara jmt p alla ekrar. Brja vid ventilhlet och g varvet runt. Eventuellt ska det vara lite olika spnning p hger och vnster sida av hjulet, beroende p nav och flg.
Citera
2020-06-16, 13:44
Medlem
irrelevants avatar
Kan det vara s att du r verviktig?
Citera
2020-06-16, 14:11
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Har du verkligen lyckats "byta nav" p ett cykelhjul sjlv? Och lyckats f det runt, rakt och centrerat? Bara att gratulera i s fall. Det brukar krvas en del trning fr att lyckas med det.

Jag tror som du r inne p att du bland annat har fr lg ekerspnning: prova att "plinga" p ekrarna, ungefr som nr man knpper p en gitarr. Du fr ngon slags ton. Testa sedan p ett annat, fungerande hjul, s vet du om du r ngonstans i nrheten av det rtta. Det ska allts inte vara en "plums" utan ett "pling".

Ekerspnningen mste ocks vara jmt p alla ekrar. Brja vid ventilhlet och g varvet runt. Eventuellt ska det vara lite olika spnning p hger och vnster sida av hjulet, beroende p nav och flg.
Ja,fy tusan,det var inget roligt frsta gngen man ekrade ett hjul! Har fr mig att jag hll p en hel dag!😄
S det kan vara fr lg spnning? Fr frst trodde jag det var lite fr hg och slppte lite p dem. Och det r nd "pling" och inte "blodd" nr man knpper p dem.
Och frn ett o vxlat,till ett trevxlat skiljer ju inget direkt i sidled,som p en MTB,dr man behver ekra offset,sett bakifrn p cykeln.
Blir till att dra upp spnningen lite nr jag skaffat ett par nya ekrar d! Tack fr input!👍🙂
Citera
2020-06-16, 14:12
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Kan det vara s att du r verviktig?
Nej,jag r underlngdig!😄
N,177cm och lite rund om buken,men vger inte 80 kg ens..
Citera
2020-06-16, 18:13
Medlem
SkurtDenOndas avatar
Jag gissar att det rr sig om en Biltema, Yosemite allts. Str det Shining p flgen och ekrarna gr av lngst lngst inne mot navet? Om s r fallet s r det ekrarna som det r fel p och enda sttet r att byta alla 36 fr de andra kommer g av med tiden. Det var ngot om bajs i produktionen utav sjlva ekrarna.
Citera
2020-06-16, 21:11
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtDenOnda
Jag gissar att det rr sig om en Biltema, Yosemite allts. Str det Shining p flgen och ekrarna gr av lngst lngst inne mot navet? Om s r fallet s r det ekrarna som det r fel p och enda sttet r att byta alla 36 fr de andra kommer g av med tiden. Det var ngot om bajs i produktionen utav sjlva ekrarna.
Kommer inte ihg flgens namn,utan att g ner och titta,men det rr sig om en Nishiki SL-one,som nu har ett trevxlat torpedo nav istllet fr originalet,det enda p cykeln som r frn Biltema r faktiskt sadeln.
Jag ska brja mrka ekrarna jag kper p cykelaffren,s jag kan se ngot mnster i om det r originalarna,eller de som blir ersatta,som gr av.
Ska ven ka spnningen lite,s fr vi se om det ndrar sig ngot.
Citera
2020-06-16, 21:23
Medlem
Megaforces avatar
Med fr lg ekerspnning s kommer spnningen i ekrarna att variera i takt med att hjulet roterar och det r inte bra. Sen br man ocks ha rtt ekermnster. Vissa ekermnster r ganska klena, och en del ekermnster krver ocks ekrar med olika lngder s det gller att man anvnder rtt eker p rtt plats.

Starkaste ekringen fr man om man drar parallella ekrar frn navets ytterkant med samma avstnd mellan ekrarna som navets diameter. Om man byter frn ett ovxlat nav till ett trevxlat nav s r det senare lite strre och d skall ekermnstret ocks flja denna storlek. Anvnder man exakt samma ekring som det ovxlade navet s blir det klenare.
Citera
2020-06-16, 22:56
Medlem
Fr ca 20 r sedan kpte jag en cykel, ekrarna gick snder i ett , sedan bytte jag allihop, drefter har jag inte haft problem

Det var ungefr likadant med en kompis som ocks kpte en cykel vid den tidpunkten, han bytte ocks en massa ekrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in