Citat:
Ursprungligen postat av
Hetlund
Har du verkligen lyckats "byta nav" p ett cykelhjul sjlv? Och lyckats f det runt, rakt och centrerat? Bara att gratulera i s fall. Det brukar krvas en del trning fr att lyckas med det.
Jag tror som du r inne p att du bland annat har fr lg ekerspnning: prova att "plinga" p ekrarna, ungefr som nr man knpper p en gitarr. Du fr ngon slags ton. Testa sedan p ett annat, fungerande hjul, s vet du om du r ngonstans i nrheten av det rtta. Det ska allts inte vara en "plums" utan ett "pling".
Ekerspnningen mste ocks vara jmt p alla ekrar. Brja vid ventilhlet och g varvet runt. Eventuellt ska det vara lite olika spnning p hger och vnster sida av hjulet, beroende p nav och flg.
Ja,fy tusan,det var inget roligt frsta gngen man ekrade ett hjul! Har fr mig att jag hll p en hel dag!😄
S det kan vara fr lg spnning? Fr frst trodde jag det var lite fr hg och slppte lite p dem. Och det r nd "pling" och inte "blodd" nr man knpper p dem.
Och frn ett o vxlat,till ett trevxlat skiljer ju inget direkt i sidled,som p en MTB,dr man behver ekra offset,sett bakifrn p cykeln.
Blir till att dra upp spnningen lite nr jag skaffat ett par nya ekrar d! Tack fr input!👍🙂