Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-02-07, 20:33
Medlem
io3uri9uys avatar
Om man vilar en vecka eller två, hur brukar ni då göra med kosten? Drar ni ner något på den eller käkar på som vanligt.
Tack på förhand.
Citera
2011-02-07, 23:46
Medlem
pezrulezhaakons avatar
io3uri9uy

Ät som vanligt. Varför krångla till det? Det är ju inte så att du fettar till dig 20 kilo på viloveckan.
Citera
2016-01-31, 18:49
Medlem
5-10 slag över normal vilopuls, vilket jag har nu. Är andra gången jag är övertränad nu; denna gång efter att ha kört igång för hårt efter en förkylning.

Dumt nog så har jag gjort samma fel igen dvs. för många snabba ryck (skidor). Det sliter ut nervsystemet upplever jag det som, eftersom musklerna känns ok. Som tur är så har jag ändå haft några vilodagar de senaste två veckorna, så med flera dagars totalvila till så ska jag kunna komma tillbaka rätt väl. Blir bara lätt träning den närmaste månaden efter att jag blivit fräsch igen, och nu lovar jag mig själv att skriva träningsdagbok.

Hoppas att en veckas totalvila (mycket sängliggande) ska räcka och att jag kan börja med lätt träning sen. Gäller bara att skippa alla sprintmoment en tid framöver. Jag ska också minska kaffekonsumtionen till max 1 kopp per dag, och inget alls den närmaste tiden för att inte stressa hjärnan. Ska gå korta spatserturer i solen de närmaste dagarna.

Överhuvudtaget är vilopuls ett ypperligt sätt att mäta formen på. Gäller bara att veta vilken puls man normalt har.
Senast redigerad av yegori 2016-01-31 kl. 18:51.
Citera
2024-05-22, 21:19
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysT
Tecken på överträning:

Ökad vilopuls
Viktminskning
Flera infektioner
Flera skador
Träningsvärken sitter i längre tid
Sämre sömn
Lättirriterad
Minskad aptit
Minskad prestationsförmåga

eller

Låg vilopuls
Känsla av slöhet, nästan släpa sig fram
Lågt blodsocker
Jag kanske har ökad vilopuls, men jag har ingen blodtrycksmätare, men blir äcklad, illamående och svag ifall jag skulle lyssna på min puls för egen maskin, tål inte pulserande saker

Men iaf, allt jag har är muskelvärk och möjligen puls, hur långt tid förväntas det ta innan det går över?
Citera
2024-05-24, 16:06
Medlem
GertBennys avatar
Jag har varit övertränad eller vad man kan kalla det några gånger. Det jag märker först är att jag blir mer orolig och stressad samt att mitt hjärta slår snabbare. Sömnen blir sämre då hela din kropp känns stressad och orolig. Jag tror det hela har att göra med det centrala nervssystemet, vilket är ett system som även kan ta stryk av saker utanför träningen.

Det känns som du är på helspänn hela tiden och en tanke som i ett normalt läge inte hade stressat dig, antar gigantiska proportioner. Tror det kan ha något och göra med förhöjda kortison nivåer i kroppen på grund av för mycket träning.

Är du stressad i dit övriga liv eller har en massa problem som stressar CNS så tror jag din träning kan bli lidande. Jag vilar i tre dagar mellan varje pass nu och jag blir bara starkare och starkare, känns nästan som jag hittat "The Secret Key" eller vad man ska säga.

Träna tungt, äta mycket och vila ännu mer!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in