Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-04-07, 14:43
Medlem
Ninjashultzes avatar
I gr hittade jag Quake 1 igen. Var typ 10 r sedan jag lirade i en klan eller lirade spelet verhuvudtaget. Satt och spelade lite i natt och fick vrsta nostalgitrippen, saknade dock massa funktioner. Efter ett tags spelande slog det mig att de funktionerna inte var standard, det var typ skumma scriptkombinationer och konstiga console binds. Jag har fixat och donat lite i config.cfg fr att frbttra ett par saker, men jag mste erknna... I don't have it in me anymore. Quake r i princip det enda PC-spel jag spelat "serist" och mycket, drefter har det varit diverse TV-spelsplattformer och i nulget r faktiskt Quake 1 det enda spel jag har p datorn.

Det jag undrar nu r om ngon hr fortfarande har skills och koll p snt hr. Minns t.ex. en bind som funkade som s att man kunde binda kommandot (som jag glmt) till en tangent och helt enkelt zooma in medan man hll den intryckt alternativt att man fick zooma ut med ett tryck till eller en annan knapp. Massa sdana saker jag vill ha igen.

Kom igen, Bf2 und WOW people... ngon som minns Quakegrejorna? :P

Skulle bli sjukt glad om ngon ville hjlpa mig att skilla ihop lite balla binds s att jag ter kan spela Quake med en grym config.cfg .

- Shultze
Citera
2006-04-07, 14:57
Medlem
Spaders avatar
fov heter det kommandot om jag minns rtt.

fov 90 r standardvrdet s stt det p 120

/Spader
Citera
2006-04-07, 15:04
Medlem
Ninjashultzes avatar
fov... allts bind "j" "+fov 120" eller? Om jag vill ha j-knappen som zoom vill sga?
Citera
2006-04-07, 15:12
Medlem
nuhjs avatar
ojojoj *grver fram quakecfgn*

detta borde funka:

alias +zoom "fov 30"
alias -rl "fov 120"
bind mouse2 +zoom

mina favoriter var ju annars att ha ett weaponbind till varje vapen, typ:

alias +rl "impulse 7;wait;+attack"
alias -rl "-attack;wait;impulse 2"

alias +gl "impulse 6;wait;+attack"
alias -gl "-attack;wait;impulse 2"

alias +shotgun "impulse 2;wait;+attack"
alias -shotgun "-attack"

alias +shaft "bestweapon 8 5 4 3;wait;sensitivity 5;wait;+attack"
alias -shaft "sensitivity 10;wait;-attack;wait;impulse 2"

(ordningen hr beror p vilken version av quake man anvnder. funkar inte i qw d de har nt annat system, men i glquake-versioner typ glxquakepro osv funkar det)

bind mouse1 +rl
bind mouse2 +shaft
bind e +shotgun
bind space +gl

annat vettigt:

//demos
bind f9 +slow
bind f10 +fwd
bind f11 +ffwd

alias +slow "host_framerate 0.005"
alias -slow "host_framerate 0"

alias +fwd "host_framerate 0.1"
alias -fwd "host_framerate 0"

alias +ffwd "host_framerate 0.5"
alias -ffwd "host_framerate 0"

gr att du kan kra demos i slowmo och fast forward osv

v_kickroll 0
v_kickpitch 0
v_kicktime 0
cl_rollangle 0
cl_rollspeed 0

gr att du inte tiltar nr du blir trffad eller strejfar

+mlook alltid mouselook p
sv_aim 2 stnger av autoaimet

osv
Citera
2006-04-07, 15:18
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjashultze
fov... allts bind "j" "+fov 120" eller? Om jag vill ha j-knappen som zoom vill sga?

*frklarar bttre*

alias +zoom "fov 30"
alias -rl "fov 120"
bind j +zoom

d blir det inzoomat nr du trycker in till fov 30, och utzoomat till 120 nr du slpper, skriv in allt som du vill ha i en fil som du dper till autoexec.cfg som du lgger i id1-mappen
Citera
2006-04-07, 15:27
Medlem
Ninjashultzes avatar
Aah... nu brjar minnet komma tillbaka!

Tackar. Skall prova ASAP faktiskt. Men autoexec.cfg, r det bara fr att jag vill att den skall kra det som standard? Kan jag gra samma sak fast i en ninjashultze.cfg och sen kra exec ninjashultze.cfg i consolen? Samma sak kanske fast drygare?
Citera
2006-04-08, 16:22
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjashultze
Aah... nu brjar minnet komma tillbaka!

Tackar. Skall prova ASAP faktiskt. Men autoexec.cfg, r det bara fr att jag vill att den skall kra det som standard? Kan jag gra samma sak fast i en ninjashultze.cfg och sen kra exec ninjashultze.cfg i consolen? Samma sak kanske fast drygare?

same shit different haircut
heter den autoexec s krs den automagiskt nr du startar quake
synd att det inte finns ngra nq-servrar uppe (nq=netquake=inte qw=bst)

Citera
2006-04-08, 16:31
Medlem
El_Cielos avatar
Sen har vi SV_Rollangle 100* om jag inte minns fel det Du kan gra r att skriva exempelvis SV sedan trycka "TAB" s rullas mjliga kommandon upp i consolen.
Rollangle kontrolerar hur mycket Du lutar nr Du strejfar, sjlv hade jag ett lite hgre vrde n *standard vrdet (vilket jag inte kommer ihg)
Citera
2006-04-08, 16:35
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El_Cielo
Sen har vi SV_Rollangle 100* om jag inte minns fel det Du kan gra r att skriva exempelvis SV sedan trycka "TAB" s rullas mjliga kommandon upp i consolen.
Rollangle kontrolerar hur mycket Du lutar nr Du strejfar, sjlv hade jag ett lite hgre vrde n *standard vrdet (vilket jag inte kommer ihg)

varfr hade du det=? r ju asjobbigt
och det beror vl p vilken klient man kr med om det har autocompletion p kommandon om man trycker p tab, det r inte standard
Citera
2006-04-10, 10:22
Medlem
El_Cielos avatar
krde det fr att det gav en liten frdel nr man sprang runt hrn och dylikt, eftersom an lutar sig mer ju hgre vrdet r s kan man "se" lite tidigare vad som befinner sig runt hrnen, alts jag krde ju bara med ett lite hgre "talantal" n normalt. lite roligt rd et att stlla det skithgt, man "rollar" runt sig sjlv :O)
Citera
2006-04-10, 10:52
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El_Cielo
krde det fr att det gav en liten frdel nr man sprang runt hrn och dylikt, eftersom an lutar sig mer ju hgre vrdet r s kan man "se" lite tidigare vad som befinner sig runt hrnen, alts jag krde ju bara med ett lite hgre "talantal" n normalt. lite roligt rd et att stlla det skithgt, man "rollar" runt sig sjlv :O)

japp, man kan ju tom st p huvudet
Citera
2006-04-11, 09:09
Medlem
Ninjashultzes avatar
kanske lite ot nu d men nd: ngon som vet om det fortfarande finns ngra roliga partial / total conversions och liknande fr q1? har snokat runt lite nu i dagarna eftersom jag inte kunnat logga in hr p flashback (?) men allt jag mindes var frndrat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in