Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-04-07, 14:43
Medlem
Ninjashultzes avatar
I går hittade jag Quake 1 igen. Var typ 10 år sedan jag lirade i en klan eller lirade spelet överhuvudtaget. Satt och spelade lite i natt och fick värsta nostalgitrippen, saknade dock massa funktioner. Efter ett tags spelande slog det mig att de funktionerna inte var standard, det var typ skumma scriptkombinationer och konstiga console binds. Jag har fixat och donat lite i config.cfg för att förbättra ett par saker, men jag måste erkänna... I don't have it in me anymore. Quake är i princip det enda PC-spel jag spelat "seriöst" och mycket, därefter har det varit diverse TV-spelsplattformer och i nuläget är faktiskt Quake 1 det enda spel jag har på datorn.

Det jag undrar nu är om någon här fortfarande har skills och koll på sånt här. Minns t.ex. en bind som funkade som så att man kunde binda kommandot (som jag glömt) till en tangent och helt enkelt zooma in medan man höll den intryckt alternativt att man fick zooma ut med ett tryck till eller en annan knapp. Massa sådana saker jag vill ha igen.

Kom igen, Bf2 und WOW people... någon som minns Quakegrejorna? :P

Skulle bli sjukt glad om någon ville hjälpa mig att skilla ihop lite balla binds så att jag åter kan spela Quake med en grym config.cfg .

- Shultze
Citera
2006-04-07, 14:57
Medlem
Spaders avatar
fov heter det kommandot om jag minns rätt.

fov 90 är standardvärdet så sätt det på 120

/Spader
Citera
2006-04-07, 15:04
Medlem
Ninjashultzes avatar
fov... alltså bind "j" "+fov 120" eller? Om jag vill ha j-knappen som zoom vill säga?
Citera
2006-04-07, 15:12
Medlem
nuhjs avatar
ojojoj *gräver fram quakecfgn*

detta borde funka:

alias +zoom "fov 30"
alias -rl "fov 120"
bind mouse2 +zoom

mina favoriter var ju annars att ha ett weaponbind till varje vapen, typ:

alias +rl "impulse 7;wait;+attack"
alias -rl "-attack;wait;impulse 2"

alias +gl "impulse 6;wait;+attack"
alias -gl "-attack;wait;impulse 2"

alias +shotgun "impulse 2;wait;+attack"
alias -shotgun "-attack"

alias +shaft "bestweapon 8 5 4 3;wait;sensitivity 5;wait;+attack"
alias -shaft "sensitivity 10;wait;-attack;wait;impulse 2"

(ordningen här beror på vilken version av quake man använder. funkar inte i qw då de har nåt annat system, men i glquake-versioner typ glxquakepro osv funkar det)

bind mouse1 +rl
bind mouse2 +shaft
bind e +shotgun
bind space +gl

annat vettigt:

//demos
bind f9 +slow
bind f10 +fwd
bind f11 +ffwd

alias +slow "host_framerate 0.005"
alias -slow "host_framerate 0"

alias +fwd "host_framerate 0.1"
alias -fwd "host_framerate 0"

alias +ffwd "host_framerate 0.5"
alias -ffwd "host_framerate 0"

gör att du kan köra demos i slowmo och fast forward osv

v_kickroll 0
v_kickpitch 0
v_kicktime 0
cl_rollangle 0
cl_rollspeed 0

gör att du inte tiltar när du blir träffad eller strejfar

+mlook alltid mouselook på
sv_aim 2 stänger av autoaimet

osv
Citera
2006-04-07, 15:18
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjashultze
fov... alltså bind "j" "+fov 120" eller? Om jag vill ha j-knappen som zoom vill säga?

*förklarar bättre*

alias +zoom "fov 30"
alias -rl "fov 120"
bind j +zoom

då blir det inzoomat när du trycker in till fov 30, och utzoomat till 120 när du släpper, skriv in allt som du vill ha i en fil som du döper till autoexec.cfg som du lägger i id1-mappen
Citera
2006-04-07, 15:27
Medlem
Ninjashultzes avatar
Aah... nu börjar minnet komma tillbaka!

Tackar. Skall prova ASAP faktiskt. Men autoexec.cfg, är det bara för att jag vill att den skall köra det som standard? Kan jag göra samma sak fast i en ninjashultze.cfg och sen köra exec ninjashultze.cfg i consolen? Samma sak kanske fast drygare?
Citera
2006-04-08, 16:22
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjashultze
Aah... nu börjar minnet komma tillbaka!

Tackar. Skall prova ASAP faktiskt. Men autoexec.cfg, är det bara för att jag vill att den skall köra det som standard? Kan jag göra samma sak fast i en ninjashultze.cfg och sen köra exec ninjashultze.cfg i consolen? Samma sak kanske fast drygare?

same shit different haircut
heter den autoexec så körs den automagiskt när du startar quake
synd att det inte finns några nq-servrar uppe (nq=netquake=inte qw=bäst)

Citera
2006-04-08, 16:31
Medlem
El_Cielos avatar
Sen har vi SV_Rollangle 100* om jag inte minns fel det Du kan göra är att skriva exempelvis SV sedan trycka "TAB" så rullas möjliga kommandon upp i consolen.
Rollangle kontrolerar hur mycket Du lutar när Du strejfar, själv hade jag ett lite högre värde än *standard värdet (vilket jag inte kommer ihåg)
Citera
2006-04-08, 16:35
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El_Cielo
Sen har vi SV_Rollangle 100* om jag inte minns fel det Du kan göra är att skriva exempelvis SV sedan trycka "TAB" så rullas möjliga kommandon upp i consolen.
Rollangle kontrolerar hur mycket Du lutar när Du strejfar, själv hade jag ett lite högre värde än *standard värdet (vilket jag inte kommer ihåg)

varför hade du det=? är ju asjobbigt
och det beror väl på vilken klient man kör med om det har autocompletion på kommandon om man trycker på tab, det är inte standard
Citera
2006-04-10, 10:22
Medlem
El_Cielos avatar
körde det för att det gav en liten fördel när man sprang runt hörn och dylikt, eftersom an lutar sig mer ju högre värdet är så kan man "se" lite tidigare vad som befinner sig runt hörnen, altså jag körde ju bara med ett lite högre "talantal" än normalt. lite roligt ärd et att ställa det skithögt, man "rollar" runt sig själv :O)
Citera
2006-04-10, 10:52
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El_Cielo
körde det för att det gav en liten fördel när man sprang runt hörn och dylikt, eftersom an lutar sig mer ju högre värdet är så kan man "se" lite tidigare vad som befinner sig runt hörnen, altså jag körde ju bara med ett lite högre "talantal" än normalt. lite roligt ärd et att ställa det skithögt, man "rollar" runt sig själv :O)

japp, man kan ju tom stå på huvudet
Citera
2006-04-11, 09:09
Medlem
Ninjashultzes avatar
kanske lite ot nu då men ändå: någon som vet om det fortfarande finns några roliga partial / total conversions och liknande för q1? har snokat runt lite nu i dagarna eftersom jag inte kunnat logga in här på flashback (?) men allt jag mindes var förändrat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in