Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-04-11, 17:59
Medlem
IntimaIronikers avatar
Titeln kan vara ngot bedrglig eftersom ni naturligtvis inte mste avsky boken ifrga det finns ju mildare former av avsmak. Boken ska dock vara en klassiker (modern eller antik kvittar). Bedmningsgrunderna blir lite subjektiva, men frsk dma efter sunt frnuft eller leta i litteraturhistorieboken ni stal i gymnasiet.

Motivera grna varfr du tycker illa om/avskyr denna vitt (av invigda) erknda bok.

Sjlv har jag vldigt svrt fr Sartres cklet. Jag har tragglat mig igenom halva boken tv gnger vid olika perioder men lusten att lsa vidare har alltid nedgjorts av den extremt trkiga handlingen och det minimala utbytet jag upplevt. Det knns speciellt irriterande drfr jag verkligen gillar Sartres noveller, hans bok Orden och r en Existentialism-entusiast. Det som allra mest str mig r emellertid det pretentisa tror jag. D syftar jag p min egen ofrmga att frst andemeningen i cklet medan jag grna ser mig som rtt s analytiskt lrd det kan ju nd inte vara Sartre det r fel p?
Citera
2006-04-11, 18:40
Medlem
Cohibas avatar
Bergtagen av Thomas Mann, I havsbandet av August Strindberg och En legend av William Faulkner r tre romaner jag finner sllsynt motbjudande.

Till smsta klassiker i den sknlitterra genren nominerar jag Fantomen p operan av Gaston Leroux och pokalen fr smsta fackklassiker br g till Edward Said fr Orientalism, en slarvigt argumenterad och med faktafel nersolkad bok byggd p en bra id, som kunde gjort den intressant.

ven jag hade kunnat dra fram Sartre, om jag inte haft s svrt fr honom, att jag aldrig lst mer n tre eller fyra sidor.
Citera
2006-04-11, 18:58
Medlem
IntimaIronikers avatar
Skulle du kunna utveckla det hr med Said, eventuellt lnka till ngon sida som benar upp Orientalismen ut ett granskande perspektiv? Sjlv lst mycket ur denna maffiga bok och fann den extremt intressant och tnkvrd.
Citera
2006-04-11, 20:43
Medlem
bofhs avatar
Franz Kafka: Processen

Den verkar vara vldigt inspirerad av (mar)drmmar. Jag har drmt mina egna mardrmmar
och behver/vill inte lsa andras. Dtrist.
Citera
2006-04-11, 21:04
Medlem
Tycker mycket om bde cklet och Processen, dremot har jag inte ens orkat ta mig igenom Kerouacs "On the road" eller Fitzgeralds "Great Gatsby", antagligen fr att jag tyckte de var s mrdande trkiga. (Det var ett antal r sedan jag frskte).

Kerouac knner jag mig fortfarande inte mogen att ge ett frsk till, dremot har jag blivit mer och mer sugen p The Great Gatsby eftersom det enligt Hunter S. Thompson r den bsta boken ngonsin typ.
Citera
2006-04-11, 21:10
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Jag ogillar ocks Kafkas romaner. Har frskt lsa allihop, men alltid gett upp eftersom sprket r s futtigt invecklat. Ska man kra den humorlsa stilen, ska det ocks vara kliniskt fritt frn humor (det blir roligt d).

Att lsa Kafka r oftast som att samtala med ngon p Frskringskassan eller Arbetsfrmedlingen. Min lust krymper som en megakuk i isvatten.

Kafkas betydelse fr den moderna litteraturen kan dremot inte underskattas.

F.. har jag inte lyckats lsa ut Sartres "cklet" heller.
Citera
2006-04-11, 21:38
Medlem
IntimaIronikers avatar
En sak som r vldigt utmrkande fr Dostojevskijs romaner (och kanske Joyces ocks) r de extremt utdragna stickspren. Ngra tycker skert detta r tilldragande och stor kultur, men personligen anser jag att det r snt som fr en lgga ner en bok. Men annars r nd Dostojevskij som den hrligaste sommarsol, lite fr gldande ibland bara.
Citera
2006-04-11, 21:52
Medlem
Un Perros avatar
Allting av Dostojevskij. Jag r sker p att han r fenomenal p alla stt och vis samt har gjort sig frtjnt av sin oddlighet - men blotta tanken p att lsa ngot av honom och sedan av en slump rka bli indragen i en diskussion om brott och straff eller idioten p ett caf samtidigt som man dricker en latte fr mig att m s dligt att jag fr fysiska krmpor. P allvar allts.

De av mina vnner som har lst honom, och som i tid och otid pratar om honom, r samtliga mer eller mindre illiterata i vrigt. De lser John Grisham och Andy Mcnab annars.

Det r samma med Kafka.

Planerar att lsa dom nr min omgivning r mindre pretentis.

(Naturligtvis beror hat mot pretenisa att man sjlv har varit/r pretentis, men ge fan i att analysera mig!)
Citera
2006-04-11, 23:09
Medlem
Mr Lawrences avatar
Med risk fr att provocera (jag tnker p trdstartarens avatar):

Den frsta titel jag kommer att tnka p r Strindbergs "Rda rummet". Det mste vara en av de mest verskattade romanerna som finns. Det som str mig r hur spretig den r, ja det saknas helt enkelt en "rd trd" (urskta ordvalet ;-) )

I vrigt r jag dock en hyfsat stor beundrad av Strindberg, men Rda Rummet gr bara bort.
Citera
2006-04-12, 00:43
Medlem
Darwins avatar
"Stppvargen" av Herman Hesse.

Fy faaaaan vad dlig den r! Sannerligen ett gng trkigt genomlidna timmar som gtt fr evigt frlorat.

Handlingen: En navelskdande och allmnt skitndig romantiker gr runt och r dryg mot allt och alla, och ser ner p alla oromantiska och otcka borgare som jobbar och har blomkrukor i fnstret. Sen hnder det lite magiska, eller snarare modernistiska konstigheter. Sen trffar han en jazz-tjej som han gr p dans med. Och till sist gr han med jazztjejen p en drogfest och knarkar, och de sista 70 modernistiskt pretentisa, sidorna i skitboken skildrar hans knarkrus dr han drmmer om att dda borgerliga bilister eftersom bilar inte passar in i hans romantiska vrld...

Vilken konst allts! Ge gubbtjuven ett till nobelpris postumt! Och p baksidotexten (som frresten var betydligt bttre n sjlva boken) stod det att boken tog upp mnniskans dualitet p ett msterligt sett. Lter ju vldigt intressant, synd bara att denna diskussion inskrnker sig till att huvudpersonen kollar in i kameran och sger "jag r som en dualistisk stppvarg" eller "jag r bde stppvarg och mnniska" ett antal gnger.
Citera
2006-04-12, 01:08
Medlem
Le Grand Matres avatar
Finnegans Wake r nog det frfrligaste som ngosin skrivits. Hellre lser jag Bruno K ijers samlade verk hela livet n Finnegans Wake en gng till. Egentligen lser jag allt hellre n denna. Finnegans Wake r ingen bok, det r transkriptionen frn en obducerad cp-hjrna fylld av snderkokt blomkl.
Citera
2006-04-12, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
"Stppvargen" av Herman Hesse.

Fy faaaaan vad dlig den r! Sannerligen ett gng trkigt genomlidna timmar som gtt fr evigt frlorat.

Handlingen: En navelskdande och allmnt skitndig romantiker gr runt och r dryg mot allt och alla, och ser ner p alla oromantiska och otcka borgare som jobbar och har blomkrukor i fnstret. Sen hnder det lite magiska, eller snarare modernistiska konstigheter. Sen trffar han en jazz-tjej som han gr p dans med. Och till sist gr han med jazztjejen p en drogfest och knarkar, och de sista 70 modernistiskt pretentisa, sidorna i skitboken skildrar hans knarkrus dr han drmmer om att dda borgerliga bilister eftersom bilar inte passar in i hans romantiska vrld...

Vilken konst allts! Ge gubbtjuven ett till nobelpris postumt! Och p baksidotexten (som frresten var betydligt bttre n sjlva boken) stod det att boken tog upp mnniskans dualitet p ett msterligt sett. Lter ju vldigt intressant, synd bara att denna diskussion inskrnker sig till att huvudpersonen kollar in i kameran och sger "jag r som en dualistisk stppvarg" eller "jag r bde stppvarg och mnniska" ett antal gnger.

Hahaha, jag tycker om din recension! Jag fr nog stryka den ver "bcker att lsa-listan", jag har haft den liggande i 6-7 r utan att riktigt orka ta tag i det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in